۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۷۱۹۷۶۷

مشکلات مجتمع‌های مسکن مهر را برای پیشگیری احصا کرده‌اید؟

مشکلات مجتمع‌های مسکن مهر را برای پیشگیری احصا کرده‌اید؟
شما اگر نگاه کنید واقعا شهر تبدیل به کارگاه شده و همه مسؤولان تلاش خود را می‌کنند تا مشکل مسکن تعدادی از مردم برطرف شود، از استاندار زنجان و اداره کل شهرسازی و شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان و ... همه به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا معضلات این بخش به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، مرد میانسالی به فنس‌های اطراف چسبیده و داخل کارگاه را نگاه می‌کند، نگاهی که هم در آن امید و هم در آن نگرانی دیده‌ می‌شود، پیش می‌روم و جویای احوالش می‌شوم، می‌گوید کارگرم و در شهرک صنعتی کار می‌کنم چند سالی تا بازنشستگی‌ام مانده است.

واحدهای در حال ساخت نگاه می‌کنم تا ببینم کی تمام می‌شود، کارم همین است هر روز که از شهرک صنعتی برمی‌گردم پیشرفت واحدهای مسکونی را نگاه می‌کنم و موقع برگشت به خانه به خانوده گزارش می‌دهم!

علت را جویا می‌شوم، می‌گوید طبق قرعه‌کشی یکی از واحدهای در حال ساخت این پروژه مال من است، هر چه داشتیم و نداشتیم را فروختیم تا از مستاجری راحت شویم و منتظریم تا تکمیل و واحد خود را تحویل بگیریم.

باور کنید اگر اجازه می‌دادند حاضر بودم بروم داخل و کمک کنم تا واحدم سریعتر تمام شود، 15 سال است، مستاجرم و هر سال از خانه‌ای به خانه دیگر کوچ می‌کنم، طرح مسکن ملی باعث شده تا بالاخره صاحب خانه شوم!

داخل محدود کارگاه شلوغ است، خودروهای زیادی پارک شده و کارگران به سختی در حال تلاش هستند، به گفته مدیر پروژه‌های غرب هر پیمانکاری که کمتر از 85 درصد کارآیی و پیشرفت داشته باشد قطعا از پروژه کنار گذاشته می‌شود و جای هیچ گونه کم کاری نیست. 

احداث واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر زنجان با توجه به الحاقات انجام شده به محدوده آن وارد فاز جدیدی شده است که بخش مهمی از این ساخت و سازها در غرب زنجان در حال انجام است از این رو برای روشن شدن ابعاد مختلف این ساخت و سازها و پاسخگویی به سوالات مردمی و البته برخی شایعات موجود در مورد پروژه به سراغ مدیر کارگزاری نهضت ملی مسکن غرب زنجان رفتیم تا بتوانیم پاسخ سوالات متقاضیان این پروژه‌ها را از وی بگیریم.

«حبیب‌الله افشاریان»متولد 54 تحصیلکرده مهندسی عمران از دانشگاه زنجان است و در سال 77 فارغ التحصیل شده و سابقه کار در مسکن انبوه را دارد، ولی تخصص اصلی خود را حوزه آب می‌داند در حال حاضر مدیر کارگزاری مسکن نهضت ملی غرب زنجان است و می‌گوید که خانواده‌اش در حال حاضر ساکن تهران هستند.

تاکید دارد که فقط تابعیت ایران را دارد، ولی اشاره‌ای هم به این مطلب می‌کند که انسان در مورد انتخاب محل زندگی باید در موقعیت قرار بگیرد تا بتوان گفت که زندگی در کشور دیگر با امکانات و زندگی بهتر را به زندگی در کشور محل تولد خود انتخاب می‌کند یا نه، چرا که برای خود من این انتخاب فراهم شد، ولی من اعتقادی ندارم چرا که به نظر من هر کسی کشور دیگری را برای زندگی انتخاب می‌کند به معنی ناموفق بودن در ایران است و من در ایران و شهر خودم موفق بودم و هستم و این موفقیت ناشی از آرامش روان است.

من در ایران ماندم و سابقه کار دارم، 3 هزار واحد مسکن مهر کار کردم که در آن مقطع  شاگرد اول کشور شدیم و در اقدام ملی هم رتبه نخست کشور را داریم.

من در این شرکت 120 نیروی کار تربیت کردم و با افتخار شاهد موفقیت آن‌ها هستم، ای کاش افراد این اقدامات را ببینند و به حاشیه‌ها دامن نزنند من حتی به جانشین پروری هم فکر کرده‌ام و من معتقدم ظرفیت کاری در همه حوزه‌ها برای افراد فراهم است که شرط آن پرهیز از ایجاد حاشیه‌ها برای افراد توانمند است هر چند افرادی هم اعتقاد ندارند و می‌روند و نمی‌شود جلوی آن‌ها را گرفت و من علاقه‌مند به زادگاه خود و کشورم هستم و ایستادم و کار کردم و اعتقاد دارم که بد کار نکردم و از طرفی قطار در حال حرکت هم همواره سنگ می‌خورد و کاری هم نمی‌توان کرد و اگر کسی ما را اذیت نکند یعنی که کاری نکرده‌ایم، من افتخار کار و کسب درآمد سالم را دارم در ضمن آدم سیاسی هم نیستم!

از این حاشیه‌ها که بگذریم این گفت‌وگو با یکی از مدیران بزرگ‌ترین پروژه‌های مسکن انبوه انجام شده که وی در این گفت‌وگو به بسیاری از سوالات مطرح شده در مورد نهضت ملی مسکن در مورد تعداد اقساط، نحوه اجرا، زمان تحویل، مصالح مورد استفاده، پیمانکاران فعال در پروژه‌ها و ... پاسخ داده است.

 

متراژ‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون چند متر پیش‌بینی شده است

افشاریان: امنیت روانی داشتن خانواده به ویژه بانوان نیازمند دو خواب بودن واحد مسکونی است لذا واحد دو خواب هم حداقل متراژ 85 متری مفید را نیاز دارد و به این متراژ باید پارکینگ، انباری و الزامات آتش‌نشانی را و ... را هم اضافه کرد که در مجموع متراژ مورد نظر را به 120 تا 125 متر البته غیرمفید افزایش می‌یابد.

در کوی زیتون واحدهای بزرگ‌تر از 85 متر هم وجود دارد بنابراین متراژ واحدها با الحاق فضای غیرمفید بین 120 تا 150 متر می‌شود و قیمت ساخت و ساز البته طبق آنچه که وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرده نسبت به متوسط کشوری حداقل بین 7 تا 10 درصد پایین‌تر است.

در کارگزاری با اقدامات انجام شده جزئیات فعالیت بعد از ارزیابی احصا و قراردادها با یک دوره تعدیل برای مجتمع‌های پنج طبقه زیر 4.5 میلیون تومان است و متوسط واحد 150 متری با قیمت امروز 675 میلیون تومان تمام می‌شود که خوشبختانه همه هزینه‌های مربوط به زیرساخت‌ها شامل زیرسازی، آب، برق و گاز توسط دولت تامین می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد اگر اتفاق قابل توجهی در قیمت‌ها روی ندهد می‌توان واحدها را با قیمت 700 میلیون تومان به مردم تحویل داد.

350 میلیون از 700 میلیون تومان آورده مردمی و 350 میلیون تومان هم تسهیلات بانکی است که سهم هر متقاضی به صورت متوسط 9 قسط 40 میلیون تومانی است هر چند بر اساس پیش‌بینی انجام شده متقاضیانی هم با 5 قسط واحد خود را تحویل خواهند گرفت که به طبع واحد کوچک‌تری است که این فرصت در مرحله انتخاب واحد به متقاضی داده خواهد شد.

پس اقساط 85 تا 90 درصد واحدها بین پنج تا 9 قسط خواهد بود و باید تلاش کنیم که میزان تسهیلات بانکی را که الان 350 میلیون تومان است افزایش یابد که اگر طبق قوانین بتوان 70 میلیون تومان به میزان تسهیلات بانکی اضافه کرد می‌توان دو قسط را کم کرد که اتفاق بسیار عالی خواهد بود که با توجه به ثبات اقتصادی موجود در کشور امکان آن وجود دارد.

مشکل خاصی در اجرای پروژه‌ها وجود دارد؟

افشاریان: نیروی کار مهم‌ترین مشکل حال حاضر پروژه‌ها است که این موضوع در عرضه و تقاضای کار تاثیرگذار بوده و منجر به افزایش قیمت در این حوزه شده است.

تعداد واحدهای در دست احداث در غرب زنجان به اضافه واحدهای کوی انتظام، کوی ارغوان و ثمین 9 هزار واحد است و احداث 6 هزار واحد هم که در پایین جاده فرودگاه و پشت ثمین 2 با منظره بسیار زیبا جانمایی شده که در دست برنامه‌ریزی است.

در واحدهای جدید تلاش می‌کنیم بخشی از پارکینگ‌ها به مانند آنچه در واحدهای مسکونی مهر انجام شده در محوطه جانمایی شود، چرا که پارکینگ مساحت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در این رابطه حدود 30 درصد از پارکینگ‌ها در بنا احداث می‌شود و بقیه در محوطه، تا واحد دو خواب 78 تا 80 متر خوب احداث و تحویل داده شود و یا اینکه 110 متر با متراژ 5 میلیون تومان 560 میلیون تومان تکمیل و تحویل داده شود.

 

مشکلات مجتمع‌های مسکن مهر را برای پیشگیری احصا کرده‌اید؟

افشاریان: بحث همسایگی در فرهنگ ما تعریف دارد وقتی همسایه شدیم هر کس نمی‌تواند به منطقه رفت و آمد کند و من اصلا واحد مسکونی در هم تنیده و بدون توجه به ساختار اجتماعی کار نکرده‌ام، ولی در رضوان احداث 2 هزار و 240 واحد بدون توجه به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و بدون جداسازی یک اقدام غلط بود که همه با مشکلات اجتماعی آن آشنا هستند.

بنابراین در واحدهای در دست احداث 30 درصد پارکینگ در بنا دارند و بقیه هم در محوطه البته با جداسازی جانمایی خواهند شد که منجر به کنترل امور در رفت و آمدها خواهد شد.

 

پیش‌بینی شما برای قیمت‌ تمام شده این واحدها چه قدر است؟

افشاریان: همه تلاش ما این است که هزینه احداث این واحدها از 560 میلیون تومان افزایش نیابد که 350 میلیون تومان آن تسهیلات و 200 میلیون تومان آن هم آورده متقاضی است که اگر مبلغ 70 میلیون تومان هم به تسهیلات اضافه شود می‌ماند 130 میلیون تومان که طی دو سال می‌تواند پرداخت کند.

این برنامه ما برای سایت جدید است به همین خاطر است که خیابان‌ها و در واقع زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است که با این حساب مجموع واحدها در دست احداث توسط ما 15 هزار واحد به اضافه یک مجتمع در مهرآرا در دست احداث است که به صورت مستقیم با اداره کل کار می‌کند.

ما حتی برای اینکه قیمت واحدها افزایش نداشته باشد، چهارچوب‌های درب و پنجره‌ها را در داخل پروژه می‌سازیم تا برای صاحبان واحدها ارزانتر تمام شود.

اشتغال این واحدها چند نقر است؟

افشاریان: در حال حاضر بالای 3 هزار نفر به صورت مستقیم در کارگاه‌ها در حال فعالیت هستند و در این کارگاه‌ها اشتغال غیرمستقیم حداقل 2 هزار نفری هم داریم به اضافه اشتغال ایجاد شده در کارخانه‌های دیگر از جمله کاشی و لوله هم فعال شده‌اند که این اشتغال طی چهار تا پنج سال آینده ادامه می‌یابد.

شما اگر نگاه کنید واقعا شهر تبدیل به کارگاه شده و همه مسوولان تلاش خود را انجام می‌دهند تا مشکل مسکن تعدادی از مردم برطرف شود، از استاندار زنجان و اداره کل شهرسازی و شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان و ... همه به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا مشکلات مردم کم شود.

مصالح مورد نیاز را از داخل استان تهیه می‌کنید؟

افشاریان: همه مصالح مورد نیاز که استاندارد باشند از جمله کابل و لوله ... از داخل استان تهیه می‌شوند هر چند به صورت انحصاری به این موضوع نگاه نمی‌شود و همه تلاش ما انجام کار استاندارد با قیمت قابل قبول است، لذا این موضوع همواره به تولیدکنندگان گوشزد می‌شود.

در مورد بلوک نهایت سخت‌گیری انجام شد تا مبحث 19 که صرفه‌جویی انرژی است رعایت شود بنابراین دیوارهای ساخته شده یکپارچه عمل کرده و خراب شدنی در کار ندارد چون به جای ملات از چسب استفاده می‌شود که منجر به تسریع روند کار هم خواهد شد.

