۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۲۱۴۸۱
جمعیت‌شناس اجتماعی سالمندی:

سندرم آشیانه خالی در پیش رو داریم

سندرم آشیانه خالی در پیش رو داریم
باطنی گفت: چند سال قبل به ازای هر نفر سالمند مرد، ۹۷ سالمند زن در اصفهان داشتیم، اما امروز به ازای هر سالمند زن ۸۸ مرد سالمند داریم و با سندرم آشیانه خالی روبه‌رو هستیم.

به گزارش گروه خانواده و جمعیت خبرگزاری رسا، امان‌الله باطنی رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نشست مسئولیت اجتماعی که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: به طور معمول از سن ۶۵ سال به بالا را سالمندی و ۶۰ سال به بالا را پیری قلمداد می‌کنند. البته بازه سن سالمندی در کشورهای مختلف، متفاوت است.

وی افزود: مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سن ۶۰ تا ۷۵ سال مربوط به سالمندان جوان، ۷۵ تا ۹۰ سال سالمندان پیر و از ۹۰ سال به بالا مربوط به سالمندان کهنسال است.

رئیس مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: شیب سالمندی در استان اصفهان تند است و شاهد سونامی سالمندی در این استان به ویژه در جامعه زنان هستیم.

سندرم آشیانه خالی

باطنی اضافه کرد: تا چند سال قبل به ازای هر نفر سالمند مرد، ۹۷ سالمند زن داشتیم، اما امروز به ازای هر سالمند زن ۸۸ مرد سالمند داریم و با سندرم آشیانه خالی روبه‌رو هستیم.

وی تاکید کرد: بیشترین تعداد سالمند زن در شهر اصفهان را در منطقه ۱۵ این کلانشهر داریم که علت اصلی آن اختلاف سنی زیاد آنها با همرانشان بوده است.

این جمعیت‌شناس اجتماعی سالمندی در شهر اصفهان با بیان اینکه یک سالمند روستایی به‌طور متوسط از حمایت ۶۳ نفر از اطرافیان خود برخوردار است، اظهار کرد: این عدد در شهرها به دو نفر رسیده است.

وی افزود: ۵۹ هزار خانواده تک‌نفره در شهر اصفهان شناسایی شده است که بخش عمده آن را سالمندان و به‌ویژه زنان سالمند تشکیل می‌دهند.

باطنی گفت: در طول دهه شصت، ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور متولد شدند که این گروه با رسیدن به سن پیری و سالمندی، با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.

وی با اشاره به سه نوع مسئولیت اجتماعی اخلاقی، محیطی و خیرخواهانه، تاکید کرد: امروز به فضای سبز شهری و آموزش مهارت‌های سالمندی نیاز داریم.

این جمعیت‌شناس اجتماعی سالمندی گفت: با مهاجرت فرزندان به خارج از کشور با پدیده‌ای به نام «سندرم آشیانه خالی» برای والدین مهاجران روبه‌رو هستیم.

شناسایی بیشترین سالمند شهر اصفهان در منطقه یک

باطنی تصریح کرد: در ۵۰ محله از ۱۹۶ محله شهر اصفهان با سالمندی بیشتری مواجه هستیم؛ منطقه سه و یک این کلانشهر دارای بیشترین کلونی‌های سالمندی است و منطقه یک با ۱۱ درصد، بیشترین نرخ سالمندان این شهر را دارد.

باطنی اضافه کرد: برای انجام اقدامات خوب در حوزه سالمندی و پیری جمعیت باید براساس وضعیت هر منطقه برنامه‌ریزی کرد که تهیه اطلس سالمندی اصفهان از جمله فعالیت‌های مؤثری بود که دو سال قبل تهیه و امروز رونمایی شد.

ارسال نظرات