۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۲۱۴۴۶
حجت الاسلام والمسلمین اسلامی:

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حجاب بانوان در جامعه یک امر عقلایی است، گفت: حتی در غرب که مدافع آزادی است برای ورود به دانشگاه لباس خاص و پوشش تعریف شده ای دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی استاد حوزه و دانشگاه عصر شنبه در نشست علمی «مبانی فقهی سیاستگذاری حجاب» که در سالن نشست های دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: دنیای به اصطلاح متمدن غرب، موفقیت انقلاب اسلامی و چهره شدن زنان موفق، پیشرفته و متمدن این کشور آن هم به عنوان الگوی را بر نمی تابد و بر دنیای غرب سنگین آمده است لذا در صدد مقابله است.

وی افزود: یکی از راه های مقابله غرب با زنان ایرانی جنگ حجاب است که زیرمجموعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و به طریقی این فریضه را به تمسخر و خدشه می گیرند و آن را دور از تمدن می دانند و از نظر فقها در مسئله حجاب و کرامت زن اختلافی وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برای موفقیت زن قرار بر تغییر جایگاه و مبدل شدن به مرد نیست، ابراز کرد: زن برای موفقیت و پیشرفت نیاز به تغییر عملکرد و در جای مرد قرار گرفتن ندارد بلکه یک زن در ایران با اجرای برنامه های زنانگی خود می تواند در اجتماع حضور پیدا کند، تاثیرگذار باشد و به عنوان یک زن موفق به جامعه شناسانده شود.

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در ادامه با بیان الزام حکومت به حجاب از طریق قانون اظهار کرد: برای پاسداشت حجاب هم خود فرد باید به آن اهتمام بورزد و هم حاکمیت می تواند با قانون و نظارت بر قانون حجاب از این مسئله پاسداشت و نگهداری داشته و نسبت به آن بی تفاوت نباشد.

وی با تبیین مفهوم تبرج در قرآن و برخورد فتوای علماء اسلام با این پدیده، اذعان کرد: در جوامع اسلامی نیز برخی بوسیله فضای مجازی و ماهواره ها به تقلید از زن غربی خود را با لباس و آرایش های مختلف در پارک ها و مجامع عمومی به نمایش می گذارند، حال چون تبرج و خودنمایی در جوامع شایع شده است پس انتشار تبرج آزاد باید باشد، براساس فتاوای علماء اسلام در کل مذاهب اسلامی تبرج و خودنمایی حرام است و حاکمیت نمی تواند اجازه چنین کاری را بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه حجاب برای مرد و زن عصر حاضر را تنها مسئله لباس ندانست و خاطرنشان کرد: امروزه لباس تنها یک لباس ساده برای پوشش نیست بلکه عقیده فرد را به نمایش می گذارد و با این لباس فکر، و موضع گیری سیاسی و جهت گیری فکری را نشان می دهد با این لباس مبارزه و رای می دهد و این گره خوردن مسئله حجاب با مسئله تبرج، حریم خصوصی قابل بررسی بیشتری است.

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با اشاره به گره خوردن مسئله حجاب با تبرج بیان کرد: تبرج یعنی انسان می خواهد سرشناس شود و این رفتار و سرشناسی اگر صورت بیمار گونه به خود بگیرد و به تعبیری به لباس شهرت بینجامد و هدفی جز دیده شدن نداشته باشد، همان تبرجی می باشد که اسلام و شارع از آن نهی کرده است.

وی ادامه داد: لباس پوشیدن یک امر خصوصی و مثل حریم شخصی نیست چرا که مردم با آن مواجهه دارند و لباس شما به مردم جامعه پیام می دهد و مسئله مهم در عصر معاصر همین موضوع است که به حجاب از این منظر نگاه می شود که جوامع با مدیریت ها و عقاید مختلف روی لباس اعمال قانون می کنند مثلا برای پلیس، خلبان و ورزشکار لباس خاص تعریف شده است.

سخنران این نشست افزود: اسلام براساس نظام ارزشی خود و فقها براساس ادله برای لباس زن تعریفی را وضع کرده اند اما اصل اینکه لباس در جامعه تعریف خاصی دارد یک امر عقلایی است و اصل تعیین پوشش برای بانوان در جامعه از طرف حاکمیت یک امر پذیرفته شده عقلایی و بدون شک و شبهه است، حتی در غرب که مدافع آزادی است برای ورود به دانشگاه لباس خاص و پوشش خاصی را تعریف کرده است.

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حکومت برای ورود به مسئله حجاب از زاویه دین نمی تواند ورود کند، اذعان کرد: اگر حاکمیت قصد ورد به مسئله حجاب را دارد باید بدون دخالت دین به این مسئله بپردازد چرا که برخی به این دلیل که دین را نپذیرفته اند مبنای حجاب را هم نمی پذیرند لذا حکومت براساس قانون جامعه و براساس آنچه مصوب شده است به مسئله حجاب بپردازد.

وی افزود: در بیماری کرونا مشاهده کردید اگر چه واکسن یک مسئله شخصی و به سلامتی فرد مرتبط بود اما حاکمیت به افرادی که واکسن نزده بودند اجازه پرواز و خروج از کشور را نمی داد لذا در مسئله حجاب نیز می توان به همین شیوه ورود کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با اشاره به اینکه هدف مقابله از فساد جلوگیری از انتشار آن در جامعه است، اظهار کرد: گاهی با رسانه ای کردن و انعکاس خبری و بزرگ کردن مبارزه با فساد به اشاعه و دامن زدن به آن می انجامد لذا مبارزه باید در حد جلوگیری باشد و در مسئله حجاب مقابله با بدحجابی یا بی حجابی لازم نیست همیشه منعکس شود و باید رسانه و فضا را به سمت انعکاس و نشان دادن حجاب در جامعه کرد.

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف دشمن نشان دادن و بزرگ جلوه دادن پدیده های ناهنجار در جامعه اسلامی است، اذعان کرد: همه ما مشاهده کردیم که رسانه های معاند پدیده های بی بدیل اجتماعی همانند تشییع جنازه سردار سلیمانی و پیاده روی اربعین حسینی را پوشش رسانه ای نداده و یا اینکه بسیار کوتاه و ساده از کنار آن گذشتند اما بالعکس اگر در گوشه ای از جامعه ناهنجاری رخ دهد آن را چنان بزرگ نمایی می کند که انگار تمام ایران را درگیر کرده است، دقیقاً هدف دشمن از این بزرگ جلوه دادن ها هزینه گذاشتن روی دست نظام است، از این رو خودی ها باید دقت در نشر و رسانه ای کردن فعالیت های اجتماعی همچون برخورد با بی حجابی داشته باشند که هزینه تراش برای نظام و جامعه نباشد.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید توسط فردی صورت بگیرد که عارف به این فریضه باشد حالا یا اجتهاداً و یا تقلیداً باید امر به معروف و نهی از منکر را بشناسد و پلیس مامور اجرا است نه مامور امر و نهی کننده و مجری قانون و مامور اجرا نیز باید آموزش دیده باشد.

پوشش در جامعه یک امر فردی و حریم خصوصی نیست

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با بیان اینکه هر ماموری باید برای کار خاصی آموزش دیده شود، ابراز کرد: مامورانی را باید مختص به مسئله حجاب و عفاف در جامعه آموزش داد.

وی ادامه داد: پلیس در ایران آموزش دیده ترین و با معرفت ترین و با فرهنگ ترین نیروهای نظامی دنیا هستند و این اهانت هایی که در قالب بیانیه و شبهات به آنها شد از جفاکارانه ترین نوع برخورد با نیروهای امنیتی بود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به برخورد با عوامل منکر در جامعه اظهار کرد: نوع برخورد با هنجار شکن جامعه در موضوع حجاب نباید به یک شیوه و یک نوع از برخورد باشد بلکه در سیاست گذاری ها باید ببینیم با چه کسی می خواهیم برخورد کنیم، برخی از بدحجابی ها با یک تذکر و برخی را باید به اشد مجازات رساند همانطور که در آشوب های اخیر اینگونه است و رئیس قوه عدلیه نیز به قضات یادآور شد برای برخی همین دستگیری کفایت می کند اما آن کسی پول گرفته و اعتراف کرده است که برای این کار آمده شده و بازهم ادامه خواهد داد؛ نوع مجازات شدیدی را می طلبد.

ارسال نظرات