پذیرش ولایتعهدی؛ تبدیل تهدیدها به فرصت
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه پیش از ظهر امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: سیره به معنای یک واقعه تاریخی تکرار شده و امکان الگو بردار دارای مبنای مورد مشخص است.
وی ادامه داد: سیره با تاریخ نگاری فرق دارد و سیره امام رضا (ع) یعنی باور به یک واقعه ای که قابلیت جدا شدن از زمان خود و وقوع در زمان حال را دارد اما باید شرایط زمان را نیز در زمان گرفت، همچنین سیره سیاسی یعنی چند ویژگی از جمله اینکه موضوع و مسئله سیره سیاست باشد.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در فضایی کاملاً سیاسی قرار دارد، اظهار داشت: فضا و عصر سیاسی امام رضا یعنی دوران مامون کاملاً سیاسی می باشد و امام نیز در برخورد با مامون مسئله جائر بودن را اشاره کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با تشریح تاریخ ائمه به مثابه یک انسان 250 ساله خاطرنشان کرد: سیره ائمه را باید در گذر تاریخ و اعصار مختلف و خلفاء زمان بررسی کرد، در زمان هارون و مامون گویا زمان جامعه اسلامی به سوی علم و فراتر از جامعه اسلامی گام برمی دارد.
وی با بیان عصر امام کاظم (ع) و ورود برخی از شیعیان به دستگاه هارونی تصریح کرد: طبیعتاً هرگاه حضور شیعیان در حکومت اگر موجب تقویت شیعیان بوده است امام نیز اجازه و گاهی امر به حضور در دستگاه جائر کرده اند اما در مسئله ای مانند اجاره شتران صفوان جمال که منفعتی برای دولت و حاکم جائر در برداشته منع شدید کرده اند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام رضا تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند، ابراز کرد: در زمان امام رضا (ع) با یک تهاجم فرهنگی شدید رو به رو هستیم از طرفی واقفیه و اشعری مذهب ها و از طرف دیگر علمای غیرمسلمان نحله های مختلفی را به وجود آوردند و در این بستر و تهدیدها امام رضا با پذیرش ولایتعهدی با شرایط خاص خودشان موجب تقویت شیعیان و راهبری مسلمانان می شوند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: با الگو برداری از سیره امام کاظم در رفتار با دو گروه از شیعیان که مطرح شد و سیره سیاسی امام رضا می توان چنین الگو برداری کرد که در هر کجای این کره خاکی اگر حضور موجب تقویت نظام جور نگردد و برای تقویت جناح حق باشد حضور و فعالیت و تعامل با جور بلامانع خواهد بود.