۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۲۲۵۳۰
آیت الله خاتمی:

توسعه و بهره‌گیری از هوش مصنوعی نظام‌مند و با تحفظ بر مبانی اسلامی باشد

توسعه و بهره‌گیری از هوش مصنوعی نظام‌مند و با تحفظ بر مبانی اسلامی باشد
آیت الله خاتمی به اشاره به پیشتازی مراجع تقلید در استفاده از فناوری های نوین گفت: تحول امری توقف ناپذیر است و حوزه‌های علمیه می بایست در زمینه هوش مصنوعی پیشتاز باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیداحمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، ضمن تقدیر از گزارش جامع دبیر این ستاد در جهت تحقق اهداف کلان حوزه های علمیه، گفت: اقدامات به موقع و موثر این ستاد در نیل به ماموریت ها و کارکرد های حوزه در نظام اسلامی، پیشی گرفتن از تحولات پیش روی جامعه و نظام اسلامی از وظایف مهم نظام اسلامی است.

وی افزود: تحول امری توقف ناپذیر است و حوزه‌های علمیه نیز باید به عرصه های نوین ورود کنند. مراجع تقلید در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات پیشتاز بوده‌اند و این سرمایه‌های ارزشمند علمی حوزه‌های علمیه پشتوانه اصلی و دنبال‌کننده مسیر دستیابی حوزه‌های علمیه به لبه علم و فناوری و به ویژه هوش مصنوعی هستند،

عضو شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان نمونه ای از زمینه های کاربست هوش مصنوعی در نظام اسلامی، گفت: تلاش‌های ارزشمندی در پژوهشکده شورای نگهبان در زمینه بررسی عدم‌مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و همچنین مرکز فقهی شورای نگهبان در زمینه بررسی عدم‌مغایرت مصوبات با شرع مقدس اسلام صورت می گیرد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: با وجود دانش سرشار و دقت بسیار بالای کارشناسان در شورای نگهبان، هوش مصنوعی می‌تواند در آینده یاری‌رسان و اثرگذار در حرکت این شورا باشد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت پیشینه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مجامع علمی اسلامی و ظرفیت تحقق کاربست دستیار هوشمند در علم رجال و علم تاریخ اظهار داشت: مسیر تحقق دستیار هوشمند کارآمد در تولید علوم اسلامی دشوار و نیازمند تلاش و کوشش جهادگرانه است؛ همکاری موثر با یک هیأت علمی متشکل از فقهای مطلق، ضامن دقت و سلامت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در حل مسائل فقهی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم از کاربست هوش مصنوعی در عرصه حکمرانی به عنوان امری عقلایی و نیازمند دقت بسیار بالا مبتنی بر مبانی اسلامی یاد کرد و گفت: ورود به موقع آیت الله اعرافی به مسئله هوش مصنوعی مهم و اثرگذار است و سرچشمه این اقدام نیز نگاه عمیق و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله تجهیز نظام اسلامی به علوم و فناوری‌های نوین است که مکررا ایشان به آینده‌نگری و پیش‌بینی تحولات در عرصه فکر و اندیشه تاکید فرموده‌اند.

ارسال نظرات