۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۲۱۹۰۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

«تربیت معنوی» پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است

«تربیت معنوی» پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است
جان‌بزرگی گفت: تربیت معنوی پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است و اگر این سخت‌ساختار به درستی تبیین نشود سایر رویکردهای تربیتی نیز نمی‌توانند ایفای نقش کنند.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، مسعود جان‌بزرگی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آیین افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت» که در سالن بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد با اشاره به اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان برای شرکت در این همایش، اظهار داشت: اسقبال بی‌نظیر دانشگاهیان و ارائه مقالات بی‌شمار به دبیرخانه علمی این همایش، نور امیدی را در وجود لشکری بامعرفت و دغدغه‌مند در حوزه تربیت معنوی روشن کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تربیت معنوی را باید به‌عنوان سخت‌ساختار تربیت بشری پیگیری کنیم و از برکات معرفت و معنویت بهره‌مند شویم افزود: تربیت معنوی پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است و اگر این سخت‌ساختار که بنیان تربیت بشری است به درستی تبیین نشود سایر رویکردهای تربیتی نیز نمی‌تواند ایفای نقش کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بیداری و انسجام داده‌ها در حوزه‌ای از تربیت که سخت ساختار تربیت بشری است، هدف اصلی این همایش به شمار می‌رود؛ در این همایش تلاش کردیم از ظرفیت‌های علمی همه نهادهای علمی و حوزوی بهره‌مند شویم.

جان‌ بزرگی اظهار داشت: رسالت و کارکرد خانواده در زمینه شکوفاسازی و انتقال فرهنگ صحیح و سنت‌های درست در هر جامعه‌ و آغازگر تربیت است؛ اما اگر درباره تربیت معنوی بخواهیم بگوییم به نظر می‌رسد که تربیت معنوی یعنی هدایت خانواده و فرزندان به سمت رستگاری به نحوی که منظور خالق از مخلوق روشن شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر انسان معنای زندگی را براساس اهداف این چنینی قرار دهد، زمانیکه به آن اهداف از پیش تعیین شده برسد، گویی دوباره به نقطه صفر رسیده و انگیزه‌اش برای معنای زندگی دوباره کاهش می‌یابد.

استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تنظیم مبدأ و معاد واحد همان فعال کردن معنویت است بیان داشت: اگر نیت و هدف شما در دنیای مادی نیز مشخص باشد به این علت که نیت تصویر هدف است سبب می‌شود شما با اعمالی که انجام می‌دهید از مسیر و هدف اصلی مشخص شده خارج نشوید.

«تربیت معنوی» پایه و اساس سایر رویکردهای تربیتی است

وی با بیان اینکه از دیدگاه سکولار نیز، اگر ما حوزه ادراکی انسان را جامع، کامل و دارای مبدأ و معاد مشخص و منظم ببینیم دیدگاه منطقی و درستی به نظر می‌رسد خاطرنشان کرد: ما این دیدگاه معنوی را نگاه کامل‌تر و جامع‌تری می‌دانیم و تکنیک‌های استخراج شده این دیدگاه کامل‌تر است و به انسان‌ها کمک می‌کند.

جان‌بزرگی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که خدا یک وجود فطری است که خود را به ما می‌شناساند و نیازی نیست که برای شناختن خدا دنبال او برویم بلکه باید به نفس خودمان مراجعه کنیم؛ در یکی از کتاب‌ها عبارتی از یونگ یا یکی از شاگردانش آمده بود «روان‌درمانگرها زمانی که سیستم روانی را جراحی می‌کنند، تیغ جراحی آن‌ها حتماً با خدا برخورد می‌کند» و در بخش دیگری می‌گوید «روان‌درمانگرهای سکولار کار خدا را دور می‌زنند» چرا؟

وی در ادامه افزود: زمانی که خداوند در سیستم روانی ما حی و حاضر وجود دارد چرا از او به‌عنوان درمان فرد استفاده نکنیم؟ حرف اصلی ما در درمان معنوی همین است. مگر قصد کمک کردن به انسان‌ها را نداریم؟ بهره‌مندی از خدا که در نفس انسان‌هاست نیز یکی از روش‌های درمانشان است.

ارسال نظرات