۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۷۲۱۸۶۰
جوزف بورل:

اروپا و غرب ایده آل نیستند

اروپا و غرب ایده آل نیستند
جوزف بورل با بیان اینکه اظهارات اخیرش نژادپرستانه نبوده است، گفت: اروپا و غرب، کامل و ایده آل نیستند و برخی کشور‌های غربی هر از چند گاهی قوانین بین المللی را نقض می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اظهارات جنجالی اخیرش مبنی بر اینکه اروپا باغ و جهان خارج از آن جنگل است، واکنش نشان داد.

جوزف بورل ضمن اظهاراتی که در پایگاه اطلاع رسانی رسمی اتحادیه اروپا انتشار یافت، با رد نژادپرستانه بودن تشبیه اروپا به باغ و جهان اطراف آن به جنگل، تلاش کرد توضیح دهد که منظور او از «جنگل» تشدید سیاست قدرت و افزایش بی قانونی و هرج و مرج در این جهان بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد: اشاره من به جنگل هیچ مفهوم نژادی، فرهنگی یا جغرافیایی نداشته است و متأسفانه در جهان امروز جنگل در همه جا از جمله در اوکراین وجود دارد.

وی همچنین از تمام کسانی که تشبیه او را حمایت از «استعمار اروپا محور» تفسیر کرده‌اند، عذرخواهی کرد و افزود: من تجربه و تخصص کافی برای درک این موضوع را دارم که اروپا و غرب، کامل و ایده آل نیستند و برخی کشور‌های غربی هر از چند گاهی قوانین بین المللی را نقض می‌کنند.

گفتنی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در شهر «بروژ» بلژیک در مراسم افتتاحیه آکادمی جدید دیپلماتیک اروپا گفت که اروپای «ممتاز» یک «باغ» و دنیای اطراف آن «جنگل» است و جنگل قادر است به باغ حمله ور شود.

بسیاری از کشور‌ها از جمله امارات و قطر و همچنین اتحادیه عرب به اظهارات جوزف بورل واکنش نشان دادند و به شدت از آن انتقاد کردند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با انتقاد از توصیف بورل، تأکید کرد: استعاره باغ / جنگل برآمده از ذهنیت به غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می‌دهد. آن دوران به سر آمده است. جهان چندقطبی پشت در است. اتحادیه اروپا یا باید واقعیات را بپذیرد یا همچنان در مسیر افول و محو شدن پیش خواهد رفت./۹۸۸

ارسال نظرات