۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۲۲۸۰۱

رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در محاکمه عاملان ترور شهید سلیمانی شد

رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در محاکمه عاملان ترور شهید سلیمانی شد
رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای‌عالی قضائی عراق خواستار تسریع در رسیدگی، محاکمه و مجازات مرتکبان ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌‌‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضائی عراق ضمن ابراز خرسندی از برگزاری سه دور مذاکرات کمیته تحقیقات مشترک میان مقامات قضائی دو کشور، نتایج حاصل از این همکاری مشترک را نشان‌دهنده اراده دو کشور جهت مبارزه با تروریسم، برقراری عدالت، حفظ صلح و امنیت و گسترش روابط دوستانه به‌خصوص همکاری‌های دوجانبه قضائی دانست.

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و 8 نفر از همراهان ایشان توسط دولتمردان آمریکا و سایر ایادی آنها در خاک عراق مغایر با صلح و امنیت بین‌المللی است،‌ افزود: این اقدام تروریستی منجر به نقض حاکمیت دو کشور، اصول مسلم شناخته‌شده حقوق بین‌الملل و همچنین نقض تعهدات بین‌المللی در خصوص حمایت از شخصیت‌های رسمی مورد حمایت بین‌المللی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌‌ای تصریح کرد: اگرچه این اقدام تروریستی توسط رئیس جمهور وقت آمریکا با مشارکت برخی مقامات رسمی و سایر کشورها صورت گرفته است، لکن سمت آنها مانع مسئولیت و مجازات نیست و اقدامات آغازشده در دستگاه قضائی عراق نیز نشان‌دهنده عزم و اراده آن کشور جهت دستگیری، محاکمه و مجازات این جنایتکاران است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه یادآور شد: لازمه برقراری عدالت، رعایت اصل سرعت در رسیدگی است. با توجه به اینکه اقدام تروریستی مذکور در خاک عراق روی داده و از زمان وقوع آن بیش از دو سال گذشته است صدور دستور تسریع در رسیدگی، محاکمه و مجازات مرتکبان این جنایت مورد درخواست ملت ایران است، در این راستا، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده تداوم همکاری‌ها با دستگاه قضائی جمهوری عراق است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان از درگاه خداوند متعال برای دولت و ملت دوست و برادر جمهوری عراق، توفیق و سربلندی مسئلت کرد.

ارسال نظرات