۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۲۲۷۲۴

تولید ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران / گرفتار دلالی هستیم

تولید ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران / گرفتار دلالی هستیم
نورورزی گفت: ۹۰ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود، اما ما گرفتار افراد دلالی هستیم که معمولا خستگی را برای کشاورز گذاشته و خودشان منفعت می‌برند.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: دوسال پیش مقام معظم رهبری دستور دادند که ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه زعفران ورودکند و مانع از آسیب دیدن کشاورزان زعفران‌کار شده و امنیت اقتصادی آن‌ها را تامین کند.

عارف نوروزی افزود: ۹۰ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود، اما ما گرفتار افراد دلالی هستیم که معمولا خستگی را برای کشاورز گذاشته و خودشان منفعت می‌برند، ستاد اجرایی فرمان امام از سال ۹۹ به این حوزه ورود کرد و در بخش‌های مختلفی مانند تولید پیاز استاندارد، اختصاص زمین مناسب، احداث بانک زعفران و حمایت از کشاورزان اقدامات مناسبی را انجام داد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم در زمینه تولید و کشت پیاز زعفران ۲۳۷ تن زعفران با مشارکت کشاورزان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور برداشت کنیم. همچنین موفق شدیم ۲۶۳ تن صادرات زعفران داشته و ۱۵۴ میلیون دلار برای کشورمان ارز آوری داشته باشیم.

نوروزی ادامه داد: در تایباد یک مزرعه ۱۰۰ هکتاری تولید زعفران ایجاد کردیم، درکنار تولید یک صندوق کالایی بورس زعفران را ایجاد کردیم همچنین انبار استاندارد نگهداری زعفران که مورد تایید بورس کالاست را هم احداث کردیم تا زعفران‌کاران محصول خود را تحویل داده و گواهی سپرده دریافت کنند و براساس این گواهی از بانک‌ها تسهیلات بگیرند تا هم مجبور نباشند زعفران خود را در فصل غیرفروش به دلال بدهند و هم بتوانند محصول خود را در شرایط قیمتی مناسب به فروش رسانده و یا صادر کنند.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: دستگاه جداسازی گل زعفران به صورت مکانیزه و تعدادی دستگاه تخصصی دیگر توسط مراکز دانش‌بنیان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام طراحی و تولید شده که خروجی آن دستگاه‌ها موجب افزایش سرعت کشت و تولید زعفران و کیفیت آن شده است.

نوروزی اظهار داشت: در دوسال اخیر ۲۶۱ میلیارد تومان ازطریق گروه تدبیر، هلدینگ کشاورزی و بنیاد برکت در حوزه زنجیره تولید زعفران سرمایه‌گذاری کردیم که برای ۹۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته، تا پایان امسال نیز ۲۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید در حوزه زعفران خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز در این مراسم گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی تعدادی کارگروه در ستاد اجرایی تشکیل شد و نقاط ضعف و قوت و گلوگاه‌ها شناسایی و پروژه‌هایی برای حمایت و پشتیبانی تشکیل شد که یکی از آن پروژه‌ها در حوزه زعفران بود.

سیدرضا موسوی افزود: در بخش‌های اقتصادی گروه تدبیر ۷ برنامه عملیاتی در حوزه زنجیره ارزش زعفران انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کروسین ماده مؤثره زعفران است که با همت هلدینگ دارویی و هلدینگ کشاورزی و با پشتیبانی از یک فناور امکان عصاره‌گیری زعفران فراهم شد وهم اکنون مجوز تولید ۳ دارو بر پایه زعفران توسط ستاد اجرایی فرمان امام فراهم شده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات