۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۷۲۱۷۹۸

پلتفرم­‌های داخلی باید کمبودهای فنی خود را رفع کنند و جذابیت داشته باشند

پلتفرم­‌های داخلی باید کمبودهای فنی خود را رفع کنند و جذابیت داشته باشند
معاون وزیر صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب‌وکار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم، «علیرضا شاه‌میرزایی» گفت: متأسفانه عدّه‌­ای آمارهای غلط از میزان کسب‌وکارهای تعطیل شده می­‌دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده‌­ای نیز ساده‌­انگاری می­‌کنند و راه­‌حل­‌های سطحی می‌دهند که هر دو طرف غلط است.

معاون وزارت صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، حداقل 1300 هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسب‌وکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از 3 درصد این عدد بودند. از کسانی که براساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمارها رسیدید و آنها هیچ پاسخی نداشتند.

شاه­‌میرزایی ضمن انتقاد از ساده‌انگاری و پاک کردن صورت مسأله گفت: در طرف مقابل، عده­‌ای سعی می­‌کنند مسأله را کوچک کنند و بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد. درحالی‌که مشکل وجود دارد و مشکل پیچیده‌­ای هم هست و با راه­‌حل­‌های ساده نمی­‌توانیم کسب‌وکارها را به سمت پلتفرم‌­های داخلی بکشانیم.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، ضمن برشمردن برخی از کمبودها و مشکلات گفت: اگر می‌­خواهیم پلتفرم­‌های داخلی، پذیرای کسب‌وکار باشند، باید کمبودهای فنی آنها رفع شود و از نظر جذابیت فرهنگی و اجتماعی هم ارتقا یابند.

شاه‌­میرزایی ضمن اشاره به یکپارچگی «صنایع فرهنگی» با «تجارت الکترونیکی» گفت: اینکه برخی فکر می­‌کنند کسب‌وکارها به دلیل موانع تجاری، از پلتفرم­‌های داخلی استقبال نمی­‌کنند غلط است؛ چرا که ابتدا باید چهره‌­ها و تولیدکنندگان محتوای فرهنگی از این پلتفرم­‌ها استقبال کنند و جمعیت جذب شود تا کسب‌وکارها هم به این پلتفرم­‌ها جذب شوند.

معاون وزیر صمت گفت: برخی فکر می‌­کنند کسب‌وکارها پشت در صف کشیده­اند و می­خواهند سرمایه­گذاری کنند و هیچ مشکلی نمانده جز «مجوز». این افراد دچار دو نوع توهم هستند: یک توهم اینکه تمام مشکلات حل شده است و دومین توهم اینکه مشکلی به نام «مجوز» وجود دارد. در حالیکه اساساً مشکل مجوز ماهها است که حل شده است. وقتی در ده دقیقه و در نیمه­های شب شما می­توانید اینماد بگیرید و به درگاه بانکی برسید، چرا همچنان عده­ای آدرس غلط می­دهند و فرافکنی می­کنند؟

شاه­میرزایی ضمن اشاره به اینکه بیش از دوسوم فعالیتهای تجارت الکترونیکی و کسب وکار مجازی، اساساً ثبت­ محور هستند و نیاز به مجوز ندارند گفت: مجوزدهی مابقی هم کاملاً الکترونیکی و بدون اعمال سلیقه شخصی انجام می­شود و اگر کسی معطل می­شود به خاطر این است که برخی دستگاهها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی­دهند. مثلاً برای پاسخ به استعلام مالیاتی، مهلت دو هفته­ای وجود دارد ولی گاهی در روز پایانی این مهلت، بدون دلیل فقط اعلام رد می­شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با اشاره به آمار حدود 200 اینماد در روز در 6 ماه گذشته گفت: اگر مشکل در شروع فعالیت بود، روزانه 200 اینماد صادر نمی­شد. اگر مشکل در زنجیره تجارت و خدمات بود، به عدد 1300 همت فروش سالانه در این حوزه نمی­رسیدیم که حدود 17% کل فروش خرد کشور است. اگر این حجم فعالیت را عده­ای درست تصور کنند، متوجه می­شوند که مسائل تجارت الکترونیکی به سادگی که آنها می­فهمند نیست.

شاه­میرزایی در پایان ضمن تقدیر از فعالان تجارت الکترونیکی کشور گفت: دهها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در این حوزه در کشور فعالیت می­کنند و در شرایط سخت نظیر کرونا و هر زمان که کشور به آنها نیاز داشته به یاری مردم شتافته­اند. بنابراین نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که از اهمیت این بخش غفلت شود و یا مسائل آنها را به چند مسأله جزئی تقلیل دهیم. معاون وزیر صمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمارهای غلط و همچنین آدرس­های غلط و حرف­های غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای مجازی هستیم.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات