۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۲۲۷۲۶
یادداشت؛

بگذار گفتگو به زبان هنر شود

بگذار گفتگو به زبان هنر شود
این شب‌ها در پایتخت ایران اسلامی و در کنار برج میلاد از زبان هنر کمک گرفته شده و رشادت‌های گردان ۴۱۰ لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی شهید سلیمانی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زبان هنر از جمله مهمترین زبان های روزگار ماست که میتوان به وسیله آن با طیف وسیعی از جامعه ارتباط برقرار کرد و همچنین این زبان تاثیرگذاری فراوانی در مخاطبان خود دارد.

این شب ها در پایتخت ایران اسلامی و در کنار برج میلاد از همین زبان هنر کمک گرفته شده و رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله به فرماندهی شهید سلیمانی به نمایش گذاشته شده است.

چرا برج میلاد؟

وقتی برای تهیه گزارش از این نمایش خود را به برج میلاد رساندم فارغ از شلوغی های همیشگی تهران بزرگ همواره این سوال در ذهنم بود چرا برج میلاد؟ آنهم برای نمایشی از این دست که تلفیقی است از ترکیب نور، صدا ، تصویر همراه با جلوه های ویژه میدانی از جمله انفجارهای در صحنه.

گزارشی از نمایش رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله با زبان هنر دربرج میلاد

بنظرم جدی ترین نقد را همین ابتدای گزارش باید به این موضوع اختصاص داد. اینکه چطور در تهران به این بزرگی باید چنین جایی را برای این نمایش میدانی انتخاب کرد. همین انتخاب اشتباه زمینه ساز حواشی شب‌های ابتدایی این نمایش بود جایی که رسانه های دروغ پراکن فارسی زبان در خارج از کشور صداهای این نمایش را به عنوان انفجار در تهران یاد کردند و همین امر منجر به حذف برخی از  انفجارها در شبهای بعدی این نمایش شد.

یکی دیگر از اشکالات جدی مکان این نمایش دید تماشاچیان به صحنه نمایش بود که متاسفانه از نحوه مطلوبی برخوردار نبود و نفرات عقب تر دید خوبی به صحنه نداشتند و این موضوع برای بچه ها که بسیار مشتاق دیدن بودند اشکالی جدی به حساب می آمد.

از دیگر مشکلات مکان برگزاری این نمایش می توان به نحوه انتقال مخاطبین اشاره کرد که باید ماشین ها را در پارکینگ قرار میدادند و با اتوبوس و یا ون به محل دیدن نمایش مراجعه میکردند همچنین در پایان نمایش نیز به همین ترتیب به پارکینگ ها منتقل می شدند که با توجه به آن برای برگشتن باعث صف طولانی برای انتقال به پارکینگ می شد.

گزارشی از نمایش رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله با زبان هنر دربرج میلاد

وهمچنین باید اشاره کرد به مبلغ بالای پارکینگ مجموعه برج میلاد که توقع می رفت با هماهنگی مسئولان این هزینه از عهده مخاطبین خارج می شد که متاسفانه چنین امری صورت نپذیرفته بود.

اثری دراماتیک

مهمترین نقطه قوت این نمایش میدانی و در واقع وجه تمایز آن با نمایش های مشابه از این دست مثل فصل شیدایی، وجه درام(قصه پردازی) آن است.

در این نمایش به خوبی قصه شکل گرفته و شخصیت پردازی صورت پذیرفته است و مخاطب به خوبی با کاراکترها(شخصیت ها) ارتباط برقرار میکند ودر سیر داستان قرار میگیرد.

داستانی که متعلق به عملیات والفجر ۸ و کربلای ۴ و نقش گردان ۴۱۰ لشکر ۴۱ ثارالله کرمان است. و شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نقش محوری آن را داراست.

اما در کنار مرحوم شهید سلیمانی به شخصیت های دیگری از جمله شهید حسین یوسف الهی،شهید حاج احمد امینی،شهید حسن یزدانی نیز پرداخته میشود.

دیالوگ های زنده

به طور معمول در این نوع نمایش های میدانی دیالوگ ها به صورت ضبط شده و همراه با پخش صدا صورت می گیرد اما درسینمایش ۴۱۰ بیشتر دیالوگ های اصلی به صورت زنده و روی صحنه اجرا می شد که همزمان با افکت های صوتی مناسب این کار به نحو شایسته ای شکل می گرفت.

گزارشی از نمایش رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله با زبان هنر دربرج میلاد

بهره گیری از خنده و گریه

از انتقادهایی که معمولاً به این نوع نمایش ها گرفته می شود این است که این نمایش ها اشک مردم را در می آورد و جنبه طنز ندارد.

اما در نمایش ۴۱۰ با توجه به قصه پردازی خوب این نمایش و خلق شخصیت های انتزاعی در کنار شخصیت های واقعی توانسته بود به خوبی در برخی از صحنه های نمایش از مخاطبین خود خنده بگیرد. و در صحنه های دیگر این نمایش با توجه به اقتضای موضوعات اشکها را جاری کند.

تلفیق این دو در کنار یکدیگر توانسته بود قصه این نمایش را برای مخاطب دلنشین‌تر کند

آکواریوم ۱۰۰ هزار لیتری

بنابر گفته مجریان این نمایش برای شبیه سازی رودخانه اروند کنار و بازسازی عملیات والفجر ۸ آکواریومی با بیش از ۱۰۰ هزار لیتر آب تهیه شده بود و خیلی از صحنه های این نمایش در داخل این آکواریوم مصنوعی صورت می گرفت که به لحاظ بصری برای مخاطبان این نمایش بسیار جالب توجه و کمک کننده برای القای حس رودخانه اروند کنار بود.

تلفیق نور صدا و تصویر

از نکات دیگر این نمایش ترکیب خوب صدا نور و تصویر است و به کارگیری درست و بجا از تصاویر و تلفیق بازی ها با تصاویر توانسته بود کمک زیادی برای بهتره شدن این نمایش انجام دهد.

گزارشی از نمایش رشادت‌های گردان 410 لشکر 41 ثارالله با زبان هنر دربرج میلاد

پایان بندی مناسب

پایان این نمایش همراه است با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و پیوستن این شهید بزرگوار با دوستان شهیدش در گردان ۴۱۰ لشکر ۴۱ ثارالله که همراه می‌شود با تصاویر نماز مقام معظم رهبری بر پیکر مطهر ایشان به نحوی که بیشتر مخاطبین اشک از چشمانشان سرازیر می‌گردد.

سخن پایانی با متولیان فرهنگی

در پایان باید از متولیان فرهنگی درخواست کرد که از این نوع کارهای فرهنگی که استقبال مخاطبین را هم به همراه دارد بیش از گذشته حمایت نمایند. و سعی در گسترش و هرچه بیشتر شدن امثال این نوع نمایش ها و این دست کارهای فرهنگی داشته باشند. تا بتوان نظیر این نوع کارها را در سراسر کشور اجرا کرد و مخاطبین از آن بهره ببرند و همچنین کمکی باشد در راه تببین ۸سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان اسلام در آن ایام.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
از این کارا باید زیاد انجام بگیره
0
0