۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۷
کد خبر: ۷۱۹۶۵۱

تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای
شورای روابط خارجی اروپا با تحلیل نتایج عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اذعان کرد ایران به واسطه همکاری نزدیکتر با روسیه و چین می تواند در برابر تحریم ها و فشارهای غرب مصونیت یابد.

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم، شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که در نشست اعضای این سازمان در سمرقند نهایی شد نوشت: نشست سمرقند لحظه ای طلایی برای ایران بود. ایران یک دهه بعد از درخواست خود برای عضویت در سازمان شانگهای یادداشت تفاهمی را برای تکمیل تعهدات خود امضا کرد و به عضو کامل این سازمان تبدیل شد.

سال ها این شایعه چرخیده بود که مسکو و پکن مانع عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای شده اند زیرا می خواسته اند خودشان و این سازمان را از تنش های موجود بین ایران و آمریکا دور نگه دارند. چین در سال 2015 مخالفت خود با پیوستن ایران را این گونه توجیه کرده بود که ایران تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و بنابراین نمی تواند عضو کامل شانگهای شود.

اما اکنون که شاهد تنش های ژئوپلتیک بین غرب و شرق هستیم فضای سیاسی، مساعد حال ایران شده است. چین و روسیه که با انزوا و تحریم های فزاینده از سوی غرب روبرو شده اند در پی تشکیل گروه بزرگی از کشورها برای تشکیل جهانی چند قطبی هستند که آمریکا در آن قدرت کمتری داشته باشد.

ایران در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل با عضویت خود در سازمان شانگهای می خواهد به غرب نشان دهد که در یک جهان چند قطبی، تنها نیست و گزینه هایی پیش رویش قرار دارد. مذاکرات بین ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر توافق هسته ای یک بار دیگر به بن بست خورده است. بنابراین ایران می تواند نشان دهد که توافق با آمریکا برایش حکم مرگ و زندگی ندارد بلکه می تواند به واسطه همکاری نزدیکتر با روسیه و چین در برابر تحریم ها و فشارهای غرب مصونیت یابد. به علاوه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به نوعی این کشور را در برابر رویارویی ها در شورای امنیت بر سر مذاکرات هسته ای بیمه می کند. ایران می تواند روی روسیه و چین برای ناکام گذاشتن تلاش ها جهت وضع تحریم های جدید سازمان ملل حساب کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات