۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۱۹۴۴۱

شهید حاج حمید تقوی‌فر و نیروهایش در تأمین امنیت زائران اباعبدالله الحسین(ع)

شهید حاج حمید تقوی‌فر و نیروهایش در تأمین امنیت زائران اباعبدالله الحسین(ع)
ازآنجاکه مسیر پیاده‌روی زائران اربعین از میان مناطق استقرار عشایر عراق عبور می‌کرد،حاج حمید جلساتی با شیوخ اهل سنت و شیعه این قبایل برگزار کرد و با توجه به دوستی 30ساله‌اش با شیوخ عشایر عراق،از آنها درخواست کرد در تأمین امنیت زائران اباعبدالله الحسین(ع) از مرز ایران تا عتبات عالیات مشارکت کنند.

به گزاش خبرگزاری رسا به نقل از گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ شنیده‌ای «او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد»؟ تجسم عینی این خبر خوش آخرالزمانی را می‌توانی در جاده بهشتی نجف به کربلا و همایش پیاده‌روی اربعین ببینی؛ آنجا که به هر طرف نگاه می‌کنی، تمثال خندان شهیدی به زائران خوشامد می‌گوید. مسیر پیاده‌روی اربعین را مسیر آمادگی ظهور دانسته‌اند و برای روشن کردن این مسیر، چه چراغی پرنورتر از شهدا؟

نصب تصاویر شهدای مدافع حرم در مسیر پیاده روی اربعین

یکی از شهدای گرانقدری که زائران پیاده اربعین بیش از دیگر ستارگان این مسیر، فرصت دیدار با او را پیدا می‌کنند، شهید سردار حاج «سید حمید تقوی‌فر» است. همان فرمانده خستگی‌ناپذیری که در تمام عمر، رزمنده بود؛ یک روز در نبرد با غائله ضد انقلاب، یک روز در جبهه دفاع مقدس و روز دیگر در جبهه مبارزه با داعش. و همین دغدغه‌مندی‌اش برای رهایی جهان اسلام از چنگال تروریست‌های تکفیری هم، عامل ماندگاری‌اش در قلب مسلمانان شد.

تصویر شهید حاج حمید تقوی فر(ابومریم) در مسیر پیاده روی اربعین

حالا اگر قدم به آن سوی مرز ایران و عراق بگذارید، همه‌جا برایتان از «سردار سامرا» می‌گویند؛ از فرمانده بی‌باکی که الهام‌بخش جوانان عراقی برای مبارزه با متجاوزان اسلام‌نما بود و با خون پاکش، آن‌ها را در این مبارزه مصمم‌تر کرد. نام شهید تقوی‌فر اما با اربعین و پیاده‌روی میلیونی‌اش، طور دیگری زنده می‌شود. آنجا در آن مسیر رؤیایی، از هرکس بپرسی، برایت می‌گوید اگر حاج حمید نبود، بنای همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین، با امنیت گذاشته نمی‌شد. در این روزها که فرزندان شهید سردار حاج سید حمید تقوی‌فر بار دیگر با برپایی موکب «ابومریم»، یاد و خاطره او را در پیاده‌روی اربعین زنده کرده‌اند، در گفت‌وگو با حاج خانم «پروین مرادی»، همسر شهید که حالا مهمان کربلاست، بیشتر با نقش سردار سامرا در تأمین امنیت زائران پیاده اربعین آشنا شدیم.

شهید سردار حاج سید حمید تقوی فر

*زائران بیشماری که امروز در کمال امنیت در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، شاید ندانند چه زحماتی برای حفظ این رویداد باشکوه کشیده شده و چه انسان‌های بزرگی جان خود را برای تأمین امنیت این مسیر به خطر انداخته‌اند. شهید حاج «سید حمید تقوی‌فر»،‌ به‌عنوان یکی از پیشتازان این عرصه، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین امنیت زائران پیاده اربعین داشت. برای شروع، از چگونگی حضور ایشان در کشور عراق و نقش‌شان در رفع تهدیدات موجود برای زائران کربلا در ایام اربعین بگویید.

