۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۲۲۲۸۵
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان کرد؛

رفتاری که امیرمؤمنان در برابر اقدامات شیطانی معاویه انجام می‌دادند

رفتاری که امیرمؤمنان در برابر اقدامات شیطانی معاویه انجام می‌دادند
استاد حوزه گفت: سیاست های شیطانی معاویه در ظاهر او را پیروز میدان می کرد اما سیاست‌های رحمانی حضرت علی(ع) اجازه نمی داد با هر مکر و حیله ای حکومت کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و‌المسلمین حسینی قمی شب گذشته در ادامه سلسله مباحث درس‌هایی از نهج‌البلاغه شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت اظهار داشت: در جلسه هفته گذشته نکاتی را در خصوص خطبه ۲۰۰ نهج البلاغه گفته شد و مسائلی که مربوط به سیاست های شیطانی معاویه بود مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: سیاست های شیطانی معاویه در ظاهر معاویه را پیروز میدان می کرد اما سیاست‌های رحمانی حضرت علی علیه‌السلام اجازه نمی داد با هر مکر و حیله ای حکومت کند. طبق گفته ابن ابی الحدید، معاویه همه حلیه‌ها را در سیاست خود به کار می برد و خلاف اصول دینی رفتار می کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: شاید سوال شود چرا حضرت علی علیه السلام در ماجرای تشکیل شورای شش نفره، حرف عبدالرحمن عوف را نپذیرفت و قبول نکرد که بعد از مرگ خلیفه دوم به عنوان خلیفه انتخاب شود.

وی افزود: جواب این مسئله خیلی واضح است چرا که حضرت علی علیه السلام قبول نکرد که بر اساس سنت خلیفه اول و دوم حکومت کند و سیاست رحمانی حضرت اجازه نمی داد در ظاهر قبول کند اما بعد از انتخاب شدن تغییر رویه بدهد.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: حضرت علی علیه السلام هیچگاه حاضر نشدند زیر بار بدعت هایی برود که توسط خلفا پایه گذاری شده بود.

وی افزود: طبق فرموده حضرت علی علیه السلام؛ خلفا، عمدا عهد نبی گرامی اسلام را شکستند و بدعت گذاری نمودند.

حجت الاسلام حسینی قمی تاکید کرد: تغییراتی که در نحوه اذان صبح، خواندن نمازهای یومیه، نحوه گرفتن وضو، طلاق بانوان ، انجام مناسک حج و… توسط خلفا انجام شده بود در ذهن و فکر مردم رسوخ کرده بود.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه‌السلام در بخش حکمت‌های نهج البلاغه می‌فرماید اگر جای پای من محکم بشود خیلی از چیزها را تغییر و بدعت‌ها را از بین خواهم برد.

وی تاکید کرد: کمتر از ۵ سال حکومت حضرت طول کشید و در طی این مدت مشغول جنگ‌های جمل، صفین، نهروان و دیگر مشکلات داخلی بودند و مشکلات داخلی اجازه قوی شدن حکومت را به حضرت نداد.

ارسال نظرات