بررسی و نقد تعدد قائمیت در جریان انحرافی احمد اسماعیل
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «بررسی و نقد تعدد قائمیت در جریان انحرافی احمد اسماعیل» اثر مسلم کامیاب است که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۷۵ صفحه منتشر شد.
در متون روایی بر اساس استناد به کلام معصومان (ع)، امام دوازدهم دارای القاب متعددی هستند. یکی از مشهورترین آن القاب «قائم» است. از آنجا که بار معنایی لقب مذکور با قیام و گسترش عدالت پیوند خورده است، در طول تاریخ مدعیان دروغین مهدوی در تلاش بوده اند خود را مصداق این لقب عنوان کنند.
جریان مدعی یمانی معاصر، به رهبری فردی موسوم به «احمد اسماعیل بصری» با به کارگیری روشهایی ناصحیح مانند تأویل گرایی، تقطیع روایات و استناد به نصوص متشابه روایی، به قائمیت نامبرده معتقدند.
اثر پیش رو با رویکرد حدیثی به واکاوی واژه قائم و اثبات انحصار آن به امام دوازدهم و نقد ادعاهای جریان پیش گفته پرداخته است.
ساختار اثر
این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول ضمن مفهوم شناسی و پیشینهای از مدعیان قائمیت (دوران حکومت بنی امیه، عباسیان، پس از عباسیان تا دوران معاصر)، به زیست نامه احمد اسماعیل بصیری پرداخته شده است.
نویسنده در فصل دوم که به «بررسی لقب قائم» اختصاص یافته است، لقب قائم در منابع حدیثی فریقین را بررسی کرده و به قائمیت اهل بیت (ع) و انحصار در امام مهدی (عج) میپردازد.
«بررسی ادعاها و ادله روایی مدعی یمانی در تعدد قائم» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در ابتدای این فصل ضمن استناد به نصوص متشابه، مباحثی در خصوص ضابطه مند نبودن در استناد به روایات و تقطیع روایات مطرح شده و به تعدد در نقل روایات نامرتبط و استناد به متون نامعتبر اشاره شده است.
در ادامه در ۱۲ گفتار به مباحثی از جمله اثبات تعدد قائمیت با استناد به روایات تعداد اوصیا، با استناد به احادیث مهدیین، با استناد به روایات نشانههای ظهور، با استناد به روایات نام مهدی (عج)، با استناد به روایات تقابل قائم با مخالفان، با استناد به ادعیه مهدوی، با استناد به روایات جهل نسب، با استناد به اوصاف ظاهری، با استناد به ذریه قائم، با استناد به نهی از قیام و با استناد به روایات مدت حکومت امام زمان (عج) پرداخته شده است.