- عراق به مدت 30 سال، حوزه فعالیت شهید تقوی‌فر بود. حاج حمید، اهوازی بود و مسلط به زبان عربی. به همین دلیل در دوران دفاع مقدس ارتباط خوبی با مجاهدین عراقی برقرار کرده بود و در سپاه بدر در کنار آنها فعالیت می‌کرد. با توجه به همین پیشینه،‌ وقتی غائله داعش در این کشور بلند شد و بخش‌هایی از عراق به اشغال این گروه تکفیری درآمد، شخصاً برای دفاع از حرم به نیروهای مردمی عراق ملحق شد. آشنایی کامل شهید تقوی‌فر به زبان عربی و موقعیت جغرافیایی کشور عراق،‌ باعث شد رزمندگان عراقی جبهه مقاومت از حضورش استقبال کنند. مأموریت مستشاری حاج حمید و تلاش‌هایش برای آموزش جوانان عراقی که در نهایت به تشکیل الحشد الشعبی منجر شد، از همان موقع در عراق شروع شد. یک استدلال قانع‌کننده هم برای حضورش در این میدان داشت و می‌گفت: «امروز بحث ما،‌ بحث این کشور و آن کشور نیست. بحث اسلام است. اسلام هم مرز ندارد. ما برای دفاع از اسلام و حرم اهل بیت (ع) می‌جنگیم.» مدتی بعد هم، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از حاج حمید دعوت به همکاری کرد و او را به‌عنوان فرمانده محور سامرا انتخاب کرد.

شهید تقوی فر در مقر فرماندهی عملیات علیه داعش

اما در همان حال که حاج حمید روی ماموریتش در سامرا متمرکز بود تا از پیشروی داعش به سمت اماکن متبرکه جلوگیری کند،‌ از پیاده‌روی اربعین هم غافل نبود. او به‌طور کلی معتقد بود در هرکجا مردم به میدان بیایند، حتماً پیروز خواهیم شد و هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع آنها شود. بر همین اساس، ایده تشکیل الحشد الشعبی را برای مقابله با داعش در عراق مطرح کرد. با همین نگاه هم، اهمیت ویژه‌ای برای پیاده‌روی اربعین قائل بود و برای تأمین امنیت این مراسم و هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن، چند کار مهم انجام داد.

*آن سال‌های ابتدایی دهه 90، اولین سال‌هایی بود که مردم ایران به‌طور گسترده در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کردند. شهید تقوی‌فر،‌ چه اقداماتی برای برگزاری ایمن و باشکوه این رویداد انجام دادند؟

- شهید تقوی‌فر از همان زمان که در جریان سقوط صدام، با حفظ سمت، به فرماندهی قرارگاه مهران منصوب شده بود، با تلاش‌هایی که انجام داد، زمینه زیارت مردم در عتبات عالیات را فراهم کرد. در این مقطع هم که داعش در عراق شروع به فعالیت کرده بود، حاج حمید، زائران کربلا را فراموش نکرد. خوب یادم است که از یک طرح به نام «سفیران عاشورایی» صحبت می‌کرد که در بسیج مستضعفین در ایران ارائه کرده بود. آن طرح حاج حمید باعث شد تعداد فراوانی از بسیجیان و مردم عادی ایران بتوانند بدون مشکل از مرز عبور کرده و در پیاده‌روی میلیونی اربعین سال 93 شرکت کنند.

اما مهمترین حرکتی که حاج حمید در آن سال انجام داد، تأمین امنیت زائران پیاده اربعین با وجود نیروهای تکفیری داعش بود.

*حاج حمید دقیقاً چه تدبیری برای تأمین امنیت زائران پیاده اربعین اندیشید؟

- او به این منظور، از دوستی 30 ساله‌اش با شیوخ عشایر عراق حسن استفاده را برد. با توجه به اینکه مسیر پیاده‌روی زائران اربعین از میان مناطق استقرار عشایر عبور می‌کرد، حاج حمید جلساتی با شیوخ اهل سنت و شیعه این قبایل برگزار کرد و از آنها درخواست کرد در تأمین امنیت زائران اباعبدالله الحسین (ع) از مرز ایران تا عتبات عالیات و بالعکس مشارکت کنند. با موافقت شیوخ عشایر عراق، حاج حمید گروهی با این هدف تشکیل داد و تأمین امنیت زائران را به آنها سپرد و خودش به همراه نیروهایش، روی بخش مهم دیگری از این طرح متمرکز شدند که در نهایت، نقشه‌های داعش برای ضربه زدن به پیاده‌روی میلیونی اربعین را نقش بر آب کرد.

*آن حرکت مهم شهید حاج حمید تقوی‌فر و نیروهایش چه بود؟

- همزمان با حضور زائران در پیاده‌روی اربعین، حاج حمید با طراحی یک عملیات، موفق شد نیروهای داعش را که در فکر تعرض به کربلا بودند، به منطقه «بلد الصخر» در شمال غربی بغداد بکشاند. حاجی و نیروهایش در آن عملیات، تروریست‌های داعش را مشغول کردند تا زائران اربعین بتوانند با آسودگی از مسیر پیاده‌روی اربعین تردد کنند. همه معتقدند اینکه در آن سال و در اوج فتنه داعش در عراق، زائران توانستند در سلامت و امنیت کامل، مسیر پیاده‌روی اربعین را طی کنند و هیچ آسیبی به زائران از ناحیه نیروهای داعش نرسید، مدیون زحمات و تدبیر حاج حمید بود.

*شما هم در شرایط پرخطر آن سال، در پیاده‌روی اربعین حضور داشتید؟

- بله. حاج حمید به من و بچه‌ها هم توصیه کرد مثل همه مردم در این همایش بزرگ شرکت کنیم. تا قبل از آن هم، به لطف خدا بارها توفیق زیارت کربلا نصیب ما شده بود اما در هیچ‌کدام از آن زیارت‌ها، حاج حمید با تمام اختیاراتی که داشت، برای ما شرایط خاص فراهم نمی‌کرد و تبعیضی قائل نمی‌شد. از یک طرف، همیشه در مأموریت و انجام کارهای نظامی و اطلاعاتی بود و نمی‌توانست ما را همراهی کند. از طرف دیگر معتقد بود ما هم جزیی از مردم هستیم و باید همراه آنها باشیم. می‌گفت: همراه مردم به زیارت بروید تا از آنها فاصله نگیرید و از دردها و مشکلاتشان مطلع شوید.

خلاصه، اربعین سال 93، ما مثل سایر زائران از مرز زمینی وارد عراق شدیم و در پیاده‌روی اربعین شرکت کردیم. مدتی بعد که به ایران آمدیم و حاج حمید هم از مأموریت برگشت، برایمان تعریف کرد که او هم در پیاده‌روی حضور داشته. حاجی بعد از انجام آن عملیات در بلد الصخر، خودش را از سامرا به نجف رسانده و از آنجا در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده بود تا به طور مستقیم بر تأمین امنیت زائران نظارت کند. حاج حمید همزمان با ما در کربلا بود اما متاسفانه همدیگر را ندیده بودیم.

*بعد از آن، فرصتی پیش آمد که به‌اتفاق به زیارت کربلا بروید؟

- نه. حاج حمید بعد از اربعین، برای فرماندهی عملیات دیگری به عراق برگشت و تقریباً 2 ماه بعد در 6 دی ماه سال 93 در منطقه «عزیز بلد» در نزدیکی شهر سامرا به شهادت رسید. البته گرچه حاج حمید در اربعین سال‌های بعد حضور نداشت اما مردم عراق به پاس زحماتی که سال 93 برای تأمین امنیت زائران کشیده بود، در مسیر پیاده‌روی اربعین یادش را زنده نگه داشتند.

*برایمان از این قدرشناسی مردم عراق بگویید.

- هر سال در ایام اربعین، زائرانی که با من آشنا هستند و از مسیرهای مختلف پای پیاده به سمت کربلا می‌روند، عکس‌هایی برای من می‌فرستند که نشان می‌دهد مردم عراق، عکس‌های حاج حمید را در مسیر پیاده‌روی زائران نصب کرده و از او یاد کرده‌اند. امسال، خودمان هم این تجربه را داشتیم. از همان ابتدای ورود به مرز عراق، عکس حاج حمید نصب شده بود. در یکی از خیابان‌های منطقه «خان النص» در منطقه «حیدریه» که در میانه مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا قرار گرفته و همین‌طور در شهر کربلا هم، عکس حاج حمید نصب شده است.

به‌طور کلی مردم عراق، بسیار مهمان‌نواز و قدرشناس هستند. الحشد الشعبی عراق هم برای تقدیر از نقش مهم حاج حمید در پیروزی‌های جبهه مقاومت علیه داعش، در دومین سالگرد شهادتش،‌ یادمان او را در یکی از میدان‌های شهر «صلاح الدین» عراق نصب کردند. فرماندهان جبهه مقاومت در عراق هم بعد از 8 سال از شهادت حاج حمید، هنوز به یاد حاج حمید و خانواده‌اش هستند...

*اگر این محبت‌ها را به‌صورت مصداقی برایمان توصیف کنید، حتماً جذابیت بیشتری خواهد داشت.

- هر وقت این فرماندهان و دوستان عراقی حاج حمید برای جلسات جبهه مقاومت به ایران بیایند، حتماً به منزل ما می‌آیند، به ما محبت می‌کنند و یاد حاج حمید را زنده می‌کنند. یک عبارت مخصوص دارند و مدام تکرار می‌کنند: «ما ننسی ابومریم». یعنی: «ما ابومریم را فراموش نمی‌کنیم.» حاج حمید در بین رزمندگان جبهه مقاومت به «ابومریم» معروف بود. این مجاهدان عراقی هر وقت به دیدار ما می‌آیند، مدام می‌گویند: «ما کارهایی را که ابومریم برای حمایت از مردم ما و دفاع از ما در مقابل داعش انجام داد، فراموش نمی‌کنیم. فراموش نخواهیم کرد به خاطر دفاع از مردم، خونش در سرزمین ما ریخت...»

با همین نگاه قدرشناسانه است که هر وقت همراه خانواده به ایران بیایند و بخواهند به زیارت امام رضا (ع) بروند، به من و بچه‌ها اصرار می‌کنند همراهشان برویم. اگر قبول نکنیم، ناراحت می‌شوند و می‌گویند: «ابومریم جانش را به خاطر دفاع از کشور و مردم ما فدا کرد، آن وقت حالا که او نیست شما را به زیارت و مسافرت ببرد، ما بی‌تفاوت باشیم و خودمان با خانواده‌مان به مسافرات برویم؟ ما زحمات ابومریم را فراموش نمی‌کنیم.»

پذیرایی از زائران پیاده روی اربعین در موکب «ابومریم»

*این قدرشناسی‌ها، به طور حتم مایه دلگرمی خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم است. خانم تقوی‌فر! شنیده‌ایم فرزندان شما هم در زنده نگه‌داشتن یاد پدر شهیدشان، حسابی فعال هستند و موکبی به نام ایشان در مسیر پیاده‌روی اربعین برپا کرده‌اند. مشتاقیم از ماجرای این موکب برایمان بگویید.

- این هم از لطف مجاهدان عراقی بود. در اولین اربعین بعد از شهادت حاج حمید، دوستان عراقی‌اش به بچه‌ها پیشنهاد دادند که: «اگر دوست دارید، می‌توانید در مسیر پیاده‌روی اربعین به یاد ابومریم، موکب برپا کنید.» بچه‌ها هم که خودشان در فکر انجام چنین فعالیت‌هایی بودند، مشتاقانه پای کار آمدند و موکب «ابومریم» از اربعین سال 94 در مسیر پیاده‌روی اربعین برپا شد. مکان موکب، در این سال‌ها چند بار تغییر کرد؛ سال‌های اول و دوم، در منطقه خان النص میزبان زائران بود و در سال‌های بعد، یک‌بار در عمود 694 و بار دیگر در عمود 696 برپا شد. امسال هم بچه‌ها با موکب ابومریم در شهر کربلا و در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) در خدمت زائران اربعین هستند.

اقامه نماز جماعت در موکب ابومریم توسط روحانیون داوطلب

*در موکب ابومریم چه خدماتی برای زائران اربعین تدارک دیده‌اید؟

- بچه‌ها به‌صورت شیفت‌های برنامه‌ریزی‌شده، در موکب حضور دارند و ارائه خدمات به زائران را مدیریت می‌کنند. موکب ابومریم، هم محل‌های استراحت مجزا برای زائران خانم و آقا تدارک دیده و هم به قدر وسع، با آب و شربت و... از این عزیزان پذیرایی می‌کند. البته فقط این نیست. این موکب ازآنجاکه به یاد حاج حمید برپا شده، با آغوش باز از حضور دوستان و علاقه‌مندان شهید که تمایل دارند در این خدمت‌رسانی سهیم شوند، استقبال می‌کند.

برای مثال، یک روز یک خانم از کادر درمان به موکب آمد و گفت: «من آمادگی دارم به مهمانان موکب، خدمات پزشکی ارائه کنم.» روز بعد، یک روحانی مراجعه کرد و گفت: «من دوست دارم چند نوبت در موکب ابومریم، نماز جماعت برگزار کنم.» یا فرد دیگری که به احکام آشنا بود، مدتی در موکب ماند و داوطلبانه به سئوالات شرعی زائران پاسخ داد. درهای موکب ابومریم به روی همه عزیزانی که دغدغه خدمت به زائران دارند، باز است.

*حاج خانم! اداره موکب ابومریم توسط دختران شهید سردار حاج حمید تقوی‌فر، در نوع خودش جالب و الهام‌بخش است. نظر حاج حمید درباره حضور و فعالیت اجتماعی دختران‌شان چه بود؟

- حاج حمید اعتقاد داشت بانوان باید در جامعه حضور داشته باشند و در شکل دادن فرهنگ اجتماعی، نقش ایفا کنند. اما اینطور نبود که فقط در حرف، با حضور و مشارکت اجتماعی بانوان موافق باشد، بلکه در این راستا فعالیت‌های متنوعی هم انجام می‌داد؛ نمونه‌اش ساخت یک حسینیه در یکی از روستاهای اهواز بود. تا قبل از آن، خانم‌های روستا اجازه حضور در مسجد نداشتند اما حاج حمید برای اینکه آن نگاه اشتباه را اصلاح کند، حسینیه‌ای در روستا بنا کرد تا خانم‌ها در قالب برنامه‌های فرهنگی و دینی در اجتماع حضور پیدا کنند.

در بخشی از جامعه عراق هم این مشکل وجود دارد. متاسفانه عده‌ای از مردم عراق هم به دلیل عقاید خاصی که دارند، می‌خواهند خانم‌ها از حضور در اجتماع صرفنظر کنند اما حاج حمید معتقد بود خانم‌ها باید از انزوا و گوشه‌نشینی خارج شوند و در جامعه حاضر باشند. با همین نگاه، حزب طلیعه اسلامی را در عراق راه‌اندازی کرد چون می‌دانست بانوان نقش اساسی در تریج فرهنگ و مباحث دینی دارند. برای دانش‌آموزان دختر عراقی هم برنامه‌ای طراحی کرده بود تا بتوانند وارد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شوند.

 

*اشاره کردید دختران عزیزتان به‌صورت شیفتی در موکب ابومریم به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. اما می‌توان حدس زد شما تمام‌وقت در این موکب حاضر و با زائران در ارتباط باشید. از بازخوردهای زائران وقتی متوجه می‌شوند این موکب، به یاد یکی از فرماندهان شهید مدافع حرم و توسط دختران ایشان برپا شده، برایمان بگویید.

- اتفاقاً من کمتر از همه خانواده در موکب ابومریم حضور دارم!

*چطور؟

- من بیشتر در مسیر پیاده‌روی حضور دارم. هر سال به دعوت گروه‌های جهادی، از ابتدای مسیر پیاده‌روی با آنها همراه می‌شوم و در مسیر برایشان از خصوصیات، زندگی، مجاهدت‌ها و خاطرات حاج حمید می‌گویم. درواقع، مأموریت اصلی من در پیاده‌روی اربعین، روایتگری درباره زندگی و جهاد شهید تقوی‌فر است و فقط در حد سر زدن به بچه‌ها، به موکب ابومریم مراجعه می‌کنم. البته باید بگویم این همراهی با جوانان جهادی، برای من دلنشین است و از آنها هم بازخوردهای بسیار خوبی دریافت می‌کنم. وقتی از خاطرات حاج حمید برایشان می‌گویم، به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و با حسرت می‌گویند: «حیف که دیر با شهید تقوی‌فر آشنا شدیم. حیف که فرصت پیدا نکردیم ایشان را ببینیم و بهتر بشناسیم.»

*حاج حمید سفارشی هم برای این جوانان مشتاق و به‌طور کلی برای این روزهای ما داشت؟

- بله. حاج حمید، همیشه دغدغه وحدت داشت. این موضوع را در وصیت نامه‌اش هم به طور برجسته، یادآوری کرده و نوشته: «انقلاب اسلامی که آرزوی انبیاء الهی، ائمه طاهرین (ع) و مؤمنین و مؤمنات و مستضعفین عالم بود و به رهبری امام خمینی (ره) و ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان و خانواده آن‌ها و امت شریف و مقاوم ایران اسلامی محقق شد، فراموش نشود. از مساعدت و همکاری و رهبری عزیز دست برندارید.

در ثانی، وحدت خودتان را فراموش نکنید. بهانه برای تفرقه، زیاد است و راحت می‌شود بهانه پیدا کرد که از یکدیگر فاصله بگیرید و رضایت شیطان و غضب الهی را فراهم کنید. هنر این است که دنبال بهانه برای وصل و ارتباط باشید.»

*ضمن طلب دعا در روز اربعین در کنار حرم آقا امام حسین (ع)، شنونده صحبت‌های پایانی‌تان هستیم.

- پیاده‌روی اربعین، فرصت خوبی است برای معرفی هرچه بیشتر امام مهدی (عج). حتماً شنیده‌اید که: «او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد». یعنی مهدی موعود (عج) با همراهی شهیدان ظهور خواهند کرد. شهدا به اذن خدا، به دنیا برمی‌گردند و پشت سر امام زمان (عج) و در رکاب ایشان خواهند بود. به همین دلیل، سفارش می‌کنم هرکس در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار می‌گیرد و در این رویداد مهم شرکت می‌کند، از این فرصت استفاده کند و درباره امام مهدی (عج) و سپاه شهیدانی که با ایشان خواهند آمد، صحبت کند. به اعتقاد من، این رسالتی است که بر دوش شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین است که درباره تبعیت از رهبری، ظهور امام مهدی (عج) و سپاه شهیدان در زمانه ظهور روشنگری کند و اجازه ندهد وقتش در این رویداد مهم، صرف صحبت‌ها و کارهایی شود که چندان مفید نیست.

حالا دیگر روشن شده که پیاده‌روی اربعین، یک همایش بین‌المللی مهم و حتی قوی‌تر و تاثیرگذارتر از مراسم حج است. در مراسم حج که از اهمیت بالایی هم برخوردار است، تعداد محدودی زائر از کشورهای اسلامی شرکت می‌کنند اما در پیاده‌روی و مراسم اربعین، سیل جمعیت 20 میلیونی نه‌تنها از کشورهای اسلامی بلکه از تمام کشورها و از تمام ادیان شرکت می‌کنند و این اجتماع بزرگ و باشکوه، واقعاً فرصت بسیار خوبی است برای معرفی حضرت مهدی (عج) به تمام جهانیان. ان‌شاءالله بتوانیم این رسالت را به‌خوبی انجام دهیم.

 

پایان پیام/

ارسال نظرات