۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۷۲۲۴۹۵
آیت الله خاتمی در گفت‌وگو با رسا:

اغتشاشگران و جنایتکاران حرم شاهچراغ هدف مشترکی دارند

اغتشاشگران و جنایتکاران حرم شاهچراغ هدف مشترکی دارند
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: اغتشاشگران و جنایتکاران حرم حضرت شاهچراغ هدف مشترکی دارند و این حادثه پرونده سیاه دیگری از جنایات آمریکا به حساب می‌آید.

آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به حمله تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) این حادثه را از چند جهت بسیار جنایت‌کارانه و فجیع خواند و گفت: یک جهت جنایت کارانه بودن این حمله تروریستی این است که افراد بی‌گناه مظلوم، هدف قرار گرفته شدند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: در این جنایت، نمازگزارانی که افراد مؤمن و در حال یاد خدا آماده خواندن نماز مغرب بودند، به شهادت رسیدند و دیگر آنکه این جنایت در حرم حضرت احمد بن موسی، امام زاده شهیدی اتفاق افتاد که توسط عمال حکومت مأمون به شهادت رسیده، به همین جهت این جنایت محکوم است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه هر کس در هر جایگاه و مقامی باید این حادثه تروریستی را محکوم نماید، توضیح داد: اگر کسی شیعه است باید از این جهت که به حریم یکی از امام زادگان لازم التعظیم تجاوز شده و مؤمنانی نیز در این حادثه به شهادت رسیده‌اند، آن را محکوم نماید؛ اگر کسی مسلمان است، مسلمانانی توسط این جانی خبیث به شهادت رسیده‌اند و حتی اگر کسی شیعه و مسلمان هم نیست، باید از این جهت که انسان‌هایی در این جنایت کشته و مجروح شده‌اند، آن را محکوم کند.

امام جمعه موقت تهران در تحلیل ابعاد این جنایت ادامه داد: بر این باورم اهداف اغتشاشگران با هدف این تکفیری جنایتکار، یکی بوده است؛ چرا که هر دو نظام را هدف قرار داده بودند؛ البته تصریح می‌کنم منظور از اغتشاشگران لیدرها یا سران اغتشاش هستند که خط می‌دهند چگونه در کشور جنایت صورت بگیرد.

آیت الله خاتمی در توضیح نقش بازی خورده‌‌ها و تکلیف آن‌ها خاطرنشان کرد: بازی خورده‌ها را هم تبرئه نمی‌کنم و همان تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب را داریم که فرمودند باید تنبیه صورت بگیرد؛ یعنی آن‌ها باید آگاه شوند و البته اگر اعمال ننگین و جنایتی انجام داده‌اند، سزای آن را ببینند.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: آیا باید بازی خورده‌ای که آدم کشته است رها شود؟ هرگز مکتب چنین دستوری را نمی‌دهد؛ پس اگر می‌گوییم بازی خورده‌ها، منظور بازی خورده‌هایی است که جنایت نکرده باشند؛ اما اگر بازی خورده‌ای جنایت کرده است باید سزای عمل ننگین خود را ببیند.

آیت الله خاتمی در تحلیل آنچه که در حرم حضرت شاهچراغ رقم خورده است بیان داشت: ما برای جنایت یک مباشری داریم که او به درک واصل شد؛ اما جنایت محدود به این مباشر نیست و باید همراهان این مباشر را نیز پیدا، شناسایی و محاکمه شوند و سزای جنایت‌شان را ببینند؛ سبب و زمینه سازی نیز برای آن وجود دارد که قطعاً اغتشاشات یک ماه اخیر زمینه ساز این جنایت بوده تا ذهن مسؤولین مشغول این اغتشاشات باشد و در این عرصه غافلگیر شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان فراز «و لعن الله امه قتلتکم و لعن الله الممهدین لهم بالتمکین من قتالکم» ابراز داشت: در زیارت عاشورا هم جانیان آدم کش کربلا مورد لعنت هستند و هم آن‌هایی که زمینه ساز آن جنایت عظیم شدند.

آیت الله خاتمی با تأکید بر تأثیر و نقش اغتشاشات اخیر در جنایت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) تصریح کرد: قطعاً این اغتشاشات زمینه ساز این جنایت بوده و اغتشاشگران نمی‌توانند خود را از این جنایت تبرئه نمایند، حتی اگر بیانیه هم در محکومیت این اتفاق بدهند، دروغ می‌گویند؛ زیرا این افراد در هدف، همراه با آن جنایتکار و آمران و عاملان این توطئه در حرم حضرت شاهچراغ(ع) هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به پذیرفتن مسؤولیت این حمله تروریستی از سوی گروهک تروریستی داعش یادآور شد: داعش جریان ساخته و پرداخته آمریکاست، کلینتون که از کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا بود در دوره وزارت خارجه‌اش تصریح می‌کند که آن‌ها داعش را ساخته‌اند، پرداخته‌اند و در مناظرات انتخاباتی ترامپ و کلینتون هم به صراحت این موضوع را بیان کردند.

آیت الله خاتمی با اشاره به نقش داشتن آمریکا در جنایت اخیر تأکید کرد: ما در این جنایت دست آمریکا و طراحی آن‌ها را می‌بینیم و بایستی پرونده جنایت در حرم حضرت شاهچراغ را نیز جزو پرونده‌های سیاه آمریکا به حساب بیاوریم؛ داعش ربطی به اسلام ندارد؛ قطعاً اسلام آن‌ها که این همه آدم کشی با آن شکل‌های فجیع را تجویز می‌کند، اسلام نیست و بیگانه از اسلام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری جنایات داعش را در تاریخ بشریت کم نظیر دانست و با اشاره به بیانیه داعش گفت: قطعاً بر جهان انسانیت و جهان اسلام اگر نیازمند آرامش هستند، لازم است تدبیری درباره این وحشیان قسی القلب کنند تا این وحشی‌ها را به سزای اعمال ننگین‌شان برسانند؛ چرا که ادامه حضور این افراد به معنای ادامه جنایت، قساوت و به خاک و خون کشیدن وحشیانه بشریت؛ چه مسلمان، چه شیعه و چه غیرمسلمان است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات