۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۲۲۵۵۰

در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت با آیت الله اعرافی

در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت با آیت الله اعرافی
اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت، با مدیر حوزه های علمیه دیدار و گزارشی از فرایند برگزاری این همایش ارائه کردند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اعضای دبیرخانه و کمیته علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت، با مدیر حوزه های علمیه دیدار و گزارشی از فرایند برگزاری این همایش ارائه کردند.

حجت‌الاسلام‌ محمدرضا صالح، در ابتدای این دیدار همایش بین‌المللی فقه و تربیت را یکی از جدیدترین رویکردهای پژوهشی نمایندگی جامعة‌المصطفی در خراسان توصیف کرد.

وی در ادامه به فرازهای مختلف ارتباط فقه و تربیت اشاره کرد و با بیان این که تاکنون ۱۳۶ مقاله به این دبیرخانه همایش فقه و تربیت ارائه شده است، اظهار داشت: با مشارکت مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، تاکنون ۱۰ پیش‌نشست علمی برگزار و کارگاه‌های روش پژوهش تخصصی در عرصه فقه و علوم تربیتی برپا شده است.

آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار، ضمن تقدیر و ابراز خرسندی از فعالیت‌های ارزشمند المصطفائیان در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی، گزارشی از ورود مناسب بزرگان حوزه به قلمروهای علوم‌انسانی در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: نیاز است تا نگاه عمیق اجتهادی و روشمند حوزوی با موضوع‌شناسی درست و عمیق جمع شده، در قلمرو مباحث جدید و حوزه علوم‌انسانی و اجتماعی نیز باید در کنار موضوع‌شناسی قوی، به پایه‌های عمیق اجتهادی توجه جدی صورت گیرد.

وی جایگاه فعال‌سازی فقه نو و معاصر و نیز پردازش به مسائل جدید با عمق لازم را بسیار مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: فلسفه‌های مضاف و فقه‌های معاصر دو قلمرویی است که اگر از منظر عقلی و اجتهادی در قلب حوزه عمق و گسترش یابد، شاهد اتفاقات ارزشمندی خواهیم بود.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت بررسی موضوع فقه التربیة، گفت: تمام فقه را می‌توان از منظر تربیتی تحلیل و با توسعه مرزهای فقه، ابواب فقهی جدیدی را پیش روی مباحث دانش اسلامی گشود.

ارسال نظرات