۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۲۱۹۰۱
حجت الاسلام رهدار:

جای تحلیل های الهیاتی در بررسی تحولات اخیر کشور خالی است

جای تحلیل های الهیاتی در بررسی تحولات اخیر کشور خالی است
حجت الاسلام رهدار جای تحلیل های الهیاتی را در حوادث سالهای اخیر کشور خالی دانست و گفت: تحلیل های دینی و الهیاتی به نسبت تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی بسیار بسیار کم هستند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار در نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به بررسی «ضرورت تبیین الهیاتی از بحران های اجتماعی» پرداخت و گفت: در شورش های اجتماعی تحلیلگران از زوایای مختلفی به بررسی آن ها می پردازند؛ تجربه نشان داده که به تحلیل همه تحلیلگران نیاز است و حتی تحلیل هایی که با یکدیگر در تضاد باشند ضرورتا باطل نبوده و هرکدام ممکن است بهره ای از حق داشته باشد.

وی افزود: این انتظار از حوزه های علمیه نیز وجود دارد که در هنگام بروز بحران های اجتماعی و شورش ها به ارائه تحلیل از منظر دینی بپردازد. تحلیل معروف حضرت امام راحل(ره) درباره آزادی خرمشهر که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» از این جنس تحلیل بود.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بخشی از باورهای اعتقادی ما نصوصی است که می تواند درباره بحران ها و شورش های اجتماعی به صورت آشکارا و ضمنی سویه الهیاتی داشته باشد.

وی جای تحلیل های الهیاتی را در حوادث سال های اخیر کشور خالی دانست و گفت: تحلیل های دینی و الهیاتی به نسبت تحلیل ها و تبیین های سیاسی و اجتماعی بسیار بسیار کم هستند.

حجت الاسلام رهدار ابتلاها و بلاهای منازل مختلف سیر و سلوک الی الله را متفاوت و در پله های بالاتر به شکل دشوارتری برشمرد و تصریح کرد: در فرهنگ عمومی ما هم این موضوع به صورت ضرب المثل در آمده و گفته می شود: «نابرده رنج گنج میسر نمی شود» یا «هرکه بامش بیش برفش بیشتر».

وی با اشاره به اثبات منطق تکامل اجتماعی افزود: متأسفانه در موضوع منطق تکامل جمع کمتر از منطق تکامل فرد صحبت شده، اما بسیاری از اندیشمندان معتقدند منطق تکامل جمع نیز همانند منطق تکامل فردی است و می توان با همان رهنمودهای تکامل فردی برای این مدل از تکامل نیز برنامه ریزی کرد.

این استاد علوم سیاسی بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران تحلیل ها و نظریات رایج در عصر خود و در سطح جهان را متحول کرد. برخلاف تقریباً همه جنبش های اسلامی در قرن های اخیر، افق انقلاب اسلامی چیزی فراتر از سرنگونی یک رژیم در داخل کشور بود و با گفتمان بین المللی و جهانی شکل گرفت. حمایت از تمام جنبش های آزادی بخش از محورهای گفتمانی انقلاب اسلامی بوده است.

وی گفت: افق پیش روی انقلاب اسلامی سبب تقابل آن با سایر گفتمان ها شد و این امری قابل پیش بینی بود. شورش ها و سطوح مواجهه ای که به واسطه این تقابل ایجاد می شود نیازمند تحلیل از مناظر مختلف است.

حجت الاسلام رهدار در پایان خاطرنشان کرد: در دین ما گفته می شود که «بفهم، ایمان می آوری» و الهیات ما ریشه در فطرت و عقل بشر دارد. ارائه تحلیل از منظر الهیات اسلامی می تواند به نتایج معقول و مناسبی برای جامعه بشری منجر شود.

ارسال نظرات