۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۱۹۶۱۹
دکتر سیدافقهی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا مطرح کرد؛

اهداف راهبردی سفر رئیسی به نیویورک/ ضربه دردناک عضویت در شانگهای به مستکبران

اهداف راهبردی سفر رئیسی به نیویورک/ ضربه دردناک عضویت در شانگهای به مستکبران
کارشناس مسائل بین الملل گفت: اهداف سفر رییس جمهور به نیویورک، اهدافی راهبردی هستند و دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و راهبردی آن بزودی محقق می‌شود.

اشاره: صبح دیروز آیت الله رئیسی ایران را به مقصد مقر سازمان ملل در نیویورک ترک کرد تا در اجلاس سازمان ملل متحد شرکت نماید. اجلاسی که رئیس جمهور کشور می‌تواند رودررو و مستقیم با مردم جهان سخن بگوید. سالانه اتفاقات جالب توجهی در این اجلاسیه رقم می‌خورد و می‌تواند دستاوردهای دیپلماتیک سیاسی قابل توجهی را نیز برای کشورها به ارمغان بیاورد. سال‌هاست رسانه‌های معاند با این بهانه که آیت الله رئیسی یک چهره خشونت‌طلب است، علیه ایشان تبلیغ کرده‌اند که ایشان پس از ورود به خاک آمریکا، مورد تعقیب و پیگرد آن‌ها قرار می‌گیرد؛ اما حضور آیت الله رئیسی، نشان می‌دهد که تمام این سخنان، ادعایی واهی بیش نیست و جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش اقتدار سیاسی خود را به‌دست خواهد آورد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدهادی سیدافقهی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل رفت تا پیرامون سفر آیت الله رئیسی به نیویورک گفت‌وگو کند.

رسا ـ اهداف آیت الله رئیسی از سفر به نیویورک چه خواهد بود و انتظاری که از تحقق اهداف سفر حاضر دارید چگونه است؟

اهداف این سفر که از نظر رسانه پوشش‌های رسانه‌ای زیادی در آن انجام خواهد شد و آیت الله رئیسی از یک تریبون جهانی و بین المللی به عنوان نماینده مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت خواهد کرد، فرصت مغتنمی است تا علی رغم فشارها و پوشش‌های رسانه‌های دشمن که با دادن نسبت‌های دروغ، مبالغه آمیز و نفرت انگیز بر علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سخن بگوید.

نماینده و رئیس جمهور کشور ما با استفاده از این تریبون جهانی که قطعاً غیر از هیئت‌هایی که حاضر هستند، میلیون‌ها انسان از کشورهای مختلف آن را گوش می‌دهند مواضع جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقداماتی که در خلال حکمرانی آیت الله رئیسی در مدت اخیر به دست آمده و محقق شده به خصوص در بعد سیاست خارجی؛ چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی تبیین شود.

واقعاً توضیحاتی باید درباره مسأله بغرنج و همچنان لاینحل برجام داده شود که چه کسی، چه طرف و چه دست‌هایی مانع از رسیدن به توافق بین ما و طرف دیگر می‌شوند؟ راه‌حل‌هایی که ارائه می‌شود و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران تا کنون در این راستا انجام داده است تا این توافق به دست آید، بیان شود. چالش‌های فراروی جمهوری اسلامی ایران و امت اسلامی و توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بیان شود. مسأله فلسطین به‌خصوص قطعاً یکی از محورهای سخنرانی جناب آقای رئیسی خواهد بود.

قطعاً دیدارهای مفید و مؤثری در حاشیه نطقی که مواضع اصلی و کلی بیان خواهد شد با سران بسیاری از کشورها صورت خواهد پذیرفت. تا جایی که بنده از طریق دوستان اطلاع دارم، از همین الآن رؤسای جمهور مسؤولین رده یک کشورهای مختلف در سطح نخست وزیری و امیری بسیاری از کشورها خواهان ملاقات با جناب آیت الله رئیسی در حاشیه این دیدارها هستند.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل شکوفایی در سطح روابط بین الملل و در سطح مسائل منطقه‌ای که دیدارها و سفرهای پرباری در سفر و ارتباط با کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس داشتند که برای مثال هفده توافق نامه با قطری‌ها امضاء شد، حدود دوازده توافق نامه با عمان بسته شد و موضوع خط لوله گاز ایران به عمان در دستور کار قرار گرفت، ارسال سفیر از سوی کویت و امارات به تهران که با تقاضای خودشان جهت ارتقای روابط دیپلماتیک روابط فیمابین کشورها صورت گرفت و ادامه گفت‌وگوهای عربستان و میل سعودی‌ها به انتقال روابط از سطح امنیتی به سیاسی از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در این مدت بوده است.

