۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۷۲۲۶۸۹

دلال واردات میوه های اسرائیلی در منطقه کیست ؟

دلال واردات میوه های اسرائیلی در منطقه کیست ؟
بررسی‌ها حاکی از تلاش اسراییل برای شراکت با شرکت‌های اماراتی در حوزه‌هایی که حساسیت افکار عمومی کشورهای اسلامی درباره آن کمتر برانگیخته می‌شود مانند تولیدات کشاورزی است.

به گزارش مشرق، از جمله اتفاقات و رویدادهایی که در سال‌های اخیر، موجب برهم ریخته شدن امنیت و ثبات منطقه به‌ویژه در حاشیه خلیج فارس شده، ارتباط آشکار و آغاز روابط دیپلماتیک رسمی میان برخی حکام عرب با رژیم صهیونیستی است. می‌توان گفت پیشگام و سرمدار این جریان سازش، حکومت امارات متحده عربی است که برای حفظ جایگاه خود به عنوان هاب مالی و اقتصادی منطقه، به دنبال موافقت‌نامه تجاری جدید با رژیم و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها با یهودیان ساکن فلسطین اشغالی است.

در آخرین اقدام، طی ماه‌های گذشته هیات اقتصادی رژیم اسرائیل در ابوظبی حضور یافته و توافقنامه تجارت آزاد با مسئولان امارات را به امضا رسانده‌اند که بر اساس آن، در چارچوب این همکاری، قرار است صدها شرکت اسرائیلی تا پایان سال ۲۰۲۲ به فعالیت در امارات بپردازند.

به همین خاطر است که منابع اسرائیلی با اشاره به تحقق رقم قابل توجه ۱.۲ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری اسرائیل و امارات طی سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی کرده‌اند این رقم، در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲ میلیارد دلار می‌رسد. چنین روندی، در کنار فعالیت‌های چشمگیر شرکت‌های اسراییلی در جمهوری آذربایجان، حاکی از آن است که باید در این زمینه شاهد حساسیت و پیگیری جدی‌تر نهادهای مسئول امنیتی، اقتصادی و سیاسی باشیم.

علاوه بر موارد فوق، بررسی‌ها حاکی از تلاش کمپانی‌های اسرائیلی برای انعقاد قراردادهای طولانی‌مدت و شراکت با برخی شرکت‌های اماراتی است که در حوزه‌هایی که حساسیت افکار عمومی کشورهای اسلامی درباره آن کمتر برانگیخته می‌شود، فعالیت دارند که از جمله آنها حوزه تولیدات کشاورزی و میوه است.

با این قراردادها، بدون آنکه مشخص شود محصولات تولید شده، متعلق به سرزمین‌های اشغالی فلسطین است، با برند شرکت‌های اماراتی به کشورهای منطقه صادر می‌شود. طبق این توافقات، هم اکنون برخی از این شرکت‌های فعال اماراتی در حوزه صادرات میوه، تبدیل به شرکای اصلی کمپانی‌های اسرائیلی شده‌اند که از جمله آنها شرکتی با نام عربی «الفواکه الطازجه للتجازه العامه» می‌باشد که با نام تجاری Fresh Fruits در ایران و منطقه معروف است. مدیرعامل این شرکت، فردی به نام "رضا منصوری" می‌باشد.

متاسفانه شرکت مذکور که با سهامدارانی اماراتی - اردنی به فعالیت می‌پردازد، در سال‌های اخیر به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شریک تجاری کمپانی‌های اسرائیلی، معرفی و حتی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای بزرگ و با هزینه‌های هنگفت با عنوان "میوه‌هایی برای صلح" جهت معرفی و حمایت از محصولات و میوه‌های تولید شده در اراضی اشغالی فلسطین کرده تا رژیم صهیونیستی را یک شریک مطمئن برای اعراب و محصولات تولید شده در آن منطقه اشغال شده را، بهتر به مردم و رسانه‌های عربی معرفی کند.

به علت ترس این شرکت از تبعات افشای ارتباط آنها با صهیونیست‌ها و سپس، از دست دادن بازار بزرگ و پرسود منطقه از جمله کشورمان در زمینه‌هایی چون واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری به صورت رسمی و برخی میوه‌های گرانقیمت به صورت قاچاق، این شرکت به هیچ وجه حاضر به ثبت و راه‌اندازی نمایندگی رسمی و شعبه فعالیت تجاری در ایران نبوده و همه فعالیت‌ها با کمک مباشران و شرکت‌های به ظاهر ایرانی انجام می‌شود.

این فعالیت مخفیانه در بازار و عرصه‌های کلان اقتصادی کشورمان که با سودهای هزاران میلیاردی برای شرکت مذکور - که حالا شریک اول اسرائیل در حوزه میوه و کالاهای اساسی در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود - همراه بوده، به‌گونه‌ای چند لایه طراحی شده که حتی هزینه‌های پیگیری برخی فعالیت‌های اداری و سپردن ضمانت بانکی، توسط یکی از نزدیکان مسئول ارشد دولت سابق که از مشهورترین واردکننده میوه به کشورمان است، انجام شده تا ردپای مستقیمی از شرکت اماراتی وجود نداشته باشد.

بر این اساس، به نظر می‌رسد علاوه بر ضرورت حفظ منافع و آرمان‌های ملی در زمینه حمایت از مردم مظلوم فلسطین، ضرورت دارد به استناد قانون الزام به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی، در خصوص فعالیت‌های اخیر این شرکت در کشورمان، حساسیت و نظارت بیشتری صورت بگیرد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات