۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۲۱۷۵۰

درس خارج فقه معاصر«جمعیت» برگزار می شود

درس خارج فقه معاصر«جمعیت» برگزار می شود
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در سال تحصیلی حاضر با برگزاری درس خارج «جمعیت» به ضرورت مسئله جمعیت و فرزندآوری پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، جمعیت و هشدار مهم رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت هولناک آینده جمعیتی کشور یکی از مباحث مهم و تاثیرگذاری است که نهادهای مختلف علمی و فرهنگی در حد وسع و اندازه خود باید برای آن تلاش و گام هایی را بردارند، از این رو در حوزه علمیه قم نیز دروس خارج و کرسی های علمی در موضوع خانواده و جمعیت برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی فقیهی در سال تحصیلی کنونی با برگزاری درس خارج «فقه معاصر جمعیت» به ضرورت مسئله جمعیت و فرزندآوری پرداخته است.

گفتنی است این درس شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 صبح در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار می شود.

درس خارج فقه معاصر«جمعیت» برگزار می شود

بخشی از جلسه دهم درس خارج جمعیت به این شرح بود:

بحث در این بود که مسائل اقتصادی و فقر نباید مانع فرزنددار شدن شود و آیه سوره نور را در این زمینه خدمتتان عرض کردیم و دو روایت هم عرض شد.

اما روایت سوم در وسائل ج 20، باب 11، ابواب مقدمات نکاح، حدیث 4.

...مردم از پیامبر نقل می کنند که شخصی خدمت پیامبر (ص) رسید و ابراز نیازمندی کرد، حضرت فرمود برو ازدواج کن و او ازدواج کرد و از نظر مالی وسعت مال پیدا کرد، روز دیگری شخص دیگری خدمت حضرت رسید و باز ابراز نیازمندی کرد و حضرت نیز او را امر به ازدواج کرد و او سه بار مکرر خدمت پیامبر رسید و نیازمندی خود را مطرح کرد و پیامبر امر به ازدواج کرد.

امام صادق(ع) فرمود این حدیث حق است و رزق و روزی نزد خدا است که با خانواده دار شدن و اختیار عیال به انسان می رساند و مقدرات الهی اینچنین است که اگر رزق و روزی می خواهی باید عیال و فرزند اختیار شود و هرچه تعداد فرزندان بیشتر می شود رزق و روزی نیز بیشتر می شود.

... مسائل اقتصادی باید سبب جلوگیری از فرزند نشود یعنی حتی عنوان از روایت نیز اینگونه است که مستحب است طلب فرزند حتی با فقر و امروز آیات قرآن در سوره انعام در آیه 51 عرض خواهم کرد که خداوند از کشتن فرزندان حتی با وجود فقر نهی کرده است و نکشتن از نظر مفهومی این را می رساند که مانع فرزندآوری هم نشوید.

در جاهلیت از ترس فقر فزندان را می کشتند و امروز مانع می شوند در حالیکه خداوند در قرآن فرموده است که ما روزی بچه هایتان را می دهیم. با تنقیح مناط قطعی خداوند به جلوگیری کنندگان از فرزند آوری نهی کرده و هشدار داده اند که روزی فرزندان و شما را ما می دهیم لذا از ترس فقر مانع فرزندآوری نباید شد.

 

 

ارسال نظرات