 

درب‌های مورد استفاده در این واحدها ضد سرقت است؟

افشاریان: درب‌های ضد سرقت از واحدهای برند تهیه شده و برای درب‌ها داخلی هم استاندارد خاص و برند مشخص و پیش‌بینی شده است ضمن اینکه ناظران مقیم هم وظایفی را در کنترل امور دارند و جزء به جزء امور کنترل می‌شود.

ضمن این که ضخامت دیوارها هم بعد از زلزله کرمانشاه طبق ضوابط مشخص شده در حال احداث است و بلوک‌ها ضد صوت و طبق آئین‌نامه تولید می‌شوند و ضریب حرارتی و انتقال صوت دو برابر آئین‌نامه است و اینکه بلوک‌های سیمانی مورد استفاده تاییدیه مرکز تحقیقات و استاندارد را دارند و استاندارد آن تضمین شده است.

 

متوقف شدن 2 پروژه به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط واحدهای خدمات‌رسان درست است؟

افشاریان: در مسکن مهر کل مجموعه حاکمیت همسو حرکت می‌کردند، ولی الان عمده کار با راه و شهرسازی با دستور مستقیم استاندار است هر چند منصفانه می‌گویم که شهرداری همکاری خوبی دارد و همچنین بانک مسکن هم با سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی همکاری بی‌نظیری کرده و کل تسهیلات از طریق این بانک پرداخت شده است.

در مورد دستگاه‌های خدمات‌رسان، باید بگویم که همه اقدامات را خودمان انجام می‌دهیم نمی‌توانیم منتظر بمانیم به طوری که آبرسانی مجتمع ثمین را هم خودمان انجام دادیم، هر چند تاییدیه آب و فاضلاب را نگرفته‌ایم، ضمن اینکه مشاوران ذی‌صلاحی با ما همکاری می‌کنند و در کنار آن ضمن احترام به دستگاه‌های خدماتی، نمی‌توانیم منتظر بمانیم و ما همچنان منتظر نقشه کوی زیتون و ثمین از آب و فاضلاب هستیم هر چند باید متوجه باشیم که متقاضیان این واحدها سابقه اقامت پنج ساله در این شهر را دارند و مصرف قابل توجهی اضافه نخواهد شد و فقط تراکم جمعیت در سطح شهر تعییر خواهد کرد ولی در مجموع همکاری این دستگاه‌ها ضعیف است هر چند شرکت گاز انجام طراحی در این مجتمع‌ها را پذیرفته است و با وجود اینکه واحدها در کوی ثمین در حال آماده‌سازی برای تحویل است هنوز اقدامی انجام نشده است و در مورد برق هم جلسات مفیدی برگزار شده و طراحی در حال انجام است و  به زودی منابع مورد مصرف در این حوزه مشخص خواهد شد.

ضمن اینکه قرار است هزینه‌ها از صندوق توسعه مسکن تامین شود که هنوز عملیاتی نشده و ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم ولی در مجموع اگر همکاری انجام نشود در تحویل واحدها به مردم با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که برنامه ما تحویل تدریجی واحدها در کوی زیتون از خرداد سال آینده و تحویل 2 هزار واحد تا شهریور است که این مهم نیازمند تامین امکان دسترسی‌ها است.

شنیده می‌شود که مصالح زیادی برای این پروژه‌ها انبار شده است؟

افشاریان: در واحدهایی که اسکلت‌بندی تمام شده، پیمانکاران را ملزم به خرید مصالح مورد نیاز می‌کنیم، چرا که شرایط اقتصادی ملتهب است از این رو دپوی سنگینی از مصالح مورد نیاز از جمله کاشی، چارچوب در، سرامیک و لوله را در کارگاه‌ها انجام شده، ضمن اینکه پیمانکاران انبارهایی هم در دیگر مناطق دارند تا درگیر التهابات بازار نشوند و در واقع آورده مردم صرف خرید مصالح شده است.

 

استحکام واحدهای در دست احداث چه قدر است؟

افشاریان: ببینید در زلزله کرمانشاه هیچ اسکلتی در مسکن مهر پایین نیامد ولی دیوارها فرو ریخت که ناشی از ضعف آئین‌نامه بود و ربطی به اجرا نداشت به همین دلیل آئین‌نامه تغییر کرد تا جلوی ضربه سازه به دیوار گرفته شود و من ادعا می‌کنم کیفیت در ساخت مسکن ملی 100 درصد بهتر از ساخت و ساز در سطح شهر است که دلیل آن نظارت مداوم است و من آماده ثابت کردن این موضوع هستم و در این حوزه موضوع متریال مطرح است که خوب طبیعی است که مسکن حمایتی در کیفیت مصالح به طور مثال کاشی است که اگر بنا  باشد کاشی 500 هزار تومانی استفاده شود دیگر نمی‌توان سرپناه به مردم تحویل داد ولی در اجرای تاسیسات بهترین تاسیسات طبق آخرین استاندارد مورد استفاده است.

