۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۲۰۹۹۸
جنبش ۱۴ فوریه بحرین:

شورای امنیت مسئول عدم آتش بس در یمن است

شورای امنیت مسئول عدم آتش بس در یمن است
جنبش یاران انقلاب ۱۴ فوریه بحرین از حمایت های شورای امنیت سازمان ملل از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن انتقاد کرد.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، در بیانیه جنبش یاران انقلاب ۱۴ فوریه بحرین که یک نسخه آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: مسئولیت نرسیدن به توافق آتش بس در یمن و تداوم جنگ در این کشور برعهده شورای امنیت سازمان ملل است.

در این بیانیه آمده است که شورای امنیت سازمان ملل و ائتلاف متجاوز در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده است تا ثروت و منابع ملت یمن را غارت کنند و تلاش می کنند که یمنی ها را تسلیم خود کنند تا این ملت از حاکمیت و آزادی و عزت و کرامت خود کوتاه بیاید و به حمایت های خود از مساله فلسطین و محور مقاومت و مخالفت با عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی پایان دهد.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر شرعی و قانونی بودن مطالبات مردم یمن آمده است که محاصره بنادر و کشتی ها و فرودگاه ها باید برداشته شود و نفت و سوخت ‌و مواد غذایی به یمن برسد و تجاوزگرهای امنیتی و نظامی باید متوقف شود.

جنبش یاران انقلاب ۱۴ فوریه بحرین اعلام کرد که دولت نجات ملی یمن به دنبال صلح عادلانه و فراگیر، توقف تجاوزگری علیه یمن و پایان دادن به غارت منابع طبیعی این کشور به ویژه گاز طبیعی است که از طریق امارات به کشورهای غربی از جمله آلمان فروخته می شود.

این جنبش در پایان از شورای امنیت خواست که حمایت های خود از ائتلاف متجاوز را متوقف کند و تاکید کرد که آمریکا و ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی- صهیونیستی به اقدامات تحریک آمیز و تجاوزگری ادامه می دهند و مانع رسیدن به آتش بس حقیقی و صلح عادلانه می شوند.

پیش از این نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت: اکنون معادله تغییر کرده است و تا حقوق ملت داده نشود آتش بس درکار نخواهد بود.

عبدالعزیز بن حبتور روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه المسیره افزود: بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد غیر قابل پذیرش است و از دیدگاه ائتلاف متجاوزان صادر شده است.

وی اضافه کرد: اگر درخواست پرداخت حقوق کارمندان و لغو محاصره فرودگاه و بندر از نظر شورای امنیت تندروی است، پس دنیا بداند که ما برای تحقق حقوق ملت خود تندروی می کنیم.

بن حبتور با بیان اینکه حقوق و منافع ملت قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: کشورهای متجاوز، ناتوانی سازمان ملل متحد و نماینده آن در امور یمن و نفاق جامعه جهانی عامل شکست آتش بس در یمن است.

پیش تر شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مدعی شده بود، خواسته‌های به زعم این شورا زیاد جنبش انصارالله یمن تلاش‌های سازمان ملل متحد برای دستیابی به توافق را با مشکل مواجه کرده است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

این آتش بس که ۶ ماه به طول انجامید، هزاران بار توسط متجاوزان نقض شد و از اجرای برخی از بندهای آن خودداری کردند و اکنون دولت نجات ملی یمن تمدید آن را منوط به برآورده شدن خواسته های ملت یمن و تضمین عدم نقض دوباره چنین توافقی کرده است.

ارسال نظرات