۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۲۲۰۹۷
آیت الله اراکی:

حاج قاسم نماد وحدت اعتباری اسلام است

حاج قاسم نماد وحدت اعتباری اسلام است
آیت الله اراکی با بیان اینکه حاج قاسم نماد وحدت اعتباری اسلام است گفت: دفاع از خاک اسلام عین مصالح ملی ماست و ما مصالح ملی و مصالح اسلامی را جدای از هم نمی‌دانیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی عضو شورای عالی تقریب مذاهب در نشست وحدت اسلامی و نقش ایران در تحولات منطقه که با حضور جمعی از مسئولین استانی، هیئت‌ها، مداحان، واعظان و فعالان فرهنگی و برگزار شد گفت: وحدت اجتماعی را می‌توان از دو نگاه بررسی کرد، یکی وحدت حقیقی و دیگری وحدت اعتباری که باید دقیق این دو وحدت را شناخت.

عضو شورای عالی تقریب مذاهب در ادامه افزود: وحدت حقیقی در واقع هدف اصلی خلقت است به این معنا که همه انسان‌ها باید تلاش کنند تا در عقیده و عمل به گونه‌ای باشند که خداوند متعال خواسته است و اگر شخصیت خود را اینگونه بسازند نهایتا شخصیت انسان، خدایی خواهد شد.

وی گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که در عالم آخرت هر کسی به شکل شخصیت واقعی اش محشور می شود و مطابق همان تصویری که دارد با همکیشان خود وحدت می‌یابد. یعنی مومنین با مومنین و کافران با کافران در کنار هم قرار میگیرند.

آیت الله اراکی اضافه کرد: در مقابل وحدت حقیقی، وحدت اعتباری وجود دارد که مبتنی بر مشترکات اعتقادی و رفتاری است که ظهور آن در قانون گذاری و قانون گرایی انسان‌ها اتفاق می‌افتد. به این معنا که مشترکات اعتقادی و رفتاری که بین مسلمین وجود دارد ایجاب می‌کند قوانین اجتماعی ایشان نیز به تناسب، واحد باشد.

وی ادامه داد: با این نگاه، حمایت مسلمانان از مسلمانان در مقابل دشمنان امری واضح است. منظور ما از مسلمان کسی است که شهادتین را بر زبان آورده و به ضروریات دین اسلام عامل است. هر چند ممکن است اعتقاد قلبی هم نداشته باشد. شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام و عمل به فرامین قرآن عظیم کافی است تا همه مسلمین زیر سایه پرچم امت اسلامی قرار بگیرند.

عضو شورای عالی تقریب مذاهب در انتها خاطرنشان کرد: حاج قاسم نماد وحدت اعتباری اسلام است؛ دفاع از خاک اسلام عین مصالح ملی ماست و ما مصالح ملی و مصالح اسلامی را جدای از هم نمی‌دانیم.

ارسال نظرات