۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۲۱۴۱۳
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع):

«اربعین حسینی» تجربه هزارساله تظاهرات انسانی شیعی است

«اربعین حسینی» تجربه هزارساله تظاهرات انسانی شیعی است
غمامی گفت: چگونه است که ما وقتی تجربه هزار ساله تظاهرات آرام انسانی بدون خشونت داریم؛ اما برخی در تظاهرات به خیابان‌ها ریخته و بیت المال عمومی را آتش زده و تخریب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سید محمد علی غمامی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به موضوع ارائه شده با عنوان بدل واره های اربعین اظهار داشت: ممکن است این سوال در ذهن برخی از افراد به وجود آید که انتخاب عنوان بدل واره های اربعین چه ارتباطی با موضوع حجاب دارد که توضیح جزئی در این باره می تواند کمک کند تا مسئله اصلی درست بیان شده و تبیین شود.

وی در ادامه افزود: حجاب یک مسئله اجتماعی است و بی تردید این آخرین مسئله اجتماعی نیست که توسط دشمنان نظام تبدیل به نوعی بحران می‌شود؛ بلکه مسائل اجتماعی مختلفی نیز قبلاً بوده است که دشمنان بدتر از مسئله حجاب به بحران سازی آن دامن زده شده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) ابراز کرد: آنچه که ما باید نگاه خود را به آن معطوف کنیم مسئله اجتماعی حجاب است که باید در ابتدا و در نظام حاکمیتی خود تعریفی از آن ارائه شود تا مسئله اجتماعی را در بهترین حالت خود درک کنیم.

وی در ادامه افزود: آنچه که ما باید نگاه خود را به آن معطوف کنیم مسئله اجتماعی حجاب است و به نظر می رسد که ما هنوز در نظام حاکمیتی خود تعریف عمیقی از مسئله اجتماعی نداریم و آن را در بهترین حالت خود، درک نمی کنیم.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان داشت: مسئله اجتماعی دو رکن اساسی دارد که یکی از ارکان آن این است که سبب شکسته شدن افکار عمومی می شود و این سبب می گردد تا اراده جمعی مردم برانگیخته شود.

غمامی ادامه داد: ما در قضیه آزادی زنان که امروز مسئله اصلی شده است، دقیقاً با این مسئله روبه رو بودیم؛ یعنی هم جامعه را شوکه می کنند و هم اراده جمعی را به سمت آن معطوف می کنند و آن را به مسئله بزرگ تبدیل می کنند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) خاطر نشان کرد: ما نباید مسائل اصلی خود را فراموش کنیم و باید مسائل اجتماعی اصلی داشته باشیم که همیشه بر روی میز و دستور جلسه ما باشد.

غمامی افزود: باید به گونه ای پیش می رفتیم که مردم به خاطر مسائلی همچون سقط جنین، جان باختن مسلمان انقلابی در شهرهایی مثل کشمیر و مسائل خانواده و تحکیم آن به خیابان ها می آمدند و اعتراض می کردند و این را از حاکمیت مطالبه می کردند که در سیستم پزشکی و فرهنگی ما چه اتفاقی در حال رخ دادن است؛ نه مسائلی مثل حجاب.

ا«ربعین حسینی» تجربه هزارساله تظاهرات انسانی شیعی است

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان داشت: ما در پرداختن به مسائل اجتماعی، نه تنها با انسداد عملی مواجه هستیم؛ بلکه نظریه های لازم برای پرداختن به آنها را نیز در دست نداریم.

وی در ادامه افزود: ما برای ایجاد مسائل اجتماعی نیاز به تظاهرات مسالمت آمیز داریم و تا زمانی که مردم به خیابان نیایند، مسئله ما مسئله ای اجتماعی نیست؛ بلکه به عنوان مشکل خواهد بود که باید حل شود مثل بانکداری ربوی ما که یک بیماری است نه مسئله اجتماعی؛ چراکه نه مردم از آن شوکه می شوند و نه اراده ای دارند که به میدان آمده و آن را حل کنند.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: ما نمی گوییم که نباید تظاهرات شود؛ چراکه ما نیاز به تظاهرات داریم و باید تظاهرات به صورت تئوری پردازی شده باشد و به نظر من اربعین امام حسین(ع) تجربه هزار ساله تظاهرات انسانی شیعی است.

غمامی افزود: چگونه است که ما وقتی که تجربه هزار ساله تظاهرات آرام انسانی بدون خشونت داریم که نه تنها بدون خشونت؛ بلکه به کسی هم که در تظاهرات شرکت می کنند خدمت می دهند؛ اما برخی در تظاهرات به خیابان ها ریخته و بیت المال عمومی را آتش زده و تخریب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من ما باید در الگوی اربعین تمرکز جدی پیدا کنیم و نظریه های متعددی در حوزه های مختلف ارائه دهیم که یکی از آن نظریه ها در تظاهرات و مسائل اجتماعی است که چگونه یک مسئله اجتماعی را بدون خشونت و بلکه با خدمت تبدیل به اراده اجتماعی کنیم.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقر العلوم(ع) در پایان اظهار داشت: امروزه بدل وارهای اربعین جایگزین اربعین شده است و اگر ما بر روی اربعین تمرکز مناسب داشته و نظریه پردازی کنیم، می توانیم مسائل اجتماعی اصیل خود را به خیابان کشانده و آن را تبدیل به مسئله اجتماعی کنیم.

ارسال نظرات