۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۲۱۰۲۱
حجت‌الاسلام‌ سلیمانی اردهالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛

خیال خام مطرودین حوزه برای بازگشت به قدرت/ از بیانیه فتنه افکنانه تا سکوت منافقانه

خیال خام مطرودین حوزه برای بازگشت به قدرت/ از بیانیه فتنه افکنانه تا سکوت منافقانه
استاد حوزه گفت: مطرودین حوزه از ثروت و ریاست برخوردار بودند؛ اما اکنون دستشان از بیت المال کوتاه شده و می‌گویند یا ما در قدرت باشیم یا فتنه می‌کنیم.

اشاره: موضع‌گیری سریع مطرودین حوزه درباره ماجرای خانم امینی و سکوت عجیب و غریب آن‌ها پس از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عذرخواهی نسبت به موضع گیری‌هایشان قابل تأمل است. هرچند بیانیه‌ای از یکی از این افراد صادر شد؛ اما همان بیانیه حاوی مطالب قابل تأملی بود که در پایان بیانیه نیز مجدد مسؤولان نظام را هدف قرار می‌داد. البته باید ریشه این فتنه افکنی‌ها و سکوت پس از حادثه را مورد بررسی قرار داد.

ازاین‌رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم رفت تا به بررسی موضع گیری برخی از خواص و نقش آن‌ها در فتنه افکنی اخیر بپردازد.

رسا ـ برخی از علمای حوزه علمیه با صدور پیام‌ها یا بیاناتی که داشتند چطور در آتش اغتشاشات دمیدند؟

ما در روایات داریم که می‌فرمایند: «الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»؛ فتنه از قتل شدیدتر و بالاتر است. علت آن این است که گاهی فتنه زمینه‌ساز قتل می‌شود. گاهی فتنه‌ها، جنگ‌های طولانی مدتی را به دنبال دارد. اگر نظام در خطری بیفتد بعضی از مواقع، از بعضی اهل علم، فضلا، بزرگان و مدعیان علمیت خواسته شود تا کمک بدهند یا اظهار نظر کنند با استناد به جمله حضرت امیرالمؤمنین(ع) که فرموده‌اند: «کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ»؛ در فتنه‌ها مانند بچه شتری باش که نه پشتی برای سواری دارد، نه شیری برای دوشیدن.

جاییکه دشمنان دین حتی به دین و نظام حمله می‌کنند، درحالی‌که این علما، خود را دلسوز دین هم قلمداد می‌کنند و سعی دارند از خودشان یک چهره دینی نمایش بدهند. البته آن‌ها روحیات سکولاریستی دارند؛ اما نمی‌خواهند این گفته شود و دوست ندارند کسی به آن‌ها سکولار بگوید. آن‌ها می‌گویند ما کاری به سیاست نداریم؛ اما اجازه نمی‌دهیم دین خدشه‌دار شود. همین افرادی که در این زمان به این جمله آقا امیرالمؤمنین(ع) استناد می‌کنند تا سکوت خود را ادامه دهند. آن‌ها حتی دیدند، فریب‌خوردگان و سرسپردگان داخلی در مسائل اخیر دشمن به‌سرعت به‌سراغ اصل مقدسات رفتند، قرآن، مساجد و پرچم‌های حضرت اباعبدالله را آتش دزدند. در این زمان سکوت برای فردی که مدعی دلسوزی دین است جایز نیست.

دشمنان فهمیده‌اند که ایران اسلامی خود را در بعد نظامی به شکلی تقویت کرده است که دشمنانش را مستأصل کرده است. دولت انقلابی که الآن روی کار است، با اتحاد جبهه مقاومت از حیث دینی که عراق، یمن، سوریه و لبنان یا با اتحاد با کشورهای غیرهمسو مانند روسیه و چین بررسی کنیم، اتحاد بسیار محکمی است. با دولت انقلابی و جهادی آیت الله رئیسی، دشمنان فهمیده‌اند که ایران مصمم است تا وضعیت اقتصادی خود را مانند حیثیت نظامی، تقویت کند.

