۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۲۲۲۶۱

آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه

آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه
مسکو ایجاد منطقه حفاظتی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را ضروری می‌داند و آماده همکاری با آژانس در این زمینه است، ولی غیرنظامی‌سازی این نیروگاه منتفی است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه انگلیس، آمریکا و فرانسه هشدارهای طرف روسی در خصوص احتمال استفاده کی‌یف از به‌اصطلاح "بمب کثیف" را منطقی و دارای پایه و اساس نمی‌دانند، این مسئله در بیانیه مشترکی که صبح امروز، دوشنبه از سوی وزارت امور خارجه سه کشور منتشر شده، بیان شده است.

رؤسای دستگاه‌های دیپلماتیک سه کشور "حمایت قاطع خود از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین" را ابراز کرده همچنین اطمینان دادند که قصد دارند "از تلاش‌های اوکراین برای دفاع از سرزمین خود تا زمانی که طول بکشد" حمایت کنند.

در این بیانیه یادآوری شده است: «روز یکشنبه، وزرای دفاع سه کشور ما به‌درخواست سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، با وی صحبت کردند. کشورهای ما به‌صراحت اعلام کردند که ادعاهای آشکارا نادرست را مبنی بر اینکه اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از "بمب کثیف" در خاک خود است، باور ندارند و رد می‌کنند.»

در این سند آمده است: «رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک انگلستان، آمریکا و فرانسه همچنین هرگونه بهانه‌ای برای تشدید تنش از سوی روسیه را محکوم کردند و بر تعهد کشورهای خود در ادامه کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین و همچنین کمک‌های انسان‌دوستانه به اوکراینی‌ها تأکید کردند».

وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه با بن والاس وزیر دفاع انگلیس، سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفتگوی تلفنی داشت. شویگو نگرانی‌های جدی طرف روسی نسبت به تحریکات احتمالی اوکراین با استفاده از "بمب کثیف" را به اطلاع همتایان غربی خود رساند، علاوه بر این، شویگو در روزهای جمعه و یکشنبه با لوید آستین، رئیس پنتاگون گفتگوی تلفنی داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و چهل و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلینکن: آمریکا هشدار روسیه درباره استفاده از "بمب کثیف" توسط کی‌یف را بی اساس می‌داند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، به وی اطمینان داد که واشنگتن هشدارهای طرف روسی درباره احتمال استفاده کی‌یف از بمب کثیف را منطقی و باورکردنی نمی‌داند.

این موضع‌گیری در بیانیه کتبی ند پرایس، رئیس سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا بیان شده است. به‌گفته وی، بلینکن در این مذاکرات "حمایت بی‌دریغ واشنگتن از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین" را مورد تأکید مجدد قرار داد.
پرایس توضیح داد: "بلینکن به کولبا گفت که ایالات متحده اظهارات آشکارا نادرست سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را رد می‌کند که گویا اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از "بمب کثیف" در خاک خود است."

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد "جهان هرگونه تلاش روسیه برای استفاده از این ادعا را تنها یک بهانه واهی برای تشدید تنش خواهد دانست."
پرایس گفت: «آنها همچنین در خصوص تعهد ایالات متحده و جامعه بین‌الملل برای ادامه ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه بی‌سابقه به اوکراین تا زمانی که نیاز باشد، در رابطه با این واقعیت که روسیه مسئول تمامی گرفتاریها در اوکراین است، گفتگو کردند».

بلینکن و کولبا همچنین در خصوص "تلاش مشترک برای رفع مشکلاتی" که ظاهراً مربوط به اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است، صحبت کردند.

آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه و ایران است

یک مقام سفارت ایالات متحده آمریکا در مسکو بامداد امروز، دوشنبه، به خبرنگار ایزوستیا گفت که ایالات متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه مسکو و تهران به‌دلیل ادعای ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به روسیه است.

با وجود اینکه مقامات مسکو بارها دستیابی به پهپادهای ایرانی را تکذیب کردند، طرف آمریکایی قصد دارد این موضوع را حتی در سطح سازمان ملل مطرح و پیگیری کند.

این دیپلمات آمریکایی یادآور شد که واشنگتن از ماه جولای هشدار داده بود که ایران قصد دارد به روسیه تسلیحات نظامی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین  برای استفاده در جنگ علیه اوکراین بفروشد. به‌عقیده آنها، شواهد گسترده‌ای از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین وجود دارد.

