۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۲۰۷۹۴
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در گفت‌وگو با رسا:

متولیان فرهنگی مقصران اصلی بی‌حجابی در کشور هستند

متولیان فرهنگی مقصران اصلی بی‌حجابی در کشور هستند
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: امروزه مقصران اصلی مسئله فرهنگی حجاب و عفاف، متولیان امر فرهنگی در کشور هستند و در دولت های گذشته کوتاهی های بسیاری شده است.

اشاره: لزوم رعایت حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا یکی از مسلّمات و واجبات؛ بلكه از ضروريّات دين‏ اسلام است و در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين، مسئله حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به رعایت آن پايبند هستند.

در دین مبین اسلام اهمیت حجاب و پوشش اسلامی به اندازه‌ای است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری های جسمی وروانی می‌داند و در روایات کثیری از ائمه معصومین(ع) نیز تأکیدات بسیار ویژه ای بر رعایت حجاب بانوان و لزوم حفظ عفت اجتماعی شده است؛ همچنین روایت های فراوانی در تبیین اهمیت حیاء و عفاف در جامعه اسلامی به عنوان دو امری که ارتباط تنگاتنگی با مقوله حجاب دارند، بیان گردیده و این مسئله را از جنبه های مختلفی مورد واکاوی قرار داده است.

علاوه بر اینها گزارش های تاریخی از عملکرد پیامبر گرامی اسلام(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) در جامعه معاصرشان نیز به دست ما رسیده که حساسیت ویژه آنها برای اقامه عملی حجاب و زمینه سازی حکمرانی فضای عفت در جامعه را بازتاب می دهد.

در انقلاب اسلامی ایران نیز چون قانون اساسی و مبانی اندیشه ای آن منطبق با قوانین الهی و اسلامی طراحی و برنامه ریزی شده است، مسئله حجاب و پوشش اسلامی برای بانوانی که در کشور اسلامی زندگی می کنند، با تصویب قوانین لازم در این باره، تأکیدات بسیار ویژه ای نیز جهت رعایت حجاب بانوان و لزوم حفظ عفت اجتماعی کرده است و همچون سایر کشورهای موجود در جهانف رعایت قانون را برای شهروندان خود لازم و ضروری دانسته است؛ اما امروزه برخی از افراد با تخطی از قانون مسلم الهی و قانون اساسی کشور دست به برخی بی حجابی ها و بی عفتی ها در امکان عمومی زده اند که موجب خشنودی دشمنان انقلاب اسلامی و ایجاد برخی بحران ها و اغتشاشات در نظام اسلامی شده است.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، درباره وضعیت عفاف و حجاب جامعه اسلامی و لزوم پایبندی مردم به قوانین اسلامی و اساسی، گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن به شرح زیر است:

رسا- وضعیت حجاب در کشور را چگونه آسیب شناسی می کنید؟

از بُعد حقوقی ضرورت حجاب یک امر مسلّم شرعی، عقلی، عرفی و قانونی است و زمانی که مسئله حجاب و پوشش امری قانونی شد، باید همه آحاد جامعه نسبت به رعایت آن اهتمام داشته باشند و تخلف از قانون جرم به حساب می آید که البته نه تنها در کشور ما؛ بلکه در هر کشوری عمل نکردن به مرّ قانون، عملی مذموم شناخته شده و شخصی که به قانون مصوبی کشور عمل نمی کند مجرم شناخته می شود.

متولیان فرهنگی مقصران اصلی بی حجاب در کشور هستند

در کشور ما از لحاظ فرهنگی ضرورت دارد که وزارت ارشاد اسلامی فعالیت های گسترده فرهنگی درباره مسئله حجاب داشته باشد؛ درحالی که متأسفانه چون در هشت سال گذشته، اداره ارشاد اسلامی ما فعالیت های فرهنگی ارشادی نکرد گشت ارشاد مجبور به ورود در این گونه مسائل شده است و ما قبل از اینکه برخورد سلبی با این گونه مسائل داشته باشیم باید کارهای ایجابی انجام دهیم که دولت های گذشته در خصوص مسائل فرهنگی، بخصوص در مورد مسئله حجاب و پوشش اسلامی کوتاهی های بسیاری انجام داده اند.

