۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۱۹۱۷۳
معرفی کتاب؛

بانکداری اسلامی؛ رویکردی اقتصادی و فقهی

بانکداری اسلامی؛ رویکردی اقتصادی و فقهی
کتاب «بانکداری اسلامی؛ رویکردی اقتصادی و فقهی» اثری از احمد شعبانی است که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در 404 صفحه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «بانکداری اسلامی؛ رویکردی اقتصادی و فقهی» اثری از احمد شعبانی است که توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در 404 صفحه چاپ و منتشر شده است.

موضوع این کتاب اقتصاد، اقتصاد دانشگاهی، اقتصاد مالی، تحلیل نظریه های بهره و بحث ربا است که نویسنده در این اثر کوشش کرده تا پس از بیان مطالبی پیرامون مسئله پول و بهره، به مسائل، ابعاد، چالش‌ها، آثار و تحلیل‌های اقتصادی پیرامون عملکرد اقتصادی هر یک از این دو دسته از عقود بپردازد.

این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از عقود مشارکتی که برخاسته از روح اصلی این قانون است، با اعمال برخی توسعه‌های مفهومی، شکلی و محتوایی، قابلیت کاربردی مؤثرتر، مناسب‌تر و سازگارتری را دارا است. مطالب این اثر در هشت فصل تنظیم شده و برای تدریس درس بانکداری اسلامی به رشتة تحریر درآمده است.

فهرست کتاب

معرفی مباحث کتاب بانکداری اسلامی

اسلامی کردن اقتصاد و علم اقتصاد متعارف

تعاریف: چیستی و ماهیت پول

تحلیل نظریه های بهره و ربا

تاریخچه،اصول و ساختار عمومی بانکداری اسلامی

روش های تجهیز منابع در بانکداری بدون بهره

روش های اعطای تسهیلات

روش های اعطای تسهیلات یا عقود مبتنی بر نرخ سود ثابت

ساختار عملیات ارزی و سیاست پولی در بانکداری بدون ربا

برش از کتاب

مبحث مهم دیگری که در زمینه تعیین ارزش پول اهمیت دارد، به پشتوانه پول مرتبط می‌شود و این سوال را مطرح می سازد که آیا کماکان پول های اعتباری معاصر و رایج، دارای پشتوانه می باشند یا خیر؟ برای روشن شدن مبحث «پشتوانه پول» لازم است که مروری بر مکاتب مختلف پولی داشته باشیم.

پول در تصور تاریخی خود مصادیق مختلفی داشته و در حال حاضر به صورت پول کاغذی و اعتباری تبلور یافته است؛ مسئله ای که در مورد پول اعتباری وجود دارد این است که آیا ارزش پول فعلی یعنی اسکناس به پشتوانه آن است یا خیر؟ هریک از مکاتب پولی با توجه به دوره زمانی خاصی شکل گرفته اند و در آنها رابطه مشخصی بین پول و پشتوانه وجود داشته است.

ارسال نظرات