وی گفت: «ما در حال آماده شدن برای اجرای فعالانه همه تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت تسلیحاتی بین روسیه و ایران هستیم و تا جای ممکن امکان فروش این سلاح‌ها به روسیه را سخت‌تر خواهیم کرد. ما همچنین به همکاری با متحدان و شرکای خود، از جمله در سازمان ملل برای رسیدگی به گسترش خطرناک ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه ادامه خواهیم داد.»

این مقام سفارت آمریکا دقیقاً به نوع این تحریم‌ها اشاره نکرده است. تاکنون، ایالات متحده تحریمی علیه ایران یا روسیه برای تولید یا خرید هواپیماهای بدون سرنشین و انواع دیگر تسلیحات اعمال نکرده‌ است.

وزارت خارجه آلمان گفت هیچ ارتباطی بین تحریم پهپادها و آینده توافق هسته‌ای وجود ندارد

یک مقام وزارت خارجه آلمان بامداد امروز، دوشنبه اعلام کرد، تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه ایران به‌اتهام تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه آغاز کرده است، بر توافق هسته‌ای با تهران تأثیری نخواهد داشت. به‌گفته وی، یعنی موفقیت (یا شکست) در مذاکرات برای احیای برجام، به نتیجه تحقیقات پیشنهادی سازمان ملل درباره پهپادها بستگی ندارد.

این دیپلمات افزود: "البته در زمان حاضر هیچ مذاکره‌ای در جریان نیست. آنها حتی قبل از شروع اعتراضات در ایران به بن‌بست رسیده بودند، تا حدی به این دلیل که ایران به طرح مطالباتی فراتر از برجام ادامه داده است.»

پیش از این میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، یادآور شد، روسیه انتظار دارد که مذاکرات درباره احیای  توافق هسته‌ای پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا ـ در نیمه دوم ماه نوامبر ـ از سر گرفته شود.

پیشنهاد مقامات اروپایی درباره شکل‌گیری "طرح مارشال" برای حمایت از اوکراین

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا قصد دارند بستری برای هماهنگی کمک‌های ارائه‌شده به کی‌یف به‌منظور بازسازی اوکراین ایجاد کنند. این دو سیاستمدار روز گذشته در مقاله‌ای مشترک برای روزنامه Frankfurter Allgemeine Zeitungاین مسئله را بیان کردند.

آنها یادآور شدند: ما می‌خواهیم با کارشناسان در مورد اینکه چگونه جامعه بین‌المللی می‌تواند به بهترین شکل به اوکراین کمک کند، بحث کنیم. بازسازی اوکراین تعیین خواهد کرد که این کشور در آینده به چه شکل ادامه حیات خواهد داشت.

این سیاستمداران اروپایی می‌گویند: اگرچه همیشه باید مراقب مقایسه‌های تاریخی بود، ولی کمک به اوکراین  چیزی بیش‌وکم شبیه «طرح مارشال» است.
آنها همچنین یادآوری کردند که بانک جهانی خسارت ناشی از مناقشه نظامی در اوکراین را 350 میلیارد یورو برآورد کرده است و مقامات کی‌یف با چنین برآوردی موافق نیستند.

به‌عقیده آنها، بدین ترتیب، اتحادیه اروپا، کشورهای گروه 7، مؤسسات مالی بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی پیشرو باید روند بازسازی فوری زیرساختارهای تخریب‌شده این کشور را هماهنگ کنند.

طرح مارشال برنامه‌ای برای کمک به کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم است که در سال 1947 توسط جورج مارشال، وزیر امور خارجه ایالات متحده ارائه شد و به اجرا گذاشته شد.

توضیح ریابکوف در مورد توافقات احتمالی درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور تشکیل یک منطقه حفاظتی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را ضروری می‌داند. به‌گفته وی، مسکو آماده است با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روی این موضوع کار کند.

ریابکوف در حاشیه سمینار بین‌المللی در دانشگاه دولتی مسکو با عنوان "پیشگیری از جنگ هسته‌ای در بحران کنترل تسلیحات" در گفتگو با خبرنگار روزنامه ایزوستیا توضیح داد: ما در تماس نزدیک با مدیرکل [رافائل] گروسی هستیم، کار با دبیرخانه آژانس هم ادامه دارد، متخصصان آژانس نیز در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مستقر هستند. همه اینها، به‌نظر من، نمود بسیار ملموسی از رویکرد مسئولانه سازنده ماست، ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.

به‌گفته این دیپلمات، روسیه آماده بحث در مورد منطقه حفاظتی یا امنیتی است، اما موضوع غیرنظامی‌سازی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا قابل بحث نیست. وی گفت: «توافق‌ در خصوص غیرنظامی‌سازی این نیروگاه اصولاً غیرممکن است، برای اینکه در آن صورت ما نمی‌توانیم از تأسیسات محافظت و ایمنی آن را تضمین کنیم. منطقه حفاظتی متفاوت است، پارامترهای آن مورد بحث است. و ما فکر می‌کنیم که یک روند هماهنگی خاص، از جمله دیپلماتیک، با آژانس با پارامترهای چنین منطقه حفاظتی نه‌تنها امکان‌پذیر است، بلکه ضروری است.»

پیش از این، رافائل گروسی گفته بود که توافق با دو طرف روسی و اوکراینی بر سر ایجاد یک منطقه امنیتی اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ممکن است تا پایان سال حاصل شود.

هشدار وزارت دفاع روسیه درباره آمادگی اوکراین برای یک تحریک مرگبار در منطقه خارکوف

ستاد هماهنگی برای واکنش بشردوستانه به اوضاع اوکراین در وزارت دفاع روسیه بامداد امروز دوشنبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف در حال آماده‌سازی اقدامات تحریک‌آمیز خونین با کشتن شهروندان خود هستند تا بعد ارتش روسیه را به جنایت جنگی متهم کنند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده وزارت دفاع، قرار است در شهر والچانسک در منطقه خارکوف، در حین توزیع کمک‌های غذایی به ساکنان، واحدی از مزدوران خارجی محل تجمع غیرنظامیان را با استفاده از توپخانه گلوله‌باران کنند. این اقدام تروریستی برای بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح  روسیه و متهم کردن آنها به کشتار غیرنظامیان طراحی شده است.

پیش از این، روز گذشته گزارش شده بود که مقامات کی‌یف در حال تدارک یک اقدام تحریک‌آمیز در خاک اوکراین مربوط به انفجار یک سلاح هسته‌ای ضعیف‌شده یا به‌اصطلاح بمب کثیف هستند.

نامزد سابق ریاست‌جمهوری فرانسه، آمریکا را مقصر درگیری در اوکراین خواند

سگولن رویال، نامزد سابق پست ریاست‌جمهوری فرانسه، ایالات متحده را ذی‌نفع اصلی در درگیری نظامی در اوکراین نامید.

وی این موضوع را شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اسرائیلی i24newsبیان کرد. رویال یادآور شد که اروپا موقعیت بی‌طرفی خود را از دست داده است و فرانسه هم برای دفاع از خود و منافعش تلاشی نکرده و مجبور است به سیاست ایالات متحده و ناتو در خصوص اوکراین بپیوندد.

به‌عقیده این سیاستمدار، اگر پاریس آزادی بیان در عرصه بین‌المللی داشت، با توجه به روابطش با مسکو و کی‌یف می‌توانست از بروز درگیری در اوکراین جلوگیری کند. وی افزود: "ولی فرانسه مجبور شد به ایالات متحده بپیوندد که ذی‌نفع اصلی در این درگیری است."

روز گذشته، یکشنبه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که صلح در اوکراین تنها با شروط کی‌یف امکان‌پذیر خواهد بود. رهبر فرانسه یادآور شد که ادامه گفتگو با روسیه و اوکراین بسیار بااهمیت است. به‌نظر او باید زمانی فرا برسد که هر دو طرف آمادگی نشستن پای میز مذاکره را داشته باشند.

رئیس پنتاگون در گفتگو با همتای روسی خود بر اهمیت ادامه تماس‌های دوجانبه تأکید کرد

دفتر مطبوعاتی پنتاگون شب گذشته گزارش داد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفتگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، بر اهمیت تماس‌های بیشتر دوجانبه با توجه به ادامه درگیری نظامی در اوکراین تأکید کرد.

این گزارش یادآور شده است که آستین هر بهانه‌ای برای تشدید وخامت اوضاع در اوکراین را غیرقابل قبول ارزیابی کرده و لزوم ادامه تماس‌ها برای اجتناب از این وضعیت را تأیید کرده است. وزارت دفاع آمریکا افزود که این گفتگو به‌ابتکارعمل طرف روسی انجام شد.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که سرگئی شویگو طی گفتگوهای تلفنی خود با لوید آستین، رئیس پنتاگون، در روز یکشنبه، روند اوضاع در اوکراین را مورد بررسی قرار داد.

طبق این اطلاعات، در همان روز یکشنبه، وزیر دفاع روسیه با همتایانش از ترکیه، انگلیس و فرانسه نیز گفتگوهای تلفنی انجام داد که در آن نگرانی مسکو را در مورد تحریکات احتمالی از سوی اوکراین برای آنها تشریح کرد.

آمادگی وزارت دفاع انگلیس برای کمک به "حل‌وفصل مناقشه" پیرامون اوکراین

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع انگلستان شب گذشته، با اشاره به گفتگوی انجام‌شده بین بن والاس، رئیس این وزارتخانه و سرگئی شویگو، همتای روس وی در روز یکشنبه، یادآور شد که در جریان این مذاکرات تأکید شد که مقامات لندن آماده کمک به حل‌وفصل مناقشه در اوکراین هستند.

در این بیانیه آمده است: «در انگلستان بر این عقیده هستند که این دو طرف اوکراینی و روسی هستند که باید به‌دنبال حل‌وفصل مناقشه باشند و لندن آماده ارائه کمک به این تلاش است».

وزرای دفاع روسیه و انگلستان روز یکشنبه گفتگوی تلفنی داشتند که به‌گفته طرف انگلیسی به‌ابتکارعمل وزارت دفاع روسیه انجام شد. شویگو گفت که اوکراین با حمایت کشورهای غربی، از جمله انگلیس در حال برنامه‌ریزی اقداماتی برای تشدید درگیری است، با این حال، والاس این ادعا را رد کرد. وزیر دفاع انگلیس به‌نوبه خود تأکید کرد که لندن از اوکراین حمایت می‌کند و نمی‌خواهد درگیری‌ها تشدید شود.

گفتگوی تلفنی وزیر دفاع روسیه و ترکیه درباره اوکراین

وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز یکشنبه گزارش داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه مذاکراتی تلفنی انجام داد که موضوع مورد بحث طرفین وضعیت اوکراین بود.

در این گزارش آمده است که در جریان این مذاکرات، ژنرال ارتش سرگئی شویگو نگرانی خود در خصوص تحریکات احتمالی اوکراین با استفاده از "بمب کثیف" را به  اطلاع همتای ترک خود رساند.

در همان روز، شویگو تلفنی با سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه نیز گفتگو کرد. وزیر دفاع روسیه توجه همتای فرانسوی خود را به خطر تحریکات اوکراینی جلب کرد و یادآور شد که وضعیت کنونی اوکراین تمایلی ثابت به‌سمت ادامه وخامت اوضاع و تشدید غیرقابل کنترل دارد.

نیویورکر: ذخایر تسلیحاتی آمریکا به‌دلیل کمک نظامی به اوکراین کاهش یافته است

مجله آمریکایی "نیویورکر" به‌نقل از یک منبع خبری در پنتاگون نوشته است که ایالات متحده به‌دلیل ظرفیت محدود صنعتی در این زمینه قصد ندارد تعداد بیشتری سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSرا به اوکراین ارسال کند.

این مقام نظامی گفت: ...ما بلافاصله به طرف اوکراینی گفتیم؛ "شما تعداد زیادی از این نوع تجهیزات را دریافت نخواهید کرد."، زیرا آنها به‌سادگی در مقادیر نامحدود روی کره زمین وجود ندارند.

این مجله یادآور شده است که هزینه هر سامانه از این نوع سلاح حدود 7 میلیون دلار است. به‌گفته کارشناسان، شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) سازنده این موشک تنها 9 هزار دستگاه در سال تولید می‌کند در حالی که اوکراین بیش از 5000 موشک در ماه مصرف دارد.

به‌گفته یک منبع خبری دیگر در پنتاگون، مشکل مشابهی در مورد سامانه‌های دفاع هوایی درخواستی اوکراین وجود دارد. وی یادآور شد، این مشکل بیشتر فنی است تا سیاسی. طرف آمریکایی سیستم دفاع هوایی مضاعف کافی برای انتقال آنها به کی‌یف ندارد.

مقام دوما: زلنسکی «عروسک‌گردانان» خود را به‌سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه و رهبر حزب لیبرال دموکرات این کشور اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، آشکارا «عروسک‌گردانان غربی‌ خود» را به‌سوی جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد. این مقام پارلمانی این مطلب را شب گذشته در کانال تلگرامی نوشت.
او در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی کانادایی، از غرب خواست که اگر روسیه به دفتر وی حمله کند، آنها باید کرملین را هدف قرار دهند.

اسلوتسکی تأکید کرد: مسکو آماده است در صورت تجاوز کشورهای غربی به مقابله با آن بپردازد، البته این وضعیت می‌تواند منجر به یک رویارویی نظامی واقعی بین روسیه و ناتو شود که توسط کشورهای ناتو آغاز شده است و غرب خود این مسئله را به‌خوبی درک می‌کند.

روز یکشنبه، خوانندگان روزنامه انگلیسی «سان» از رئیس‌جمهوری اوکراین به‌خاطر درخواستش از ناتو برای حمله به کرملین در صورت تهدید دفترش به‌شدت انتقاد کردند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات