۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۲۱۰۳۰

کتاب «مجلس شورای اسلامی؛ دوره ششم» چاپ و منتشر شد

کتاب «مجلس شورای اسلامی؛ دوره ششم» چاپ و منتشر شد
کتاب «مجلس شورای اسلامی دوره‌ی ششم» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «مجلس شورای اسلامی دوره‌ی ششم» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

مجلس ششم شورای اسلامی جنجالی‌ترین مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که طیف جریان اصلاح‌طلب اکثریت کرسی‌های آن‌را در دست گرفته بودند. این دوره‌ی مجلس از 7 خرداد 1379 به‌مدت 4سال در عرصه‌ی قانون‌گذاری کشور فعالیت می‌کرد. انتخابات این دوره از مجلس در تاریخ 29 بهمن 1378 برگزار شد که از میان 28 میلیون نفر واجد شرایط، بیش از 26 میلیون‌نفر در آن شرکت کردند.

کارنامه‌ی مجلس ششم مخصوصاً در زمینه‌ی سیاسی توأم با فراز و نشیب‌های بسیاری بود. بحران هسته‌ای کشورمان از آن دوره شروع شد. طرح اصلاح قانون مطبوعات، تحصّن و استعفای جمعی از نمایندگان، سخنان هنجارشکنانه‌ی نمایندگان تندرو جبهه‌ی دوم خرداد در مجلس و ده‌ها مورد ریز و درشت سیاسی، در کنار تصویب 396 طرح و لایحه از مهمترین عملکرد این مجلس به‌شمار می‌روند.

کتاب حاضر  در چهار بخش نحوه‌ی شکل‌گیری و عملکرد مجلس ششم در طول دوره‌ی 4ساله بین سال‌های 1379 تا 1383 را بررسی کرده است.

بخش اول در سه فصل به «زمینه‌های انتخابات مجلس ششم»، «برگزاری انتخابات مجلس ششم» و «افتتاح مجلس ششم» پرداخته است. بخش دوم این کتاب به «مصوبات مجلس ششم» اختصاص دارد. این بخش شامل چهار فصل می‌شود که در فصل اول «مصوبات اقتصادی»، در فصل دوم «مصوبات سیاسی اجتماعی»، در فصل سوم «مصوبات نظامی-امنیتی» و در چهارمین فصل «مصوبات قضایی حقوقی» واکاوی شده است. بخش سوم کتاب حاضر مسائل بین‌المللی مجلس ششم را مورد مداقه قرار داده است. این بخش شامل دو فصل «مجلس ششم و انرژی هسته‌ای» و «مجلس ششم و روابط خارجی» می‌شود. بخش نهایی این کتاب در سه فصل رابطه مجلس ششم و سایر نهادهایی حاکمیتی را بررسی کرده است. بحث تحصن در مجلس ششم در این بخش به طور مفصل مورد بررسی قرار می گیرد.

کتاب «مجلس شورای اسلامی؛ دوره ششم» به بازار نشر رسید

 

کتاب مجلس شورای اسلامی دوره‌ی ششم (مجلس تنش و تحصن) تألیف محمدجواد موسی‌نژاد و مهری آخرالدین در 384 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. شما می‌توانید این کتاب را با قیمت 155 هزار تومان از فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنید و یا از صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir سفارش دهید.

ارسال نظرات