چرا باید وزارت ارشاد اسلامی مجوز فیلم‌هایی را صادر کند که بازیگران آن الگوی بی حجابی و یا بدحجابی در جامعه هستند و یا بی حجابی را در جامعه ترویج می کنند؟ این در واقع، مقابله کردن با فرهنگ اسلامی است و وقتی وزارت ارشاد اسلامی در نظام جمهوری اسلامی -در دولت های گذشته- می آید با مسئله حجاب که یک مسئله فرهنگی و ملی جامعه ایران اسلامی است مقابله می کند، نتیجه آن این می‌شود که فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه از بین می رود و یا حداقل در بین بسیاری از اقشار جامعه کم توجهی یا بی توجهی به آن اتفاق خواهد افتاد.

مقصران اصلی مسئله فرهنگی حجاب و عفاف متولیان امر فرهنگی در کشور هستند و امروزه وجود برخی اغتشاشات و ایجاد فتنه هایی از این قبیل، بهانه‌ای برای مقابله با نظام اسلامی و به اصطلاح براندازی نظام است تا با اسلام و قانون اسلامی مقابله شود؛ البته این فتنه ها آزمایشی است برای آحاد مردم؛ چراکه جبهه بندی افراد در این گونه فتنه ها است که مشخص می شود.

کسانی که از مرگ مهسا امینی سوء استفاده می کنند و جناح های مختلفی که در درون نظام و انقلاب اسلامی هستند، در واقع با سوء استفاده از این ماجرا، با حکم شرع مقدس اسلام مخالفت می کنند؛ به عبارت دیگر با جبهه کفر و نفاق در برابر جبهه ایمان و انقلاب صف آرایی می کنند و این موضعگیری ها تفکر درونی افراد را نمایان می کند.

مقصران کوتاهی در انجام فعالیت های فرهنگی در کشور باید به حال خود بیایند و از این به بعد بیش از هر زمان دیگری -پیش از منع فیزیکی- کارهای فرهنگی لازم درباره حجاب و عفاف انجام دهند و دشمنان انقلاب اسلامی باید بدانند که ایران اسلامی، اسپانیا و آندلس نیست و یقیناً با آن طرح فروپاشی که آنان در حکومت اسلامی آندلس به اجرا گذاشتند نمی توانند طرح فروپاشی و براندازی جمهوری اسلامی ایران را نیز به پیش ببرند.

لذا باید مردم جامعه هوشیار بوده و مسئولین کارهای فرهنگی از تمامی نهادهایی که این مسئول ها را دارند کارهای فرهنگی به جای مانده را به پیش برده و با نهایت سرعت و دقت در این حوزه فعالیت داشته باشند چرا که فعالیت های فرهنگی به نوعی کار بر زمین مانده ای است که هر چه زودتر باید آن را انجام داد.

متولیان فرهنگی مقصران اصلی بی حجاب در کشور هستند

رسا- به نظر شما پیامدهای منفی اجتماعی بی حجابی و عدم پوشش اسلامی زنان در جامعه چیست؟ آیا حجاب یک امر فردی و شخصی است یا مسئله ای اجتماعی؟

یقیناً اگر کسی در مکان و حریم خصوصی خود بی حجاب  و بی پوشش باشد و یا در حریم شخصی برابر نامحرمان بی حجاب ظاهر شود، این یک مسئله فردی و شخصی است و جنبه عمومی ندارد؛ اما اگر فرد بی حجاب در خیابان و اماکنی عمومی ظاهر شد دیگر نمی توان گفت که خیابان حریم شخصی و خصوصی آن فرد است؛ بلکه این امری مسلم و عقلی است که خیابان مکانی اجتماعی است نه شخصی و فردی و کسی نمی تواند بر این بیان ایرادی وارد کند؛ چراکه اگر فردی، برفرض قانون حجاب را نیز قبول نداشته باشد- در هر کشوری که زندگی می کند- یقیناً باید تابع قانون آن کشور باشد؛ زیرا نمی‌تواند در کشوری که قانونی برای حجاب و نوع پوشش تعیین شده است، در انظار عمومی و اماکن اجتماعی آن کشور بی حجاب ظاهر شود.