آن‌ها می‌دانند که اگر وضعیت اقتصادی ایران سامان یابد و آن‌ها تلاشی نکنند، دیگر هیچ قدرتی جلودار ایران نخواهد بود. آن‌ها بهترین وقت را الآن می‌دانند که مردم می‌دانند امنیت خوبی دارند و از نظر نظامی مقتدر هستیم؛ اما هنوز از نظر معیشتی ناراحت هستند؛ زیرا در مضیقه و گرفتاری هستند که ریشه در سابق دارد.

رسا ـ چطور مطرودین حوزه علمیه به‌سرعت درباره فوت خانم مهسا امینی بیانیه دادند؛ اما هنوز درباره اقداماتی مانند حمله به مساجد، موکب امام حسین یا آتش زدن قرآن کریم بیانیه‌ای در محکومیت آشوبگران نداده‌اند؟

اگر بعضی از این افراد می‌گویند ما به نظام کاری نداریم؛ چطور زمانی که دین مورد هتک و هجوم قرار گرفت، بیانیه ندادید؟ شنیده شده هنوز برخی از این فضلا می‌گویند این قضیه برای ما ثابت نشده؛ حال پرسش اینجاست که چرا تصریحاً در قضیه فوت خانم امینی اظهارنظر کردید که مظلوم کشته شده؛ اما چطور برای شما ثابت شده است که او را کشته‌اند؟ تمام مدارک پزشکی متقن و محکم دال بر این است که این خانم مشکل قبلی و عمل جراحی مغز داشته. فیلم‌ها هم آن‌طور که نشان می‌دهد حاکی است که حال او به هم خورده و به رحمت خدا رفته است.

رهبر عظیم‌الشأن انقلاب و همه کسانی که واقعاً نسبت به انسانیت مروت دارند، از فوت هیچ‌کس خوشحال نمی‌شوند و خوشحال نشدند؛ اما چطور برای این افراد مسلم شد که کشته‌اند؟ برخی از این آقایان که قبلاً نیز در کسوت وزارت بودند، می‌گویند تعرض به دانشگاه، خیانت به علم و دانشگاه است؛ اما وقتی رئیس دانشگاه می‌گوید ما جلوی خانمی را در ورودی دانشگاه گرفتیم که مواد آتش‌زا همراه داشته، شما می‌گویید او را رها کنید؟ اگر رها کنند یا خودش یا دیگری را می‌سوزاند و داخل و خارج بر موج سوختن او سوار می‌شوند و بعد از آن به‌دروغ می‌گویند که این کار نیروی انتظامی یا نیروهای انقلابی است. حالا خوب است برود چندنفر را بکشد؟

آن‌ها به‌دنبال این هستند که چنین اتفاقاتی رقم بخورد تا نظام را متهم کنند. امام خامنه‌ای فرمودند شما نشناخته، نفهمیده و نسجنیده عجله کردید اظهار نظر کردید؛ حال که فهمیدید عقبه این کار تا کجاست و خود آن‌ها اعتراف کردند که مهسا امینی بهانه است، اصل دین، مسجد، خدا و نظام نشانه است. حال که واقعیت را دیدید، چرا نمی‌گویید؟ آن‌ها دوست دارند در دانشگاه اغتشاش شود. از بیرون از دانش آموزان، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها یا از مردم دعوت به اغتشاش توهین و جسارت می‌کنند؛ اما چطور این‌ها اصل ماجرا را نمی‌فهمند؟

طلبه شهیدی که در قم به شهادت رساندند، خیل جمعیتی که او را تشییع و وداع برای ایشان برگزار کردند، چطور برای شما ثابت نمی‌شود؟ رهبر انقلاب به‌خوبی بیان کردند که این حادثه سرسپرده داخلی و ریشه خارجی دارد. حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند ما با سه گروه روبرو هستیم؛ یکی دشمنان خارجی، یکی سرسپردگان داخلی و دیگری فضای رهای مجازی است. ما از مراجع عظام تقلید نیز تشکر می‌کنیم که بیاینه دادند و مسائل را برای مردم تا حدودی شفاف کردند.

حال فرض می‌گیریم آن‌ها اول نفهمیدند و موضع گرفته‌اند که نباید می‌شد، ولی موضع گرفتند؛ اما چرا در زمانی که گلوی مأمور نیروی انتظامی بریده شد، چیزی نمی‌گویند؟ امنیت مسأله مهمی است. کشور ما جزو کشورهای امن دنیاست که بخش عظیمی از آن برعهده نیروی انتظامی بوده است تا از خیابان تا بیابان، دانشگاه و ... را امن کرده‌اند. عده‌ای بر اثر همین بیانیه‌ها و اشارات دشمن خارجی درمقابل پلیس قرار گرفتند. عده‌ای پلیس مظلوم را زمین زدند و او را کتک زدند یا مأمور پلیس را به آتش زدند. اگر شما حتی دلسوز دین هستید، چرا نسبت به هتک حرمت قرآن و نمادهای دینی ساکت هستید؟

رسا ـ نقش این جریان در تضعیف کشور در دولت‌های گذشته چگونه بود و چرا در آن دوران هیچ صدای اعتراضی از این آقایان نسبت به عملکرد کشور مانند وضعیت سیاسی یا اقتصادی در نمی‌آمد؟

تمام زمینه‌های معیشت بد مردم هشت سال قبل توسط همین جریان ساختارسازی شد. مردم واقعاً از تروم و گرانی به ستوه آمدند و بخشی از اعتراضات مردم، در این مسائل ریشه دارد. این حضرات که امروز دلسوز معیشت مردم شده‌اند، چرا هشت سال قبل معیشت مردم را درست نکردید؟ این گونه مواضع یک بام و دوهوا حقیقی، مخلصانه و بر اساس تقوا نیست؛ وگرنه آدم منصف باید مشی یکسان دربرابر حوادث داشته باشد.

مراجع معظم تقلید هم در زمان گذشته و دوره‌های قبل همیشه به فکر معیشت مردم بودند؛ اما الآن برخی آقایان هم‌لباس حوزوی و فضلا به‌قدری سکوت می‌کنند که سکوت آن‌ها مشمئز کننده می‌شود و گاهی نیز به‌قدری بی‌مهابا وارد می‌شوند که تأثیر آن را در شکل گیری اغتشاش‌ها می‌بینیم.

بی‌شک فردای قیامت گرفتار این خون‌ها خواهیم بود. گفتار و بیانیه‌ها این اغتشاشات را شکل داد. آن کسانی که ادعا می‌کنند باید در هنگام فتنه مانند شتر دوساله باشند؛ اما چرا الآن فتنه‌سازی می‌کنند و خیزش فتنه از بیانیه این افراد شکل می‌گیرد که از نعمت‌ها و امنیت نظام استفاده می‌کنند و فتنه‌گری می‌کنند؟ حدود 30 هزار قربانی و شهید نیروی انتظامی برای امنیت کشور تقدیم شده است و نباید اجازه داد خون این شهدا به این راحتی پایمال شود.

این حضرات هم که بعضاً مسؤولیت داشتند و الآن دستشان از اموال بی‌حد و حصری که قبلاً در اختیار داشتند، کوتاه شده است؛ زیرا آن‌ها هم ریاست داشتند و هم ثروت و مکنت که هردو نیز شیرین است؛ اما الآن دست‌شان کوتاه شده است و به‌دنبال این هستند که از این فضا استفاده کنند. همین افرادی که قبلاً قدرت و ثروت را در اختیار داشته‌اند و امروز فرزندان آن‌ها در خارج از کشور مشغول خوشگذرانی هستند و توسط دشمنان تحت تربیت قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا سلطه مجدد بر مردم پیدا کنند. آن‌ها می‌گویند یا ما باید سرکار باشیم، یا اغتشاش و فتنه می‌کنیم. فلسفه وجودی انقلاب این بود که مردم نوکر استبداد و استعمار نباشند. برخی عالمانه یا غافلانه مجدد به دنبال این هستند که وضعیت را به وضعیت سابق برگردانند. انگار آن‌ها قسم خورده‌اند تا نوکر اجانب باشند و حتی اگر رئیس هم باشند، رئیس نوکران باشند.

رسا ـ چه توصیه‌‎‌هایی در مقابل فتنه‌گری این جماعت دارید؟

به‌عنوان یک طلبه کوچک حوزه علمیه از طلاب عزیز و جوانان انقلابی می‌خواهیم تا این علم‌های به ناحق برافراشته را که با این بیانیه‌ها به‌دنبال مطرح کردن خودشان هستند، مراقبت کنند. حضرت علی(ع) به حسن بصری فرمودند بعد از فتح بصره چه کار می‌کنید؟ گفت بیانات شما را می‌نویسم. حضرت فرمودند این‌ها را ننویس، می‌خواهی این‌ها را با رأی مستبدانه خودت مخلوط کنی و به‌عنوان دین به خورد مردم بدهی و آن‌ها را اطراف خودت جمع کنی. ایشان در آن مسجد فرمود ای مردم مراقب باشید، برای هر قومی سامری است و این آدم سامری این امت است.  متأسفانه این سامری‌ها در جامعه ما زیاد شده‌اند.

طلاب انقلابی باید در حوزه‌ها مراقبت کنند تا زیر این پرچم‌ها ولو با نام مقدسات است سینه نزنند و جمع نشوند. باید مراقب بود؛ زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند برای ما مرجع سازی کنند. امام خمینی(ره) فرمودند ممکن است 50 سال دیگر یک مرجع انگلیسی برای شما درست کنند. باید مراقب باشید تا پرچم انگلیس را بلند نکنید و به‌مشی و مرام انگلیسی حرکت نکنید؛ زیرا این پرچم‌ها، پرچم‌های شومی هستند.

طلاب جوان و اساتید حوزه علمیه، انقلابی، هوشیار و بصیر هستند که باید این علم را بشکنند. امام خمینی(ره) فرمود مراقب باشید، اگر کسی ولو عمامه به سر، انحراف پیدا کرده، عمامه او را از سرش بردارید. امام(ره) فرمود من با شما راه می‌آیم؛ اما اگر بخواهید درمقابل جمهوری اسلامی ایران بایستید، همه شما را نابود می‌کنم. این بیانیه امام خطاب به ملحدین، مشرکین، استکبار، اسرائیل و افراد داخلی است که می‌خواهند این نظام امام خمینی که برآمده از خون هزاران شهید است را نابود کنند.

آن‌ها تصور می‌کنند اگر نظام را براندازی کنند، آمریکا از آن‌ها تشکر می‌کند و می‌گوید آقای اهل علم از تو تشکر می‌کنم، شما از این به‌بعد مرجع باشید؛ نه، آن‌ها ریشه اسلام و تشیع را چنان خشک می‌کنند که باید هزاران سال دیگر زحمت کشید تا دوباره آن را به‌دست آورد. باید قدردان این نظام و رهبر باشیم که الحمدلله از بهترین‌هاست و نظیر ندارد.

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای به‌اعتراف دوست و دشمن، نظیر ندارد. حاج قاسم سلیمانی گفت من در تمام جهان اسلام با همه علمای اسلام نشست و برخاست کرده‌ام و همه آن‌ها را می‌شناسم، ولله قسم، ولله قسم، ولله قسم مثل مقام معظم رهبری نیست.

مردم باید بدانند که دشمنان می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند تا قدرت و ثروت از دست رفته خود را به‌دست بیاورند. مردم بیدارند و نباید در پازل این افراد بازی کنند و مسؤولینی که دلسوز نظام هستند نیز نباید در پازل دشمن بازی کنند. برای همین ما باید بیش از همه وقت هوشیار باشیم. البته اکنون که در آستانه هفته وحدت هستیم نیز آن‌ها به دنبال استفاده از اختلافات میان شیعه و سنی هستند.