حتی کشورهایی که در این مدت تقاضای سفر به ایران داشتند، مانند تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان و چه کشورهایی که آیت الله رئیسی به آن‌ها سفر کرد؛ مانند سمرقند که موجب اعلام رسمی عضویت ایران در اجلاس سازمان امنیتی اقتصادی شانگهای بود که ضربه دردناکی برای آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بود. امکانات سازمان شانگهای بسیار گسترده است. ابرقدرت‌هایی در این سازمان هستند؛ مانند چین، روسیه، هندوستان و ترکیه که در سطح بین المللی و چه در سطح منطقه‌ای فعال هستند. بنابراین اهداف سفر آیت الله رئیسی به نیویورک، اهداف راهبردی خواهد بود و دستاوردهای سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و راهبردی آن به‌زودی محقق خواهد شد.

رسا ـ امروز نقش و چهره ایران در جامعه جهانی به چه شکلی است و چه نگاهی به آیت الله رئیسی در این سفر وجود خواهد داشت؟

چیزی به نام جامعه ملل یا جامعه جهانی وجود دارد. غربی‌ها تلاش بسیاری می‌کنند تا خودشان را سخنگوی جامعه ملل معرفی کنند. چند تا کشور هم بیشتر نیستند؛ آمریکا و عمدتاً چند کشور عضو دائم شورای امنیت، مانند انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها این ادعا را دارند. در حالیکه نگاه جمهوری اسلامی ایران و نگاه شخص رهبر معظم انقلاب این است که اینها کل دنیا نیستند.

این چنین نیست که اگر کسی رابطه مشخصی با اینها نداشته باشد و طبق فرمایشات و خرده فرمایش‌ها، زورگویی و قلدری آن‌ها همسو نشود و تهدید‌های آن‌ها را نبیند، آخر دنیا خواهد بود. این چنین نیست؛ زیرا بزرگترین دلیل بر رد این فرضیه که اگر کشوری با غربی‌ها همسو نشود به انزوا خواهیم رفت، توسعه ارتباطات ایران با کشورهای مشرق زمین است.

این کشورها روز به روز به ایران نزدیک‌تر می‌شوند و روابط از سطح روابط سیاسی به سمت روابط تجاری، اقتصادی، انتقال فناوری و ... در حال ارتقا پیدا کردن است. بنابراین علی رغم مخالفت آمریکایی‌ها برای انزوای ایران و نفاقی که برخی از کشورهای غربی در ارتباط با ایران با آمریکا هماهنگ هستند، کشورهایی در غرب وجود دارند که مانند مجارستان، لهستان، ایتالیا و اسپانیا از برخورد آمریکایی‌ها خوشنود نیستند؛ زیرا آمریکا مدام آن‌ها را تحقیر می‌کند.

از طرفی برتری‌جویی چند کشور صنعتی مثل آلمان و فرانسه بر دیگر کشورهای اروپایی، این چنین نیست که نسبت به ایران خصومت و حساسیت داشته باشند. دیدار آقای امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ایتالیا برای من جالب بود. وزیر خارجه ایتالیا گفت که ما تصمیم گرفتیم و عزم خودمان را جزم کرده‌ایم تا روابط خود را با ایران در تمام سطوح ارتقا دهیم. این وزیر خارجه می‌داند که آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها از این صحبت‌ها عصبانی خواهند شد. ممکن است تصور کنند که ایتالیا و همچنین کشورهای دیگر مانند اسپانیا و مجارستان درحال تمرد هستند.

به‌خصوص درباره بحث اوکراین و موضع‌گیری رهبر انقلاب خطاب به پوتین که فرمودند شما حرکت به موقع انجام دادید، وگرنه در کل منطقه جنگ می‌شد یا حتی جنگ جهانی سوم رقم می‌خورد و به همین جهت این اقدام پیش دستانه شما هوشمندانه بود. این قبیل موضع‌گیری‌ها، غربی‌ها را عصبانی می‌کند. قطعاً آیت الله رئیسی اشار‌ه ای نسبت به بحران اوکراین خواهد داشت و دخالت‌های آمریکا را بیان خواهد کرد. آمریکایی ها سناریویی را چیدند که امروز کشورهای غربی دچار بحران‌های اقتصادی، بحران سوخت، گرانی‌های ارزاق، آب و برق، جیره بندی آب و برق و ... که زمستان امسال، برای اروپایی‌ها، زمستان سختی خواهد بود.

در حال حاضر خود آمریکا درگیر بحران شده است. قیمت سوخت مرتب افزایش پیدا می‌کند. بحث جیره بندی آب، مشکلات اقتصادی، دو قطبی شدن جامعه آمریکا و ... قابل توجه است. آمریکا و برخی از کشورهای غربی که به آمریکا وابسته هستند، حال و روز خوبی ندارند؛ اما وقتی روسیه یک حرکت میدانی و تاکتیکی انجام می‌دهند، وانمود می‌کنند که روسیه شکست خورده است و تصور می‌کنند که کار تمام است.

در کنار مسأله اوکراین، سفرهای مشکوک و موذیانه مقامات آمریکایی به تایوان وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند با تحریک چینی‌ها، بهانه‌ای به دست غربی‌ها بدهند تا شبیه تحریم‌هایی که به روسیه تحمیل شده است را به چین تحمیل کنند. بیش از ده هزار تحریم تا کنون به روسیه تحمیل شده است. باید توضیح داده شود که واقعاً چه کسانی امنیت کشور را به مخاطره انداخته‌اند و همچنین باید جامعه جهانی متوجه شود که نقش ایران، نقش ایجاد امنیت و ثبات در منطقه است که به نفع همه مردم منطقه و حتی جهان به حساب می‌آید.

وقتی یک منطقه حساس مانند خاورمیانه که سرشار از نفت، گاز و طلا است وارد بحران شود، بر روی فرآیند‌ها و روند‌های فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی ژئوپلیتیکی دنیا اثر می‌گذارند. بنابراین ما از این چنبره و نگاه تک محوری به غرب تابو را شکستیم امروز با بسیاری از کشورها به‌خصوص بسیاری از کشورهای غربی ارتباط داریم که تلاش می‌کنیم روابط ما حداکثری شود. مبادلات بازرگانی، تفاهمات امنیتی، پیمان‌های نظامی و ... بسیار بر روی نقش ایران در پایداری محور مقاومت اثرات بسیار عالی دارد که امیدواریم این استحکام و پایداری روز به روز بیشتر شود.

رسا ـ ظهور و بروز رؤسای جمهوری مختلف از شهید رجایی تا آیت الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چگونه بوده است؟

هر رئیس جمهوری با رویکردها و گرایش‌های خودش سخنرانی‌ها را تنظیم می‌کرد. برخی از سخنرانی‌ها محافظه کارانه بود و عمدتاً شیوه اصلاح طلب‌ها به این بهانه که ما می‌خواهیم با دنیا سخن بگوییم و به‌قدری از آن لهجه و شعارهای تند و تیز خودمان بکاهیم تا دنیا ما را بفهمد و قبول کند. آن‌ها می‌گفتند که ما قواعد و معادلات دنیا را به هم می‌ریزیم. هم آقای هاشمی، خاتمی و روحانی این رویکرد را داشتند که آقای روحانی نماد تمام عیار گرایش و وادادگی نسبت به غرب بود.

شهید رجایی اولین رئیس جمهوری بود که نطق بسیار آتشینی کرد. حتی ایشان آثار شکنجه ساواک را در پاهای خود به دنیا نشان داد که ما زمان شاه در چنین شرایطی بودیم که جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داد.

همچنین صحبت‌های آقای احمدی نژاد که عمدتاً شعاری بودند و جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از کشورها را تحریک کرد. دیدارهای حاشیه‌ای که برخی از دانشگاه‌های آمریکا آقای احمدی نژاد را دعوت کردند و مسأله هولوکاست را مطرح کرد. نطق ایشان در آنجا حکم شمشیر دولبه را داشت. عده‌ای که رویکرد غربی داشتند به حمایت از اسرائیل می‌پرداختند، به شدت این مواضع را کوبیدند. حتی برخی جملات ایشان را تحریف کردند و برخی جریان‌ها و سازمان‌های مستقل و آزاد نیز به شدت از صحبت‌های آقای احمدی نژاد حمایت کردند.

نطق رهبر معظم انقلاب نیز در آنجا نطق بسیار مستحکمی بود. ایشان در خانه و خاک آمریکا که سازمان ملل استقرار دارد، رهبر انقلاب تاریخی از جنایت‌های ننگین و سیاه آمریکا را به دنیا و جهانیان به رخ آمریکایی‌ها کشید. آن هم نطق تاریخی بود که بسیاری از رؤسای جمهور به ایشان پیام دادند که چطور شما جرئت می‌کنید چنین حرف‌هایی را بر علیه آمریکا بیان کنید، ما حتی جرئت نمی‌کنیم در چشم آمریکایی‌ها نگاه کنیم.

امیدواریم نطق آیت الله رئیسی نیز در همان راستای عقلانیت، حکمت، عزت و مصلحتی که سیاست رهبر معظم انقلاب بوده با همان شجاعت و پایداری باشد.

رسا ـ از فرصت و مطالب ارزنده‌ای که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزاریم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات