۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۲۲۵۵۲

گزارشی از برگزاری هم اندیشی «حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی»

گزارشی از برگزاری هم اندیشی «حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی»
هم‌اندیشی «حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی» در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا با تلقی حوزه علمیه به عنوان نهاد دین، وظیفه و کارکرد روحانیت را اقامه دین دانستند. فقه بیانگر فرهنگ آرمانی است که نباید از آن عدول کرد. کارکرد حوزه و روحانیت، تبیین راه رسیدن به این وضع مطلوب و تلاش برای تحقق آن در جامعه است.

حجت‌الاسلام دکتر حسین بستان، ضمن بیان انواع وظایف و کارکرد روحانیت در جامعه در راستای دینداری بر این نکته تأکید کردند که در یک نظام دینی، عدم نقش آفرینی روحانیت در فرآیند دینداری می تواند زمینه برخی اغتشاش گری های اجتماعی را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام محمد کاویانی‌آرانی با اشاره به فرآیندهای اجتماعی بر ایده تشکیل نهاد جامعه سازی اسلامی تأکید کردند. بر این اساس حوزه و روحانیت باید برای انتقال نظام ارزشی به نسل بعدی تلاش کند.

جناب آقای دکتر محمد دشتی با تأکید بر ویژگی های اجتماعی دهه هشتاد به زمینه های فرهنگی اجتماعی داخلی بروز اغتشاشات پرداختند که قدرت های بیگانه از آن‌ها برای بروز اغتشاشات سوء استفاده کردند.

حجت‌الاسلام احمد رهدار با بیان این‌که فقه سنتی اساساً ذیل سیاسی-اجتماعی ندارد، گفتند حوزه باید به جای تأکید بر فقه بر حقوق تمرکز کند؛ زیرا این فرآیند است که بر روند قانون و تأثیرگذاری اجتماعی مفید است. بسیاری از مشکلات اجتماعی ما به این دلیل است که حوزه از شأن امامتی به شأن دانشی تنزل یافته است.

سرکارخانم دکتر ناهید طیبی با تمرکز بر جامعه شناسی علمی مطالعات در مورد حجاب بر این نکته تأکید داشتند که تحولات اجتماعی حجاب محور مرتبط و متأثر از مطالعات و پژوهش در مورد حجاب بوده است. بر این اساس علم و پژوهش بر رفتار اجتماعی تأثیر گذاشته است.

حجت‌الاسلام دکتر مهدی بیاتی با نقل خاطراتی از حضور میدانی خود در اغتشاشات بر نقش اجتماعی و تقویت جنبه مردمی روحانیت در جلوگیری، مدیریت و هدایت اغتشاشات تأکید کردند.

حجت‌الاسلام احمد شهامت، سؤالات فراروی نهاد تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی را در این راستا بیان کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کهوند با ذکر تاریخچه گذرایی از بازیهای کامپیوتری و ابعاد مختلف آن، نقش بازیهای کامپیوتری در ایجاد ناامنی و اغتشاش را بیان نمودند.

ارسال نظرات