۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۱۹۴۴۲

روایت موکب‌داران «بقیه‌الله الاعظم» شهرستان سرخه

روایت موکب‌داران «بقیه‌الله الاعظم» شهرستان سرخه
روایت موکب‌داران «بقیه‌الله الاعظم» شهرستان سرخه حکایت خادمان عاشقی است که برای خدمت به زائران حسینی سر از پا نمی‌شناسند و خواب به چشمشان نمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس- زکیه زکی: این روزها هیاهوی عجیب و غریبی در شهرها، کوچه‌ها، محله‌ها و خانه‌ها برپا شده است؛ عاشقان سید و سالار شهیدان که از همان روزهای نخست محرم کوله بار خود را بسته بودند و لحظه‌شماری می‌کردند تا وعده دیدار یار فرا رسد؛ حالا کوله خود را به دوش گرفته‌اند و بندهای کفش‌شان را سفت و محکم بسته‌اند تا با پای پیاده خود را به مقصد عاشقان حسینی یعنی کربلا برسانند.

مرز مهران که یکی از کانون‌های اصلی تردد زائران اربعین حسینی است، این روزها حال و هوای عجیبی دارد و زائران دسته دسته با عشقی وصف‌ناپذیر راهی کربلای معلی می‌شوند.

اما اینجا، حدود یک کیلومتری مرز مهران موکبی به نام «بقیه‌الله الاعظم» از شهرستان سرخه پنج سالی است که در میدانی به نام اربعین برپا می‌شود؛ موکبی که حالا معروف است هم به «التماس دعا» و هم به «زیارت قبول» و همین موضوع نیز به وجه تمایز این موکب با دیگر موکب‌هایی که از نجف تا کربلا برپا است، تبدیل شده؛ چرا که زائران فقط یک بار گذرشان به موکب‌های حد فاصل نجف تا کربلا می‌رسد؛ اما موکب‌داران بقیه‌الله الاعظم در مرز مهران یک بار وقتی زائران عازم کربلا هستند و یک بار نیز وقتی که وارد میهن می‌شوند، پذیرای این دلدادگان حسینی هستند.

 اینجا اسم و رسم معنایی ندارد

از یکی از موکب‌داران بقیه‌الله الاعظم وقتی می‌پرسم، سمتتان در این موکب چیست؟، می‌گوید اینجا که اسم و رسم معنایی ندارد؛ همه عاشق حسین و خادم‌الحسین هستیم.

این موکب‌داران از هوای بسیار گرم این روزها در مرز مهران می‌گویند و عنوان می‌کنند که با وجود گرمای سوزانی که در اینجا حاکم است، اما امسال شور و حال این مراسم بیشتر از سال‌های دیگر است و این سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) هر روزی که به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم به تعدادشان افزوده می‌شود.

محمدتقی ابراهیمی، موکب‌دار بقیه‌الله الاعظم شهرستان سرخه در مرز مهران می‌گوید: این موکب از 14 شهریورماه امسال در یک کیلومتری مرز مهران برپا شده است.

وی عنوان کرد: کار ما در این موکب تغذیه زائران حسینی است و پذیرای مردم در سه وعده صبحانه، ناهار و شام هستیم و علاوه بر آن، میان وعده‌هایی نیز همچون چای، شربت، شیرمال و میوه و دیگر مواد غذایی که همگی به واسطه کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است را بین زائران توزیع می‌کنیم.

توزیع روزانه ۳ هزار پرس غذا بین زائران حسینی

این خادم‌الحسین گفت: موج گسترده زائران اربعین حسینی همچنان به سمت مرز مهران روان است و مشتاقانه به عشق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) سر از پا نمی شناسند و از زمانی که در اینجا مستقر شده‌ایم، روزانه سه هزار پرس غذا را در وعده‌های سه‌گانه بین زائران تقسیم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از نزدیک شاهد صحنه‌هایی بسیار زیبا که نشان از خلوص و دلدادگی به ساحت مقدس امام حسین (ع) است، بوده‌ایم و این صحنه‌ها به قدری زیباست که فراموش‌شدنی نیست.

حضور بانویی با یک پا در مسیر عاشقی

ابراهیمی ادامه داد: شب گذشته خانمی را دیدم که با اینکه یک پایش قطع بود و به سختی راه می رفت؛ اما خود را برای حضور در این سفر معنوی رسانده بود و یا مادرانی که بچه‌های کوچک دو و سه ساله به همراه خود داشتند.

این خادم‌الحسین با اشاره به اینکه در اینجا همه کسانی که به زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند، انسان‌های عاشقی هستند که شب و روز نمی‌شناسند و تنها با عشق و خلوص کار می‌کنند و خستگی برایشان معنا ندارد، ادامه داد: در اینجا چیزی غیر از شور و شوق حسینی را در چهره زائران و میزبانان مشاهده نمی‌کنیم و هر کسی به گونه‌ای حتی با دادن نقشه مسیر و ادعیه از زائران پذیرایی می‌کند.

موکب با آغوش باز پذیرای زائران است

غلامرضا ابراهیمی یکی دیگر از خادمان حسینی در موکب بقیه‌الله الاعظم شهرستان سرخه است؛ او نیز با اشاره به اینکه این موکب از 14 شهریورماه در مرز مهران برپا شده است، گفت: این موکب تا چند روز بعد از اربعین حسینی نیز برپا است و با آغوشی باز پذیرای زائران حرم حسینی است که به میهن برمی‌گردند.

وی ادامه داد: هر چه به روز اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم به تعداد زائران عازم به سمت کربلای معلی نیز افزوده می‌شود و ما نیز در این موکب پذیرای تعداد بیشتری از زائران هستیم.

این خادم حسینی با اشاره به اینکه کلمات قاصر از توصیف شور و حال زائران امام حسین (ع) است، اظهار کرد: ما در اینجا شاهد اقشار مختلف مردم از نوزاد تا پیرمرد و پیرزن 80 ساله هستیم؛ زائرانی که هیچ چیزی جلوی عشقشان به سالار شهیدان را نمی‌گیرد.

هیچ گونه کمبودی برای تأمین غذای زائران نداریم

ابراهیمی اضافه کرد: ما به لحاظ تأمین غذا در منطقه مهران هیچ گونه کمبودی نداریم و همه نوع مواد غذایی در وعده‌های سه‌گانه صبحانه، ناهار و شام به وفور یافت می‌شود.

وی بیان کرد: وسایل نقلیه در اینجا به صورت رایگان مردم را به مرز مهران می‌رسانند و مسائل مختلف از موارد بهداشتی گرفته تا امنیتی به طور کامل رعایت شده است.

این خادم‌الحسین در پیشنهادی خطاب با زائران اباعبدالله الحسین (ع) گفت: با وجود اینکه وسایل پذیرایی همچون لیوان یک بار و دیگر وسایل پذیرایی از زائران در موکب‌های مختلف وجود دارد؛ اما بهتر است زائران با خود وسایل شخصی همچون لیوان و قاشق به همراه داشته باشند که این موضوع تأثیر بسیاری هم از لحاظ بهداشتی و سلامتی دارد و هم اینکه محیط زیست کمتر آلوده به ظرف‌ها و لیوان‌های یک بار مصرف می‌شود.

تقدیر فرمانده سپاه ایلام از خدمات موکب بقیه‌الله الاعظم

وی با اشاره به ذوق و شوق زائران حسینی گفت: 28 نفر در موکب بقیه‌الله الاعظم شهرستان سرخه از آشپز، کمک آشپز، مسؤول پذیرایی، راننده، کمک راننده و دیگر خادمان حسینی مشغول خدمات‌رسانی به زائران در امر تغذیه هستند.

این خادم‌الحسین خاطرنشان کرد: برای ما خادمان موکب بقیه‌الله الاعظم جای بسی افتخار است که فرمانده سپاه ایلام از خدمات ارائه شده این موکب به زائران تقدیر می‌کند؛ خادمانی که خواب به چشمشان نمی‌آید و صبح‌ها ساعت چهار از خواب بیدار می‌شوند و بعد از آماده کردن وعده صبحانه بلافاصله خود را آماده پخت وعده ناهار می‌کنند و همین طور بدون هیچ استراحتی پذیرای زائران در وعده شام هستند.

انتهای پیام/2568/س/

ارسال نظرات