کیفیت و استاندارد واحدهای در دست احداث ملی حتما بالا است، چرا که ما در حال ساخت واحد ملی و انبوه هستیم و این پروژه‌ها ناظرانی دارند و مدعی‌العموم هم دارد، ضمن اینکه آزمایشگاه مقیم هم دارد و محدودیت نمونه‌گیری هم وجود ندارد و هزینه این کنترل‌ها هم از جیب دولت پرداخت می‌شود.

 

دلیل تاخیرهای به وجود آمده در برخی از پروژه‌ها چیست؟

افشاریان: اخیرا یکی از پیمانکاران در یکی از پروژه‌ها خلع ید شد و الان هم دو پیمانکار تذکر گرفته‌اند که اگر تا پایان مهر ماه به درصد مورد نظر در پیشرفت نرسند خلع ید و پروژه به پیمانکار دیگر واگذار خواهد شد.

در حال حاضر پیمانکاری داریم که طی دو ماه در حال سقف زدن است خوب این پروژه‌ها صحنه رقابت است و هر پیمانکاری که توان کار نداشته باشند جایگزین خواهند شد و باید از مدیرکل راه و شهرسازی به عنوان سرمایه استان تقدیر شود که در واقع با هیچ کس تعارفی ندارد و با ارزیابی گزارش‌ها اقدام به موقع می‌کند و در حال حاضر به غیر از یک پیمانکار بقیه به صورت ایده‌آل کار می‌کنند و پیش‌پرداخت‌ها در پروژه‌ها هزینه شده‌ و اغلب پیمانکاران طلبکار هستند و ما بدهکار هستیم که نکته مطلوب محسوب می‌شود و در واقع برخی از پیمانکاران فعال در این حوزه از جمله جهاد نصر یک سرمایه برای استان هستند.

همه پیمانکاران نهضت ملی مسکن بومی هستند؟

افشاریان: در حال حاضر همه پیمانکاران همکار در پروژه نهضت ملی مسکن زنجانی هستند و ما پیمانکار غیربومی نداریم هر چند ثبت شرکت در زنجان انجام نشده باشد، ولی زنجانی هستند، ضمن اینکه مشاوران و نیروی کار فعال هم زنجانی هستند هر چند به دلیل فشار کاری شاید مجبور به استفاده از نیروی کار غیربومی حتی خارجی هم بشویم.

در زمان بندی هم مشکل نداریم و طبق برنامه‌ریزی در 24 ماه، به شرط عدم بروز مشکل در تامین منابع که فعلا مشکلی وجود ندارد، بلوک بندی‌ها تمام شده باشند هر چند پیش‌بینی  لازم برای مواقعی که مشکل بروز کند انجام شده است.

بنابراین طبق قرارداد تحویل واحد بین 24 تا 30 ماه زمان می‌برد، چنانکه در کوی ثمین واحدهایی طبق این زمان‌بندی تحویل داده خواهد شد.

همکاری با پیمانکاران طبق فراخوان و بعد از ارزیابی اقدامات مراجعه کنندگان تعریف شده است ضمن اینکه آئین‌نامه هم در این حیطه وجود دارد و گواهی انبوه‌ساز هم باید داشته باشد و با انبوه سازان ارتباط تنگاتنگی وجود ندارد در کنار همه این اقدامات خوداظهاری پیمانکاران هم وجود دارد و خوشبختانه از بین 15 تا 16 پیمانکار جز موردی خوداظهاری خارج از توان هم ارائه نکرده و طبق ادعا هم عمل کرده‌اند.

 

صحبت‌هایی در مورد زد و بند در احداث واحدهای مسکن ملی شده، نظر شما چیست؟

افشاریان: شرکت جهاد نصر مهم‌ترین پیمانکار همکار راه و شهرسازی در احداث واحدهای نهصت ملی مسکن است که توانایی خود را ثابت کرده است و شرکت دیگر زنگان پرشیا است که توانایی خود را قبلا در پروژه‌های آب به اثبات رسانده که یک سر و گردن از دیگران بالاتر است و الان هم احداث چهار زون در اختیار آن‌ها گذاشته شده که هیچ زد و بندی هم ندارند و بقیه پیمانکاران در حال احداث پروژه‌های زیر یک هزار واحد هستند و برنامه داریم توان کاری پیمانکاران دیگر را هم افزایش دهیم تا امکان فعالیت در پروژه‌های شهری را داشته  باشند.

ضمن اینکه ما در پیمانکار کمبود داریم و پیمانکاران با فراخوان دعوت به کار شدند و بعد از ارزیابی انتخاب شدند و در واقع هر کس می‌گوید به من کار ندادند مراجعه کند تا عملکردش مورد ارزیابی قرار گیرد، چرا که باید توانایی پیمانکار مورد ارزیابی قرار گیرد تا سرمایه مردم را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، چرا که در این حوزه مسؤولیت داریم و باید پاسخگو شویم.

ضمن اینکه 49 تا 50 پیمانکار از ما اسناد گرفتند و فقط 18 پیمانکار اسناد را پس دادند 18 پیمانکاری که اسناد تحویل داده‌اند پروژه را بر اساس توانایی بین 100 تا یک هزار واحد تحویل خواهند گرفت اگر شرکتی ادعا می‌کند که توانایی دارد و پروژه نگرفته است مراجعه کند تا تواناییشان با حضور کارشناسان بی‌طرف مورد ارزیابی قرار گیرد.

تحویل پروژه به کارمندان راه و شهرسازی صحت دارد؟

افشاریان: فکر کنم در مورد این موضوع باید خود مدیرکل پاسخگو باشد ولی به نظرم هم اسم بردن با کسی دلیل فامیل بودن نیست و من مطمئنم هستم که حساسیت در این مورد بسیار بالا است و پیمان‌سپاری با بالاترین دقت انجام می‌شود.

در مورد برخی از سایت‌ها حرف و حدیث زیاد است و اخیرا هم این حرف‌ها در مورد کارگزاری‌ها هم شنیده می‌شود من مدیر کارگزاری غرب هستم و مدیر نظارت کارگزاری شرق هم شخص دیگری است باید بگویم که کارگزاری‌های وظیفه اعمال نظارت در بخش واگذار شده از وظایف حاکمیتی را بر عهده دارند و اعداد و ارقام اعلام شده در مورد اشتغال درست نیست و در واقع کارگزاری 60 نیرو دارد و حدود 40 تا 43 نیروی بیمه شده دارند اداره پروژه بسیار دشوار است و 20 نیروی غیررسمی و ساعتی با کارگزاری همکاری می‌کند و هر پولی که از این منبع برداشته می‌شود فقط برای اداره مجموعه و جبران هزینه نیروی کار است.

تضمین هم شده است که سودی از این محل نصیب کسی نمی‌شود و فقط هزینه‌های نیروی کار برداشته می‌شود و این موضوع وظیفه داتی ماست، ضمن اینکه از ما گذشته است که از این پروژه‌ها که متقاضیان آن برای تهیه 50 هزار تومان آن مشکل دارند کسب درآمد کنیم، هیچ فردی نباید جرأت کند از این مردم پول اضافه دریافت کند به همین دلیل همه تلاش خود را در کنترل قیمت‌ها انجام دادیم.

در کنار این اقدامات باید برای سرپا ماندن پیمانکار هم تلاش شود بنابراین ما به هیچ وجه چشم طمع به کسب درآمد از این کارگزاری‌ها نداریم و همه اقدامات لازم برای محدود کردن هزینه‌ها انجام شده است، ضمن اینکه تامین نیروی کار در کارگاه‌ها برای اطمینان از سلامت کار مد نظر قرار دارد و در کنار آن راندمان نیروی کار هم کنترل و ارزیابی می‌شود چرا که پول این پروژه‌ها از جیب متقاضی و در واقع مردم پروژه پرداخت می‌شود.

جمع همه هزینه‌ها مهندسی، نظام مهندسی تا نظارت مهندسی زیر 10 میلیون تومان برای هر واحد است، در حالیکه هزینه پروانه هر واحد در شهرداری بین 10 تا 20 میلیون تومان است. ولی هزینه خدمات مهندسی ناظر، طراح و سایر عوامل این پروژه‌ها زیر 10 میلیون تومان است در حالیکه باید 250 تا 300 مهندس کاربلد ارشد و پایه یک مشغول به کار هستند و با همین اقدامات است که اغلب کارها انجام شده است.

انتهای پیام/73004/ ت 4

ارسال نظرات