۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۲۰۱۸۰
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد؛

پذیرش ولایتعهدی؛ تبدیل تهدیدها به فرصت

پذیرش ولایتعهدی؛ تبدیل تهدیدها به فرصت
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمان امام رضا (ع) با یک تهاجم فرهنگی شدید رو به رو هستیم که در این بستر امام رضا با پذیرش ولایتعهدی موجب تقویت شیعیان مسلمانان می شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه پیش از ظهر امروز در دومین روز از همایش بین المللی «سیره سیاسی امام از نظریه تا عمل» که در موسسه علمی-فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، گفت: سیره به معنای یک واقعه تاریخی تکرار شده و امکان الگو بردار دارای مبنای مورد مشخص است.

وی ادامه داد: سیره با تاریخ نگاری فرق دارد و سیره امام رضا (ع) یعنی باور به یک واقعه ای که قابلیت جدا شدن از زمان خود و وقوع در زمان حال را دارد اما باید شرایط زمان را نیز در زمان گرفت، همچنین سیره سیاسی یعنی چند ویژگی از جمله اینکه موضوع و مسئله سیره سیاست باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در فضایی کاملاً سیاسی قرار دارد، اظهار داشت: فضا و عصر سیاسی امام رضا یعنی دوران مامون کاملاً سیاسی می باشد و امام نیز در برخورد با مامون مسئله جائر بودن را اشاره کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با تشریح تاریخ ائمه به مثابه یک انسان 250 ساله خاطرنشان کرد: سیره ائمه را باید در گذر تاریخ و اعصار مختلف و خلفاء زمان بررسی کرد، در زمان هارون و مامون گویا زمان جامعه اسلامی به سوی علم و فراتر از جامعه اسلامی گام برمی دارد.

وی با بیان عصر امام کاظم (ع) و ورود برخی از شیعیان به دستگاه هارونی تصریح کرد: طبیعتاً هرگاه حضور شیعیان در حکومت اگر موجب تقویت شیعیان بوده است امام نیز اجازه و گاهی امر به حضور در دستگاه جائر کرده اند اما در مسئله ای مانند اجاره شتران صفوان جمال که منفعتی برای دولت و حاکم جائر در برداشته منع شدید کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام رضا تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند، ابراز کرد: در زمان امام رضا (ع) با یک تهاجم فرهنگی شدید رو به رو هستیم از طرفی واقفیه و اشعری مذهب ها و از طرف دیگر علمای غیرمسلمان نحله های مختلفی را به وجود آوردند و در این بستر و تهدیدها امام رضا با پذیرش ولایتعهدی با شرایط خاص خودشان موجب تقویت شیعیان و راهبری مسلمانان می شوند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: با الگو برداری از سیره امام کاظم در رفتار با دو گروه از شیعیان که مطرح شد و سیره سیاسی امام رضا می توان چنین الگو برداری کرد که در هر کجای این کره خاکی اگر حضور موجب تقویت نظام جور نگردد و برای تقویت جناح حق باشد حضور و فعالیت و تعامل با جور بلامانع خواهد بود.

ارسال نظرات