حوزه علمیه ما، حوزه علمیه دینی، قرآنی، محمدی، علوی، فاطمی و مهدوی با وحدت باید باشد. نظامی که برآمده از زحمت هزاران فقیه بوده است و هزاران فقیه توسط این نظام و حکومت دینی پرورش یافته‌اند؛ البته که نظام نواقصی دارد، ما باید نواقص آن را برطرف کنیم و دولت انقلابی با نهایت سعی و تلاش در این فرصتی که در اختیار دارد، معیشت مردم را بهبود بخشد. ما باید پاشنه آشیل کشور که همان اقتصاد است را به‌خوبی بشناسیم و جلوی استفاده دشمن از آن را بگیریم. اگر ما اقتصاد مردم را بهبود دهیم، همین مردم بیش از پیش نظام و کشور را حفظ می‌کنند.

البته ما از سپاه، ارتش و نیروهای مسلح بابت درهم کوبیدن لانه فساد در عراق تشکر می‌کنیم. از سربازان گمنام امام زمان تشکر می‌کنیم که طرح حمله دشمن را شناسایی و در نطفه خفه کردند. ما اعلام می‌کنیم که تا آخرین قطره خون، از خون شهیدان دفاع و از رهبر عزیز، این سکاندار حکیم، مرد بزرگ، مخلص و الهی دفاع خواهیم کرد.

رسا ـ بیانیه سیدحسن خمینی بعد از فرمایشات رهبر انقلاب که نه‌تنها از کارهای خود عذرخواهی نکرد، بلکه در انتهای بیانیه با اشاره مجدد به ماجرای دانشگاه شریف، مسؤولان را زیر سؤال برد چه دلیلی دارد؟

من نمی‌خواهم درباره اشخاص صحبتی داشته باشم؛ اما مردم خودشان می‌شناسند و اهل تحلیل هستند. باز جنبه مثبتی که او آمد به‌نحوی جبران کرد؛ اما اگر بعداً دوباره بیانیه‌ای با سمت و سوی بیانیه سابق و حرف‌های سابق رهبر انقلاب را داشته باشد، این همان نقش مؤثر را در فتنه و خون ریزی خواهد داشت. البته دیگرانی هم که بعد از سخنان رهبر انقلاب بیانیه نداده‌اند، نشان می‌دهد که چه‌بسا کسانی میان این افراد باشد که می‌خواهند از ناراحتی مردم سوء استفاده کنند تا شاید به گمان خودشان، دوباره حکومت و ریاست را از دست دشمنان هدیه بگیرند.

آن‌ها اعوان و انصارشان یا خشونت می‌کنند یا مؤثر در خشونت هستند. این افراط راه به‌جایی نمی‌برد و این علم‌های نابه‌جا شکسته خواهد شد. آن‌ها باید این را بدانند و آویزه‌گوش کنند تا ان‌شاءلله بیدار شوند و اگر بیدار نشدند، زیر پوتین و چکمه‌های دشمن بیدار خواهند شد. دل آن‌ها به چه چیزی خوش است؟ ما تا آخرین قطره خون از این نظام دفاع خواهیم کرد.

رهبر انقلاب نیز فرمودند که اگر این افراد فکر می‌کنند وضعیت صلح امام حسن(ع) پیش می‌آید، اشتباه می‌کنند و کربلا پیش خواهد آمد. ان شاءلله نمی‌شود؛ اما اگر پیش بیاید، ما از آن‌ها ناتوان‌تر نیستیم. چون آن‌ها به دنبال ریاست هستند، ترسو هم هستند و فقط قلم‌ها و زبان‌هایشان کار می‌کند؛ اما اگر روز عملیات شود، باید بدانند که بساطشان جمع خواهد شد.

رسا ـ از فرصت و مطالب ارزنده‌ای که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات