۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۷۲۳۰۰۲
آیت الله کعبی:

امروزه تولید قدرت رسانه‌ای واجب شرعی است

امروزه تولید قدرت رسانه‌ای واجب شرعی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجوب فراگیری سواد رسانه و مهارت‌های خبری، گفت: باید مانند دفاع مقدس، مردم را به سواد رسانه‌ای مجهز کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام یکی از ویژگی های دولت سیزدهم را مردمی بودن ارزیابی کرد و گفت: مردم ایران در اصولی مانند باور به اسلام، استقلال، پیشرفت و امنیت کشور مشترکند ولی در سبک ها، روش ها و درجات ایمان متفاوت هستند.

وی با استدلال به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام «قُولُوالِلنّاسِ کُلِّهُمْ حُسْنا مُؤمِنِهُمْ وَ مُخالِفِهُمْ، أمّا المؤمِنونَ فَیَبْسُطُ لَهُمْ وَجْهَهُ وَ أمّاالْمُخالِفونَ فَیُکَلِّمُهُمْ بِالْمُداراةِ لاِجْتِذابِهِمْ اِلیَ الاْیمانِ»[1] خواستار تقویت بعد مردم داری و مدارا شد و گفت: یکی از سبک های مدیریتی رسول خدا صلی الله علیه و آله تقویت امید، انگیزه، اعتماد و جذب مردم به امور است؛ از این رو آن حضرت می فرمودند: «بشروا ولاتنفروا يسروا و لاتعسروا».[2]

آیت الله کعبی ارتباطات و رسانه را از ویژگی های دوران معاصر ارزیابی و بیان کرد: امروزه یکی از پایه های اصلی حکمرانی، قدرت نرم و رسانه ای برای جذب، هدایت، حل مشکلات، تبیین حقایق و همراه کردن مردم است. از این رو تولید قدرت رسانه ای واجب شرعی است.

وی در تبیین علت وجوب فراگیری سواد رسانه و افزایش مهارت های رسانه ای چنین گفت: اگر در گذشته قائل به وجوب فراگیری فنون نظامی برای مکلفان برای دفاع می شدیم، امروزه فراگیری سواد رسانه ای بر مکلفان و مومنان واجب است. زیرا الزامات و شرایط جهان معاصر چنین است که در صورت ضعف در سواد رسانه ای، ملت ها در برابر جریانات پرقدرت رسانه ای دشمن، ضربه پذیر می شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح ابعاد سواد رسانه ای، به فراگیری مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری و شناخت دستگاه پیچیده رسانه و ترفندهای دشمنان اشاره کرد و خواستار تخصصی شدن آموزش مهارت های رسانه ای در سطوح مختلف  تحصصی و اقشار مردم شد.

وی سواد رسانه ای و فراگیری فنون رسانه ای را برای طلاب و مبلغان ضروری ارزیابی کرد و افزود: یکی از عرصه های سواد رسانه ای، آموزش خبرنگاری است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تقسیم بندی انواع خبرنگاری، به خبرنگار عمومی، تخصصی و خود خبرنگار اشاره کرد و گفت: امروزه شبکه های خبری دشمنان مانند ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی در نبرد رسانه ای با انقلاب اسلامی، از ظرفیت خود خبرنگار استفاده می کنند و به سیاه نمایی و دروغ پردازی علیه نظام اسلامی می پردازند.

وی یکی از ابعاد وجوب جهاد رسانه ای و الزامات تولید قدرت رسانه ای را در برابر تهاجم خبری رسانه های معاند، خودخبرنگاری، آموزش خبرنویسی، سواد رسانه ای و تحلیل خبری دانست و ابراز کرد: باید در برابر برنامه های جنگ ترکیبی دشمن و هجوم ترکیبی، قدرت رسانه ای تولید کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم ارتقای معرفت دینی، پایبندی اخلاقی و صیانت را از مبانی سواد رسانه ای ارزیابی کرد و گفت: مسئولان باید نهضت عمومی تولید قدرت رسانه ای و بسیج خودخبرنگاران مردمی انقلابی و تقویت رسانه های خبری جبهه فرهنگی انقلاب را در دستور کار قرار دهند تا بر علیه اخبار جعلی رسانه هایی مانند ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی، میلیون ها پیام اعتراضی مردمی به آنها ارسال شود و آنان را از دروغ پراکنی و سیاه نمایی امور کشور ناامید کنند.

 

پاورقی:

[1] با مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن گویید؛ مؤمن، به هم مذهبان، روی خوش نشان می دهد و با مخالفان، با مدارا سخن می گوید تا به ایمان، جذب شوند.

[2]  بشارت دهنده باشيد، متنفر كننده نباشيد و بر مردم آسان بگيريد، سخت گير نباشيد.

 

محمد مهدی محققی

محمد مهدی محققی
ارسال نظرات