۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۱۹۵۷۴

پنجاه و یکمین شماره فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» منتشر شد

پنجاه و یکمین شماره فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» منتشر شد
پنجاه و یکمین شماره فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» در موضوعات توحیدگرایی و سنت گرایی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پنجاه و یکمین شماره فصل‌نامه علمی ـ پژوهشی «معرفت فرهنگی اجتماعی» منتشر شد که دربردارنده موضوعات زیر می باشد.

  • توحيدگرایی در علم اجتماعی اسلامی / نصرالله آقاجانی (ص7)
  • جايگاه عرف در منظومه دانش حکمت اسلامی / سيد محمدهادی مقدسی (ص27)
  • تبيين الگوی تعامل تبليغی معاونت تبليغ حوزهای عليمه با رسانه ملی براساس انديشه‌های رهبر معظم انقلاب / فضل‌الله شريفی، محسن منطقی، سيد حسين شرف‌الدين و سيد حسن خجسته (ص47)
  • شيوه‌های عمليات روانی عليه ايران در مواجهه با کرونا (مطالعه صفحه اينستاگرام مسيح علي‌نژاد در ماه نخست شيوع) / رفيع‌الدين اسماعيلی، مليحه عابدينی (ص67)
  • فراتحليل آثار حوزويان در مواجهه با فلسفه ويتگنشتاين؛ با تأکيد بر حوزه علميه قم / مجيد مفيد بجنوردی (ص89)
  • سنت‌گرایی از نظر تا عمل، با تأکيد بر سيره عملی شوآن / مجتبی آخوندی، داود رحيمی سجاسيیو مريم آخوندی (ص109)

سایت نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی

http://marefatefarhangi.nashriyat.ir

در بخشی از مقاله سنت گرایی از نظر تا عمل چنین آورده شده است:

«سنت‌گرايي» ازجمله مکاتبي است که خود را رقيب و بديل مدرنيته مي‌داند. اين مکتب ضمن تخطئه مدرنيته، در ظاهر آن را انديشه‌اي در جهت انحطاط و انحراف بشريت مي‌داند. مباني نظري سنت‌گرايان شامل «وحدت متعالي اديان»، «خرد جاويدان / حکمت خالده» و «مطلق نسبي» است. مسئله اين پژوهش بررسي سيره عملي و واکاوي آن در مباني نظري سنت‌گرايان با تأکيد بر شوآن است که با ابزار مصاحبه و گفت‌وگو با همسر شوآن (براي اولين ‌بار) و برخي محققان معروف عرصه سنت‌گرايي در اروپا و آمريکا، با شيوه انتقادي و روش تحليلي‌ ـ توصيفي، در پي واکاوي ماهيت واقعي فرقه سنت‌گرا و زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و مصاديق آن است. يافته‌هاي اين تحقيق حاکي از آن است که در بررسي سيره عملي شوآن که يکي از رهبران اصلي سنت‌گرايان است، بايد گفت: اگرچه او در کتب خود به صراحت به نقد غرب و مدرنيته پرداخته، اما در عمل و سيره عملي خود در تعامل با مدرنيته بوده است.

وي اگرچه به اين تعامل اعتراف نکرده ، اما با ايجاد ظرفيت‌هاي جديدي در مباني نظري سنت‌گرايي، مانند رجوع به عرفان سرخ‌پوستي، نظريه‌مند کردن صوفيگري، تحکيم مشي پلوراليسمي و «مطلق نسبي»، نژاد‌پرستي، تحريف اسلام و تقليل آن به يک فرقه در تراز فرقه بودا، توانسته است بستر‌هاي بسياري براي تعامل با مدرنيته به‌وجود بياورد. همچنين روابط ناسالم اخلاقي در اين گروه و به‌ويژه از طرف شوآن، واقعيتي بوده که آشکارا و پنهان وجود داشته است.

علاقمندان جهت مشاهده و خرید الكترونیكی مقالات نشریات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به آدرس Eshop.iki.ac.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات