۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۷۲۲۱۱۱

نماینده روسیه: کی‌یف مدتهاست به روش‌های تروریستی در روسیه روی آورده است

نماینده روسیه: کی‌یف مدتهاست به روش‌های تروریستی در روسیه روی آورده است
نماینده روسیه در مذاکرات امنیت و کنترل تسلیحات در وین گفت: تعداد مزدوران خارجی جدید شرکت‌کننده در درگیری نظامی در اوکراین در ماه‌های اخیر به‌طور پیوسته در حال افزایش است و اتباع انگلیسی، لهستانی، آمریکایی و حتی گرجستانی در جبهه نبرد دیده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایط تشدید درگیری‌ها و حملات نظامی روسیه به زیرساختارهای نظامی و انرژی اوکراین، کشورهای غربی میزان ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف را افزایش داده‌اند، در همین رابطه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان گفتگوی تلفنی روز جمعه با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود، بر قصد واشنگتن برای ادامه کمک‌های نظامی به کی‌یف تأکید کرد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون پس از انجام این مذاکرات تلفنی یادآور شد: «لوید جی آستین، وزیر دفاع، در گفتگو با آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده در حمایت از توانایی اوکراین برای دفاع از این کشور و ایستادگی در برابر تجاوز روسیه تأکید کرد. وزیر دفاع آستین همچنین از ادامه حمایت جامعه بین‌المللی "در تقویت قدرت اوکراین" و حفظ توانایی این کشور برای دفاع از خود در آینده ابراز اطمینان کرد.

به‌گفته سخنگوی پنتاگون، وزرای دفاع دو کشور در پایان متعهد شدند که به گفتگوی مرتب و نزدیک خود به‌منظور بررسی اوضاع ادامه دهند.

چند روز قبل مشخص شد که ایالات متحده قصد دارد سریعاً 4.5 میلیارد دلار به‌عنوان کمک مالی جدید به اوکراین منتقل کند. پیش از آن، وزیر دفاع اوکراین یادآور شد که در همین ماه اکتبر، کی‌یف در انتظار دریافت اولین محموله سامانه‌های موشکی ضدهوایی (NASAMS) از ایالات متحده است.

در عین حال، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن روز گذشته یادآور شد که اظهارات طرف آمریکایی در خصوص آمادگی آنها برای ارسال تسلیحات بیشتر برای کی‌یف، وضعیت ایالات متحده به‌عنوان یک طرف شرکت‌کننده در درگیری نظامی در اوکراین را تقویت خواهد کرد. وی از ایالات متحده و متحدانش خواست که از "خطوط قرمز" روسیه عبور نکنند و افزود که پمپاژ تسلیحات تهاجمی به کی‌یف، تنها منجر به طولانی‌تر شدن درگیری نظامی و ویرانی بیشتر کشور اوکراین خواهد شد.

سازمان ملل: 47 درصد غلات صادرتی اوکراین به کشورهای در حال توسعه رسیده است

47 درصد از غلات صادراتی اوکراین به کشورهای در حال توسعه ارسال شده است. در عین حال، به طور کلی از 8.3 میلیون تن محصولات غذایی صادر شده براساس توافقات استانبول، 49 درصد این محصولات به کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم و بیش از 50 درصد آنها به کشورهای پردرآمد ارسال شده است.

این موضوع صبح امروز، شنبه از سوی دفتر سازمان ملل متحد در مرکز هماهنگی مشترک استانبول اعلام شده است. در این گزارش آمده است: «تا به امروز، حجم کلی صادرات غلات و سایر مواد غذایی از بنادر اوکراین تحت ابتکارعمل استانبول و از طریق دریای سیاه، به 8 میلیون و 284 هزار و 220 تن رسیده است که از این میزان، بیش از 50 درصد به کشورهای پردرآمد اروپایی، 24 درصد به کشورهای کم درآمد  و 24 درصد آن نیز به کشورهای دارای سطح متوسط درآمد ارسال شده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عین حال یادآور شد که البته ممکن است مسیرهای عرضه محصولات ارسال شده نهایی نبوده و غلات از این مقاصد به جهات دیگری ارسال شوند.

 اعلام هشدار حمله هوایی و وقوع چند انفجار در مناطق مختلف اوکراین

یک رسانه اوکراینی صبح امروز، شنبه، از وقوع یک انفجار در منطقه کی‌یف خبر داد. ویدئویی از بلند شدن دود در فضای مجازی نیز منتشر شده است. اندکی قبل از انتشار این خبر، آلکسی کولبا رئیس اداره نظامی منطقه‌ای کی‌یف نیز از فعال شدن سیستم دفاع هوایی در این منطقه گزارش داده بود.

علاوه بر این، رسانه‌های گروهی اوکراینی گزارشاتی از شنیده شدن صدای انفجارهایی در مناطق اودسا، چرنیگوفسکی، نیکولایف، دنپروپتروفسک و در شهر لوتسک (در منطقه والینسک) منتشر کردند.

صبح امروز، شنبه، هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده بود. هشدار هوایی در بخش‌های مرکزی و شرقی این کشور اعلام شده بود. حملات گسترده هوایی ارتش روسیه به تأسیسات زیرساختاری اوکراین از تاریخ 10 اکتبر (18 مهر ماه)  آغاز شده است. در آن روز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که این حملات موشکی پاسخی به اقدامات تروریستی مقامات کی‌یف، به خصوص حمله تروریستی به پل کریمه است.

درخواست وزرای خارجه و دفاع آلمان برای اختصاص 2.2 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین

آنالنا بائربوک و کریستین لامبرشت، وزریران امور خارجه و دفاع آلمان خواستار تخصیص 1.5 میلیارد یورو بیشتر از بودجه در نظر گرفته شده برای تامین تسلیحاتی اوکراین در سال آینده میلادی هستند. این مطلب امروز شنبه توسط مجله "اشپیگل" با استناد به نامه‌ای که این دو وزیر برای کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان ارسال کردند، گزارش شده است.

طبق این اطلاعات، در بودجه سال 2023 تقریباً 700 میلیون یورو کمک نظامی به کی‌یف در نظر گرفته شده است. بائربوک و کریستین لامبرشت خواستار افزایش آن به 2.2 میلیارد یورو هستند. به عقیده آنها، دولت آلمان تنها با تخصیص چنین بودجه‌ای می تواند "به طور ملموس و واضح نشان دهد که مسئولیتی که شرکای بین المللی از این کشور انتظار دارند، را به درستی انجام می‌دهد.

11:11- نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا آماده اعزام به اوکراین

لشکر 101 نیروهای هوابرد آمریکا مستقر در اروپا آماده اعزام سریع به اوکراین در صورت تشدید تنش بین مسکو و کی‌یف یا حمله روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو است. این خبر را صبح امروز شبکه تلویزیونی CBS به نقل از مقامات این فرماندهی اعلام کرد.

در این گزارش یادآوری شده که تابستان گذشته، واشنگتن از انتقال نخستین هنگ از این لشکر به اروپا د چارچوب برنامه تقویت جناح شرقی ناتو پس از تقریباً 80 سال گذشته خبر داد. بر اساس این اطلاعات، صحبت بر سر 4 هزار و 700 نیروی نظامی آمریکایی است.

گزارشگر این شبکه تلویزیونی با سرتیپ جان لوباس - معاون فرمانده این لشکر، و سرهنگ ادوین ماتیدس، فرمانده تیپ دوم لشکر 101 گفتگو کرده است. لیوباس در این مصاحبه گفت: ما آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو در صورت ضرورت هستیم. ماتیدس نیز یادآور شد که نیروهای نظامی تحت فرماندهی وی که در خاک رومانی مستقر هستند، از هر نیروی آمریکایی دیگر به خاک اوکراین نزدیک‌تر بوده و اقدامات نیروهای مسلح روسیه را "نظارت دقیق" می‌کنند، "اهدافی را برای آموزش نظامیان در نظر گرفته" و تمریناتی را انجام می‌دهند که "دقیقاً بر اساس آنچه که در اوکراین اتفاق می‌افتد" برنامه ریزی شده است.

این شبکه اشاره کرده است که این دو مقام نظامی آمریکایی "مکرراً اعلام کردند که آنها همیشه و حتی "همین امروز" آماده نبرد هستند "و اگرچه در آنجا (در اروپا) برای تقویت دفاع از خاک ناتو مستقرند، ولی در صورت تشدید درگیری‌ها در اوکراین یا هرگونه حمله به ناتو، آنها آمادگی کامل دارند که از مرز اوکراین عبور کرده و وارد عمل شوند.

نبنزیا اظهارات غرب درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را جعلی خواند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد بامداد امروز، شنبه اعلام کرد که اظهارات کشورهای غربی درباره ارسال ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه، خبری جعلی و ساختگی است.

این دیپلمات بلندپایه در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اکنون اوکراین و حامیان غربی آن در تلاشند خبر جعلی دیگری بسازند؛ و این‌بار در خصوص تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه است، در مغایرت با قطعنامه 2231 شورای امنیت که در رابطه با برنامه اقدام جامع مشترک در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده است.»

نبنزیا افزود: «طرف روسی "هر گونه تلاش برای درگیر شدن دبیرخانه سازمان ملل در این بازی ناجوانمردانه" را محکوم می‌کند، که نمونه آن نامه‌ای از طرف کشورهای ایالات متحده، آلمان، فرانسه و انگلستان است که در شورای امنیت توزیع شده است با درخواست از این ارگان "درخصوص نقض ماده 100 منشور ملل متحد و مأموریتی که در یادداشتی توسط رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد S/2016/44 در تاریخ 16 ژانویه 2016 برای آنها مقرر شده است". در این نامه، ایالات متحده "صراحتاً از دبیرخانه سازمان ملل خواسته است تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهد که در حیطه اختیارات آن نیست."»

وی یادآور شد، اگر کارشناسان سازمان ملل به‌خاطر سرمایه‌های غربی، با استناد بی‌اساس به مفاد قطعنامه 2231، دست به نوعی تحقیقات کاذب بزنند، طرف روسی می‌تواند در کل روابط خود با دبیرخانه سازمان ملل تجدیدنظر کند، چراکه در این خصوص دیگر نمی‌توان گفت این ارگان مواضعی بی‌طرفانه دارد.

نماینده روسیه: کی‌یف مدتهاست به روش‌های تروریستی در روسیه روی آورده است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مقامات کی‌یف، تحت حمایت کشورهای غربی از مدت‌ها قبل به استفاده از روش‌های تروریستی در روسیه روی آورده‌اند.

در بیانیه منتشره بامداد امروز نبنزیا آمده است: «استراتژیست‌های اوکراینی»، تحت نظارت اربابان غربی خود، مدت‌هاست که از روش‌های خرابکارانه و اقدامات تروریستی در خاک روسیه استفاده می‌کنند، نمونه‌های زیادی از این وجود دارد، اما حمله تروریستی به پل کریمه در تاریخ 8 اکتبر که توسط سرویس امنیتی ویژه اوکراین سازماندهی شد، اوج تلاش‌های آنها در این زمینه بود.»

این دیپلمات همچنین یادآور شد که دبیرخانه سازمان ملل بالاخره در حال رسیدگی به موارد تخریب زیرساختارهای غیرنظامی است، ولی متأسفانه این کار را یک‌طرفه و جانبدارانه انجام می‌دهد. نبنزیا گفت: «ما حتی یک کلمه در مورد ویرانی‌هایی که کی‌یف در طول مدت هشت سال در منطقه دونباس ایجاد کرده و همچنان در حال انجام آن است و همچنین در مورد تلفات میان مردم غیرنظامی این منطقه بر اثر حملات نیروهای مسلح اوکراین نشنیده‌ایم.»

نبنزیا افزود: "ضمن اینکه کی‌یف از ادامه گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که آشکارا تروریسم هسته‌ای است، دست برنداشته است."

نماینده دائم  روسیه در سازمان ملل همچنین در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت پیرامون اوکراین گفت که روسیه نامه‌ای را به این شورا ارسال کرده که در آن خواستار جلوگیری از تحریکات نظامی کی‌یف در نزدیکی نیروگاه برق آبی کاخوفسکی شده است.

بایدن گفت: نباید اجازه داد روسیه در اوکراین موفق شود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که روسیه نباید در درگیری نظامی در اوکراین موفق شود.

بایدن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی که بامداد امروز، شنبه، پخش شد، گفت: «ما پول زیادی را برای کمک به اوکراینی‌ها هزینه کرده‌ایم، البته این بسیار بیشتر از کمک مستقیم ما به اوکراین است، صحبت بر سر ناتو و اروپای غربی است، این مسئله به این مربوط می‌شود که مطمئن شویم پوتین [ولادیمیر رئیس جمهور روسیه] نتواند در بحران کنونی در اوکراین موفق شود.»

مذاکرات تلفنی وزیران دفاع روسیه و آمریکا در باره اوکراین

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه گزارش کرد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور روز جمعه با لوید آستین، همتای آمریکایی خود گفتگویی تلفنی داشت.

طبق این اطلاعات، گفتگوهای تلفنی بین  ژنرال ارتش سرگئی شویگو و وزیر دفاع ایالات متحده، لوید آستین انجام شد که در جریان آن موضوعات مهم امنیت بین‌المللی، از جمله وضعیت اوکراین مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. جزییات بیشتری از محتوای مذاکرات منتشر نشده است.

وزرای دفاع روسیه و ایالات متحده آخرین بار در اواسط ماه مه با یکدیگر گفتگو کرده بودند که موضوع آن مذاکرات هم روند اوضاع پیرامون اوکراین بود.

آستین در گفتگو با شویگو، بر اهمیت حفظ ارتباط با روسیه تأکید کرد

رؤسای وزارت دفاع آمریکا و روسیه روز جمعه، بعد از مدتها با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند، مشخص شد که موضوعات مهم امنیت بین‌المللی از جمله وضعیت اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته یادآور شد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در گفتگو با همتای روس خود سرگئی شویگو، بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی باز در شرایط  درگیری‌های نظامی جاری روسیه در خاک اوکراین تأکید کرد.

پیش از این، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم حفظ ارتباط با وزیر دفاع روسیه را بااهمیت خواند.

پنتاگون: مکالمه تلفنی بین شویگو و آستین به‌ابتکارعمل آمریکا انجام شد

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که گفتگوی تلفنی انجام‌شده بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و لوید آستین، رئیس پنتاگون به‌ابتکارعمل طرف آمریکایی انجام شده است.

این مقام نظامی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «امروز (جمعه) فرصت خوبی برای این مذاکرات تلفنی میان تمامی رویدادهای پیرامون اوکراین فراهم شد. اکنون مناسب‌ترین موقعیت برای انجام گفتگو با طرف روسی بود.»، بدین ترتیب، سینگ به سؤال خبرنگاران درباره دلایل یا دلیل تماس آستین با همتای روسی خود پاسخ داد.

آنتونی بلینکن: دولت آمریکا در صورت لزوم با روسیه وارد گفتگو خواهد شد

«ایالات متحده آمریکا هر زمان که لازم ببیند با روسیه وارد گفتگو خواهد شد»، بدین ترتیب آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به سخنان آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در خصوص "دیپلماسی آرام" که به جلوگیری از تشدید قابل توجه وخامت اوضاع در سال 1962 و در بحبوحه بحران کارائیب کمک کرد، واکنش نشان داد.

بلینکن گفت: ما به‌صراحت اعلام کرده‌ایم که هر زمان چیزی مهم برای گفتن به روسیه داشته باشیم، آن را انجام خواهیم داد، و ما این کار را انجام دادیم. من این فرصت را داشتم که با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درباره موضوعات خاصی که برای امنیت ایالات متحده مهم بود، صحبت کنم.»

وی یادآور شد که وزیر دفاع آمریکا، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات بلندپایه دولت ایالات متحده نیز با همتایان روسی خود تعاملاتی داشته‌اند و دارند. وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: وضعیت پیرامون اوکراین «نشان می‌دهد» که روسیه «نمی‌خواهد وارد دیپلماسی پرمحتوا شود و همچنان در جهت مخالف آن عمل می‌کند».

بلینکن: دلیلی برای افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای آمریکا وجود ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی به‌همراه کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد که ایالات متحده هنوز دلیلی برای افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای خود ندیده است.

وی گفت: «ما در زمان حاضر دلیلی برای تغییر صف‌بندی نیروهای راهبردی خود نمی‌بینیم، با این حال، ما این موضوع را بسیار دقیق زیر نظر خواهیم داشت، البته من وقتی از کلمه ما صحبت می‌کنم، از طرف فرانسه یا هیچ کس دیگری صحبت نمی‌کنم؛ واشنگتن کاملاً خیلی واضح و صریح به مسکو گفته است که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در هر ابعادی، چه عواقبی خواهد داشت.»

پیش از این، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده گفت که زمان آن رسیده است که واشنگتن از لفاظی‌های غیرمسئولانه هسته‌ای دست بردارد، برای اینکه در یک درگیری هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

وزارت خارجه فرانسه از حفظ کانال‌های ارتباطی با روسیه حمایت می‌کند

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه در سخنرانی خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، تأکید کرد که پاریس به لزوم حفظ کانال‌های گفتگو با تصمیم‌گیرندگان اصلی در عرصه سیاست روسیه معتقد است و از این کار دست بر نخواهد داشت.

وی گفت: «گفت‌وگوها گاهی اوقات می‌توانند دشوار باشند و همیشه نتیجه مثبت ندارند...، ولی ما کاملاً به نیاز برای حفظ کانال‌های ارتباطی با کسانی که در روسیه تصمیم‌گیرنده هستند، از جمله رئیس جمهور پوتین، اعتقاد داریم.»

کولونا همچنین اضافه کرد که مکالمات تلفنی بین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه "به‌طور کامل با شرکای دیگر هماهنگ شده است."

پیش از این، رئیس‌جمهوری فنلاند نیز تأکید کرده بود که برای جلوگیری از تشدید اوضاع پیرامون اوکراین، ادامه گفتگوها با مقامات مسکو بسیار بااهمیت و ضروری است.

کرملین: برنامه‌ای برای گفتگوی تلفنی پوتین و بایدن وجود ندارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پس از گفتگوی تلفنی سرگئی شویگو و لوید آستین، وزرای دفاع روسیه و آمریکا، اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکرات تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا وجود ندارد.

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این باره گفت: «خیر. چنین گفتگویی در دستور کار کرملین قرار ندارد.»

پیش از این، در اواسط ماه اکتبر، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن قصد ندارد در جریان نشست آتی گروه 20 در اندونزی با همتای روسی خود دیدار کند. وی در عین حال یادآور شد که دولت ایالات متحده به تماس با مقامات مسکو در باره دورنمای امکان مبادله زندانیان بین دو کشور ادامه خواهد داد.

دستور پوتین برای ایجاد شورایی برای پاسخگویی به نیازهای نیروهای مسلح روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن یک شورای هماهنگی به‌منظور رفع نیازهای نیروهای مسلح این کشور در شرایط اجرای عملیات نظامی ویژه در اوکراین ایجاد خواهد شد. سند مربوطه روز گذشته در پورتال اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد.

طبق فرمان پوتین، ریاست این ساختار جدید به‌عهده میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه خواهد بود. این شورا وظیفه هماهنگی در تأمین، استقرار و تعمیر تسلیحات، تجهیزات نظامی و رفع سایر نیازهای نیروهای مسلح روسیه را به‌عهده دارد و تأمین لجستیکی ارتش را تحت کنترل خواهد داشت.

روسیه خواستار دریافت توضیحاتی درباره رزمایش هسته‌ای ناتو است

کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در گفتگوهای وین درباره امنیت نظامی و کنترل تسلیحات شب گذشته، جمعه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه‌ـ‌24 اعلام کرد که مقامات مسکو امیدوارند که پس از گفتگوی صورت‌گرفته بین سرگئی شویگو و لوید آستین، وزرای دفاع روسیه و آمریکا، توضیحاتی در خصوص رزمایش "بازدارندگی هسته‌ای" جاری از سوی ناتو دریافت کنند.

این دیپلمات همچنین یادآور شد که این گفتگو به‌ابتکارعمل واشنگتن انجام شد و در شرایط کنونی "برای رفع سوءتفاهم‌ها و از بین بردن خطرات احتمالی ضروری بود."

گاوریلوف با اشاره به مانور هسته‌ای ناتو تأکید کرد که طرف روسی "از نزدیک تحرکات" ناتو در این شرایط را زیر نظر خواهد داشت. وی در پایان گفت: «ما امیدواریم همه چیز خوب پیش برود و مشکل امنیتی ایجاد نشود.»

دیپلمات روس: هجوم مزدوران خارجی به اوکراین افزایش یافته است

کنستانتین گاوریلوف، نماینده روسیه در گفتگوهای وین درباره امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در این مصاحبه همچنین یادآور شد که حجم ورود مزدوران خارجی جدید به خاک اوکراین در طول چند ماه اخیر به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است.

وی گفت: "بیش از یک بار در تمام نشستهای بین‌المللی ماه‌های اخیر ما در مورد این واقعیت صحبت کردیم که مزدوران بیشتر و بیشتری در درگیریهای نظامی در اوکراین دیده می‌شوند، مزدوران خارجی در جبهه نبرد در منطقه خارکوف، زاپروژیا و خرسون به‌وضوح دیده می‌شوند که بیشتر آنها انگلیسی، لهستانی، آمریکایی هستند و حتی از گرجستان نیز هستند.»

 برخی رسانه‌ها چند روز قبل مطلع شدند که "کانر کندی" برادرزاده جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، مدتی در اوکراین به‌عنوان مزدور نظامی حضور داشت. پیش از آن، یک افسر اطلاعاتی اوکراینی که به اسارت نیروهای روسی درآمده است، گفت که حدود یکصد مزدور خارجی در نبردهای نظامی در منطقه خارکوف شرکت دارند.

سفارت روسیه در کانادا: اتاوا همچنان چشمان خود را بر جنایات اوکراین بسته است

سفارت روسیه در اتاوا روز جمعه اعلام کرد که مقامات کانادایی همچنان چشمان خود را به‌روی جنایات اوکراین، از جمله حمله به گذرگاه عبور غیرنظامیان در منطقه خرسون بسته‌اند.

در این بیانیه یادآوری شده است، در حمله اوکراین به گذرگاه کشتی در خرسون تعداد زیادی از غیرنظامیان، از جمله روزنامه‌نگاران و کودکان خردسال به‌طرزی وحشیانه کشته و یا زخمی شدند. بدون شک، کابینه جاستین ترودو (نخست وزیر) مانند گذشته چشمان خود را بر اقدامات و جنایات مقامات کی‌یف بسته است."

سفارت روسیه اظهارات غرب درباره قصد ادعایی روسیه برای منفجر کردن سد نیروگاه برق‌آبی کاخوفسکی و ادعاهای وزارت خارجه کانادا مبنی بر اینکه ارتش روسیه در قتل‌عام غیرنظامیان در بوچا، لیمان و ایزیوم این کشور نقش داشته است، "نشر عمدی اطلاعات جعلی" خوانده است.

هیئت دیپلماتیک روسیه اطمینان دارد که دولت ترودو "به‌خوبی می‌داند که مجرم واقعی جنایات علیه غیرنظامیان طرف اوکراینی است ولی همچنان از آن حمایت می‌کند".

آمریکا به‌دنبال تعیین سقف قیمت نفت روسیه حداقل 60دلار در هر بشکه است

آژانس خبری بلومبرگ شب گذشته، جمعه در گزارشی نوشت، ایالات متحده قصد دارد به‌منظور حفظ سوخت روسیه در بازار جهانی، سقف قیمت نفت این کشور را در سطح 60 دلار در هر بشکه تعیین کند.

در این مقاله آمده است: «مقامات ایالات متحده ممکن است به‌دنبال تعیین سقف قیمتی برای صادرات نفت از روسیه به‌میزان 60 دلار در هر بشکه باشند که بالاتر از آن چیزی است که قبلاً در نظر گرفته شده بود.»

در این تحلیل یادآوری شده است که پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه و دیگر مقامات روس هشدار دادند که در این صورت به کشورهایی که از این محدودیت حمایت کنند سوخت نخواهند فروخت، به همین دلیل ایالات متحده به فکر تعیین قیمت بالاتری افتاده است.

طبق این گزارش، سقف بالاتر به حفظ نفت روسیه در بازار جهانی کمک می‌کند، که با نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا و در پس‌زمینه افزایش قیمت بنزین به‌نفع ایالات متحده هم خواهد بود.

هانتر کورنفایند، تحلیلگر بازار نفت در گروه انرژی راپیدان (Rapidan Energy Group) که سخنانش در این مقاله نقل شده است، معتقد است: «آخرین چیزی که ایالات متحده می‌خواهد این است که پوتین را مجبور به توقف تولید نفت کند و در ایجاد یک بحران بزرگ در بازار نفت روسیه نقش مستقیم داشته باشد».
وی اضافه کرد: این محدودیت احتمالاً نزدیک به سطح معیار قیمت نفت روسیه Urals است که در زمان حاضر در منطقه به‌قیمت حدود 60 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

اوکراین از اتحادیه اروپا خواست که ماهانه 3 تا 4 میلیارد یورو به کی‌یف بدهد

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که دولت اوکراین به اتحادیه اروپا گفته است که برای تأمین نیازهای خود هر ماه به 3 تا 4 میلیارد یورو نیاز دارد و اتحادیه اروپا نیز حاضر است ماهیانه 1.5 میلیارد یورو در اختیار کی‌یف قرار دهد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: برای اوکراین بسیار مهم است که یک جریان قابل پیش‌بینی و پایدار از منابع مالی دریافت کند. مقامات این کشور به ما گفتند که برای تأمین نیازهای اولیه خود به حدود 3 تا 4 میلیارد یورو در ماه نیاز دارند. این 3 تا 4 میلیارد یورو باید توسط اتحادیه اروپا، دوستان آمریکایی ما و مؤسسات مالی بین‌المللی تأمین شود.»

وی یادآور شد که بحث در این اجلاس در مورد بودجه اتحادیه اروپا برای اوکراین در سطح 1.5 میلیارد یورو در ماه بود که در سال آینده به حدود 18 میلیارد یورو خواهد رسید.

اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای ادامه حمایت از کی‌یف

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا به افزایش کمک‌های نظامی، بشردوستانه و مالی به اوکراین ادامه خواهد داد.

به‌عقیده او، اتحادیه اروپا باید استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین را نیز در نظر بگیرد. میشل گفت: «ما باید به دارایی‌های مسدودشده روسیه و استفاده از آنها برای بازسازی اوکراین و کمک به دولت اوکراین نگاه داشته باشیم.»

روز قبل، همچنین گزارش شد که کنگره ایالات متحده در نظر دارد تا قبل از ژانویه سال آینده قانونی را برای تخصیص بخش جدیدی از کمک مالی به اوکراین تا سقف 50 میلیارد دلار تصویب کند.

واشنگتن به بازرگانان ترکیه در خصوص تحریم تجارت با روسیه هشدار داد

روزنامه "دنیا" (Dünya) روز جمعه به‌نقل از منابع خبری خود در آنکارا نوشت که ایالات متحده به محافل تجاری ترکیه در خصوص تحریم‌های احتمالی به‌دلیل ادامه مبادلات بازرگانی با روسیه هشدار داده است.

به‌نوشته این روزنامه، هیئتی از نمایندگان دولت آمریکا که به ترکیه سفر کرده، تجار ترکیه را در جریان خطر اعمال این تحریم‌ها قرار داده است.

این نشریه یادآور شده است که از ماه مارس، آنکارا واردات موازی به روسیه را مجاز کرده است که ترکیه را به یک "مرکز ترانزیتی" برای این کشور تبدیل کرده است، که در ارتباط با آن بسیاری از شرکت‌های تجاری روسی دفاتر نمایندگی خود را در این کشور افتتاح کردند. در این زمینه، از ژانویه تا آگوست سال 2022 در ترکیه، تعداد شرکت‌های تازه‌تأسیس با سرمایه‌گذاری روسیه به‌صورت سالانه چهار برابر شد، در مجموع در این مدت 729 شرکت از این دست در ترکیه شروع به کار کرده‌اند.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات