۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۷۲۰۵۹۹
آیت الله اراکی:

فرهنگ جامعه با رسانه شکل می گیرد/ کسی حق ندارد به ارزش ها ضربه بزند

فرهنگ جامعه با رسانه شکل می گیرد/ کسی حق ندارد به ارزش ها ضربه بزند
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه شخصیت دارد و شخصیت آن نیز به فرهنگ است، گفت: رسانه فرهنگ جامعه را شکل می دهد و رسانه نیز بدون فرهنگ اثرگذار نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در مراسم افتتاحیه دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما گفت: هویت هر جامعه به فرهنگ آن است و فرهنگ نیز از ارزش های ریز و درشت تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: جامعه شخصیتی واحد دارد همانگونه که در درون انسان ویژگی هایی مانند حب، بغض، عشق و... وجود دارد جامعه نیز شخصیتی دارد که بر مبنای فرهنگ شکل می گیرد؛ رسانه مهم ترین عامل فرهنگ سازی است و بقا و زوال یک جامعه نیز به سبب فرهنگ است و رسانه بدون فرهنگ هم نمی تواند اثرگذار باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» تصریح کرد: مسوولیت به اراده شخصی ساخته می شود و هر گزینشی که انسان انجام می دهد مانند خشت ساختمان وجود انسان را می سازد؛ سرنوشت انسان با رفتار ارادی اش رقم می خورد و رفتار آدمی آویزه او است تا روز قیامت شخصیت او را نمود می دهد.

وی ادامه داد: جهنم را خداوند برای انسان نمی سازد بلکه خود انسان است که آن را شکل می دهد و این رفتارها نیز درجات شخصیتی را شکل می دهد؛ ساختن شخصیت به وسیله سه عنصر چشم و گوش و فواد است و مواد کارخانه تولیدی توسط گوش و چشم وارد و با فواد فرآوری می شود؛ انسان کارگاه ساخت فکر و اندیشه است و کارخانه اندیشه آدمی که در قرآن به فواد تعبیر شده است یکی از آیات خلقت است.

آیت الله اراکی اظهار داشت: روز قیامت از انسان پرسش می شود چرا عمل نکردی و اگر جواب بدهد نمی دانستم سوال می شود چرا یاد نگرفتی و به عبارت دیگر یعنی چرا از گوش و چشم استفاده نکردی؟ یکی از رشته های مهمی که باید کار شود فرهنگ است و نمی توانیم رسانه بدون فرهنگ داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان ضرورت پشتیبانی فرهنگ سالم از رسانه، گفت: در سال های اخیر فقه فرهنگ را مورد بحث قرار دادم و آن را به دو فرهنگ خرد و فرهنگ کلان تقسیم کردم؛ فقه فرهنگ کلان را باید حاکمیت بسازد و سه بخش فقه باورها، رفتارها، گفتارها نیز از وظایف حاکمیت تبیین شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: آیا هر باوری قابل احترام است یا احترام ضابطه دارد؟ باید تحلیل شود و مرز حقانیت نباید مورد تجاوز قرار بگیرد و این در هر مکتب و رویه ای پذیرفته است؛ در اروپا کسی که هولوکاست را قبول نداشته باشد را به عنوان مجرم می شناسند یعنی این مسأله حرمت دارد و به طور کل هر کسی حق ندارد هر چیزی درباره اندیشه حق مطرح کند.

وی با اشاره به مسأله حجاب در ادامه مباحث فقه فرهنگ ابراز داشت: وقتی شخصی به خیابان و جامعه آمد باید بداند خیابان مال او نیست زیرا جامعه ضوابط و حرمتی دارد و کسی حق ندارد به ارزش های جامعه ضربه بزند؛ خیابان مال همه است و ملک شخص نیست و خودرو نیز وقتی در خیابان تردد دارد ملک شخصی نیست.

آیت الله اراکی در پایان گفت: فرهنگ اجتماعی ملک جامعه است و در جامعه باید حرمت نگه داشته شود و جامعه هویتی دارد که نباید به آن صدمه رساند.

ارسال نظرات