چنانکه ما نمی توانیم بگوییم که چون چراغ قرمز را قبول نداریم، وقتی به خیابان می آییم به چراغ قرمز توجهی نمی کنیم؛ زیرا این امر یک موضوع اجتماعی است و تخلف از قانون را هیچ حقوقدان و کشوری قبول نمی کند و تخطی از این قانون در هر کشوری که باشد جرم محسوب شده و قانون گریز محاکمه می شود.

این را همه می دانند که در هر کشوری، قانون گریزان مجرم شناخته می شوند، چه قانون گریز خود را مجرم بداند یا نداند؛ چراکه بی قانونی را جرم اجتماعی می دانند و باید با فرد بی قانون برخورد شود.

به نظر ما در مسئله حجاب، قبل از برخوردهای فیزیکی، اولویت با فعالیت های فرهنگی توسط ارگان هایی مثل وزارت ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دیگر سازمان ها و نهادهای متولی فرهنگی است که باید در این باره کارهای فرهنگی بسیاری را در پیش بگیرند.

وقتی صدا و سیمای ما در جمهوری اسلامی، سریال هایی را پخش می کند که بازیگران آن حجاب شرعی و حد مطلوب را رعایت نکرده اند، در واقع این اداره درحال معرفی الگوی این چنینی برای مردم جامعه تلاش و کوشش می کند؛ در مرحله اول این گونه ادارات هستند که مقصران واقعی مشکلات فرهنگی در جامعه می باشند و باید در مرحله اول این ارگان ها مآخذه شده و جواب پس دهند.

متولیان فرهنگی مقصران اصلی بی حجاب در کشور هستند

رسا- پیامدهای فردی و اجتماعی بی حجابی در جامعه چیست؟

در دین مبین اسلام همه احکام تابع مصالح و مفاسد است و اگر خداوند مثلاً از مشروب خواری نهی می کند به خاطر مفسده هایی است که در ارتکاب و عمل به حرام نهفته شده است و در مسئله حجاب و پوشش نیز اگر به خاطر مفاسد بی حجابی نبود خداوند اجبار و الزام به رعایت حجاب را واجب نکرده و امر به رعایت آن نمی کرد.

 پیامدهای منفی بی عفتی و بی حجابی در جامعه امروز، چیزی است که نتایج آن در سراسر جهان به وضوح قابل مشاهده بوده و امری مشهود است؛ چراکه در کشورهایی مثل آمریکا، اروپا و دیگر کشورها، زنانی که بی حجاب هستند امنیت ندارند و به تبع این امر است که حتی خانواده هم امنیت نداشته و بنیاد خانواده از هم پاشیده شده است.

برخی از افراد می گویند بر فرض اگر بنیاد خانواده نیز از هم پاشیده شود مگر چه اشکالی پیش می آید؟ جواب این افراد این است که وقتی در جامعه ای بنیاد خانواده از هم پاشیده شد، آن جامعه به جامعه ای تبدیل خواهد شد که افراد آن افراد سالمی نخواهند بود و کم کم جامعه به سوی انحطاط، ناپاکی و فساد پیش خواهد رفت و نتیجه نهایی آن این خواهد شد که آن جامعه دیگر پیشرفت نخواهد کرد و جامعه قوی و دینی نخواهد شد.

دین اسلام دینی است که با فساد مبارزه می کند و ما نیز باید با آن مقابله و مبارزه کنیم؛ اگر حجاب و پوشش اسلامی رعایت نشود، جامعه اسلامی جامعه ای فاسد و ضددینی خواهد شد و بزرگ ترین آفت بی حجابی و بدحجابی این است که فساد در جامعه ترویج خواهد شد و فرزندانی از فساد به وجود خواهند آمد.

رسا- تشکر از شما از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید

سعید چراغی

ارسال نظرات