۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۷۲۱۸۳۴

رنگ پاشیدن معترضان بر روی میهمانان نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات

رنگ پاشیدن معترضان بر روی میهمانان نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات
صدها کنشگر روز چهارشنبه گشایش یک نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات را در شهر بارسلون در شمال شرق اسپانیا در اعتراض به اوج گیری بی رویه قیمت و اجاره بهای زمین و خانه که هزینه های فزاینده و بحرانی زندگی را تشدید کرده، به تاخیر انداختند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ماموران پلیس که با ابزار و تجهیزات ضد شورش در این مکان مستقر شده بودند، ده ها کنشگر را که با هجوم به محوطه این نمایشگاه از برگزاری مراسم گشایش جلوگیری کرده بودند، بیرون راندند.

برخی از کنشگران نیز در خارج نمایشگاه بر روی میهمانان این مراسم رنگ می پاشیدند.

گروه های مدافع حقوق شهروندان برای بهره مندی از خانه مناسب، با متهم کردن مقام های محلی، بانک ها و صندوق سرمایه گذاری به مجلل سازی محل های سکونت و افزایش ناگهانی اجاره بها،  خواستار تحریم این نمایشگاه به نام "اجلاس جهانی محله ۲۰۲۲" شده اند.
کنشگران گفته اند در شهری که روزانه بیش از ۲۰ خانوار از خانه هایشان بیرون رانده می شوند، حامیان اصلی بدبختی اکثریت شهروندان برای ادامه تولید راهبردهایی برای بهره برداری از زمین و منابع آن، گرد امده اند.  
سازمان دهندگان این نمایشگاه پیش بینی کرده اند که بیش از ۱۲۰۰ سرمایه گذار در این نمایشگاه شرکت و بیش از ۳۸۹ مقام و نماینده شرکت های معروف املاک در ان سخنرانی کنند.

میانگین اجاره بهای سپتامبر هر متر مربع خانه در بارسلون دومین شهر بزرگ اسپانیا با بیش از یک ملیون و ۶۰۰ هزار تن سکنه، با افزایش سالانه ۲۰.۳ درصدی به رقم بی سابقه ۱۷.۸ یورو (۱۷ دلار و ۴۷ سنت) رسیده که به میزان زیادی از تورم ۱۲ ماهه ۸.۹ درصدی این کشور پیشی گرفته است.  

 به گزارش ایرنا؛ گسترش تورم و رکود در اروپا به دنبال افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت و انرژی، خشم مردم این قاره را به دنبال داشته و می‌رود که با اعتراض‌های خیابانی به بحرانی اجتماعی - سیاسی تبدیل شود.

 حمایت‌های بی‌قید و شرط رهبران اروپا از تحریم‌های همه جانبه و گسترده علیه مسکو بدون در نظر گرفتن شرایط و نیازهای داخلی، اینک دامن مردم این قاره را گرفته است و شرایط زندگی در قاره سبز هر روز سخت‌تر از دیروز می‌شود.

موضوعی که در همان ابتدای امر برخی چهره‌های سیاسی و کنشگران اجتماعی نیز نسبت به وقوع آن هشدار دادند و رهبران اروپایی را وجود آن آگاه کردند.

به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌هایی از این دست، جامه عمل به تن کرده و گسترش انتقادها و اعتراض ها به شرایط اقتصادی حاکم بر قاره سبز، گواه این مدعا است.

باید به این تحلیل‌ها، سابقه طولانی اعتراض های مردم اروپا به نابسامانی‌های اقتصادی را نیز یادآوری کرد؛ مولفه‌ای کلیدی که اروپاییان در اجرای آن یَد طولایی دارند و در صورت خدشه‌دار شدن منافع اقتصادی خود، برای بروز مخالفت و اعتراضشان لحظه‌ای درنگ را جایز نمی‌دانند.

در شرایط حاضر نیز تحلیلگران تاکید دارند که بحران هزینه‌های زندگی بر اثر بالا رفتن قیمت‌های انرژی با نزدیک شدن به فصل سرد زمستان، نگرانی را در میان اروپایی‌ها افزایش داده و شهرهای اروپایی را هرچه بیشتر در کمین وقوع ناآرامی‌های اجتماعی و اعتراض‌ها قرار داده است.

در همین پیوند شبکه خبری یورونیوز با انتشار نتایج یک نظرسنجی جدید که در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و لهستان انجام شده است، نوشت: بسیاری از اروپایی‌ها نگران هستند که تورم بالا بر اثر بحران انرژی منجر به ناآرامی اجتماعی، اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب‌ شود. 

بر اساس نظرسنجی یوگاو (YouGov)، هزینه زندگی این روزها به مهم‌ترین مساله برای اروپایی‌ها تبدیل شده است و اکثریت افرادی که در چهار کشور مزبور در نظرسنجی شرکت کردند درباره افزایش احتمال ناآرامی‌های اجتماعی در ماه‌های آتی نگران هستند.

نتایج این نظرسنجی حاکیست، در فرانسه، چهار نفر از ۱۰ نفر می‌خواهند شاهد بازگشت جنبش‌های اعتراضی جلیقه‌زردها باشند.  

اروپایی‌ها همچنین مساله بحران انرژی را به وضوح در زندگی روزانه خود احساس کردند و طبق نظرسنجی صورت گرفته، از هر پنج نفر یک نفر از پس اندازهای خود کم کرده و از هر ۱۰ نفر یک نفر یخشی از وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: اکثریت افراد شرکت کننده در این نظرسنجی معتقدند که این یک بحران کوتاه مدت نیست و بسیاری افراد هیچ پایانی در چشم‌انداز این شرایط نمی‌بینند.

اکثر پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی در لهستان و آلمان گفته‌اند که آنها در حال خرید برای مواجهه بهتر با شرایط پیش رو هستند و برخی دیگر نیز قصد دارند مصرف گرمایش را به علت قیمت‌های بالای انرژی، کاهش دهند.

طبق این نظرسنجی، مردم در چهار کشور اروپایی ذکر شده، اعتماد کمی به قابلیت دولت‌ها برای مدیریت این بحران دارند. 

شبکه خبری یورونیوز می‌افزاید: یاس و ناامیدی در بین مردم در حال گسترش است و تعداد اندکی از اروپایی‌ها انتظار دارند که بحران هزینه زندگی به زودی پایان یابد.

این اعتراض ها در شرایطی جنبه علنی یافته که وضعیت دیگر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا نیز بهتر از ایتالیا نیست و روزنامه لو فیگارو اعلام کرده است که رکورد تورم چندین دهه اسپانیا شکسته و دورقمی شده است.

گسترش اعتراض ها و اعتصاب عمومی به ویژه در بخش‌های حمل و نقل ریلی و هوایی نیز دردسرهای بسیاری برای رهبران و شرکت‌های اروپایی به دنبال داشته است و علاوه بر ضررهای هنگفت اقتصادی، منجر به گسترش بی‌نظمی‌ها و نارضایتی‌ها در این قاره شده است.

از طرف دیگر روزنامه لو فیگارو چندی پیش در گزارشی به تحلیل شرایط گرانی در بازار مسکن اروپا پرداخت و نوشت: در برخی از شهرها مانند برلین، تظاهرکنندگان از حضور منظم در خیابان‌ها برای محکوم کردن افزایش قیمت املاک و همچنین اجاره‌بها که دیگر سقفی ندارند، تردید نمی‌کنند.

این در حالی است که وزیر خارجه آلمان به تازگی در اظهاراتی گفت: اهمیتی ندارد که رای دهندگان آلمانی چه فکری می‌کنند یا چقدر زندگی آن‌ها سخت می‌شود؛ من اوکراین را در اولویت قرار می‌دهم. 

آنالنا بائربوک تاکید کرده است که حتی اگر اعتراض‌ها به افزایش قیمت‌ انرژی، زیاد شود برلین تحریم‌ها علیه روسیه را رفع نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا تاکنون ۶ بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن، صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود؛ راهبردی که نخستین قربانیان اجرای آنها شهروندان اروپایی هستند.

تحلیلگران تاکید دارند که هرچه حلقه تحریم‌های اروپا علیه روسیه تنگ‌تر می‌شود، شرایط زندگی در قاره سبز سخت‌تر و انتقادات مردمی یک قدم به مرحله اعتراض های خیابانی نزدیک‌تر می‌شود.

ارسال نظرات