۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۲۱۴۳۸
کتاب‌نما؛

کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی

کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی
کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) اثری است که در دفتر نشر معارف و برای دانشجویان به عنوان کتاب آموزشی دانشگاهی منتشر شده است تا مخاطبان را با بینش و نگاه سیاسی امام راحل آشنا کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) (ویراست سوم) اثری از یحیی فوزی است که در دفتر نشر معارف و برای دانشجویان به عنوان کتاب آموزشی دانشگاهی منتشر شده است. این اثر مخاطبان را با بینش و نگاه سیاسی امام راحل آشنا می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا به درک بهتری از رشد جامعه ایران برسند.

این اثر که به عنوان یکی از کتاب‌های آموزش دانشگاهی و برای دانشجویان تالیف شده است، نسبت به دو ویراست قبلی، به لحاظ ساختار علمی و محتوا، ارزیابی و بازبینی شده است. برخی مباحث از آن حذف شدند و مباحث دیگری نیز به آن اضافه شده‌اند. همچنین مؤلف، منابع جدیدی هم معرفی کرده است. به این امید که این اثر بتواند بهتر و بیشتر، پاسخگوی نیاز دانشجویان و مخاطبان باشد.

کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) (ویراست سوم) پنج فصل دارد و در هر فصل با یکی از جنبه‌ها و ابعاد اندیشه امام آشنا می‌شویم.

بخش اول کتاب درباره تحولات سیاسی و اجتماعی صحبت می‌کند که در دوران حیات امام خمینی (ره) رخ داد و تاثیری را که در شکل‌گیری بینش سیاسی ایشان داشت، شرح می‌دهد. در فصل دوم، مخاطبان با بنیادهای نظری اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) آشنا می‌شوند.

بخش سوم به مباحث مهم در اندیشه سیاسی ایشان اختصاص دارد. در این فصل مسائلی همچون رابطه دین و سیاست، ضرورت تأسیس حکومت اسلامی در دوران غیبت، ولایت فقیه و ویژگی‌های حاکم اسلامی، نقش و حقوق مردم در چنین حکومتی و ولایت مطلقه، مصلحت و احکام حکومتی بررسی می‌شوند.

در فصل چهارم کتاب به اهداف کلان و جهت‌گیری‌های مهم سیاسی نظام اسلامی می‌پردازیم و فصل پنجم از نگاه امام راحل به سیاست بین‌المللی و راهکارهای ایشان برای حضور در عرصه سیاست جهانی صحبت می‌کند.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد. از جمله این فعالیت‏ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسایل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشرمعارف اخیراً نیز گام‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

خواندن کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) (ویراست سوم) به تمام دانشجویان و همه کسانی که دوست دارند بینش سیاسی امام خمینی را بشناسند بسیار مفید و قابل پیشنهاد است.

ارسال نظرات