۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۷۲۳۰۸۱

حزب‌الله لبنان چگونه رژیم صهیونیستی را در ماجرای گازی به زانو درآورد؟

حزب‌الله لبنان چگونه رژیم صهیونیستی را در ماجرای گازی به زانو درآورد؟
حزب‌الله ثابت کرده است در تمامی لحظاتی که دولت لبنان برای تأمین منافع عمومی کشور به کمک نیاز داشته باشد، حتماً پشتیبان دولت و مردم این کشور خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم، مدت‌ها بود که گمازنی‌هایی مبنی بر احتمال وجود منابع گازی در غرب دریای مدیترانه وجود داشت، بر این اساس رژیم صهیونیستی و دولت لبنان از ابتدا تلاش بسیار زیادی برای اکتشاف منابع گازی این حوزه انجام دادند که این تلاش‌ها در نهایت منجر به کشف دو میدان گازی کاریش و قانا شد. اشتراکات مرزی این دو میادین منجر به اختلافات شدیدی میان دولت لبنان با سران رژیم صهیونیستی بر سر تقسیم این میادین بود. صهیونیست‌ها به هیچ عنوان حق مالکیتی برای لبنان قائل نبودند و حتی حاضر به مذاکره در این موضوع نیز نبودند.

عدم‌توفیق دولت لبنان در تسلیم‌سازی رژیم صهیونیستی

دولت لبنان در سال‌های اخیر مشکلات زیادی را تجربه کرده است که بحران اقتصادی و ناترازی بخش انرژی خصوصاً حوزه گازی از جدی‌ترین آن‌هاست، به همین دلیل دولت لبنان تلاش بسیار زیادی برای متقاعدسازی رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا و فرانسه انجام داد، اما همه این تلاش‌ها به در بسته خورد تا رژیم صهیونیستی از احتمال استخراج گاز از این میادین مشترک در تابستان خبر دهد.

حزب‌الله لبنان پشتیبان منافع ملی لبنان

اما حزب‌الله لبنان ثابت کرده است در تمامی لحظاتی که دولت مرکزی لبنان برای تأمین منافع عمومی کشور به کمک نیاز داشته باشد، حتماً پشتیبان دولت و مردم این کشور خواهد بود. مسئله میادین مشترک گازی نیز از این قاعده مستثنی نبود به‌طوری که در ماه‌های گذشته حزب‌الله لبنان در پاسخ به بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به مذاکرات برای تقسیم میادین مشترک گازی، سه پهپاد غیرمسلح را بر سر میدان گازی کاریش به پرواز درآورد تا پیامی تهدیدآمیز را برای این رژیم ارسال نماید، در نهایت نیز رژیم صهیونیستی که تاب درگیری با حزب‌الله لبنان را نداشت، تسلیم مذاکرات برای تقسیم میادین مشترک گازی با دولت لبنان شد.

بهره‌مندی دولت و ملت لبنان از سلاح مقاومت

بعد از برگزاری برخی از مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و دولت لبنان (که به‌گفته نماینده دولت لبنان تنها بر سر موضوع میادین گازی است و به‌معنای عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست) مقرر شد بنابر توافقات انجام‌شده مرزی موسوم به خط 23 در مرز دریایی طرفین معرفی شود. مطابق این مرز میدان گازی کاریش در تملک رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد و استخراج از میدان گازی قانا در اختیار لبنان خواهد بود، اما شرکت مجری طرح موظف به پرداخت غرامتی به رژیم صهیونیستی خواهد بود. واگذاری استخراج گاز میدان گازی قانا دستاورد بزرگی برای مردم لبنان محسوب می‌شود چرا که می‌تواند بخش زیادی از ناترازی گازی این کشور را جبران کند و تراز تجاری این کشور را بهبود بخشد، در این راستا الیاس بوصعب، نایب‌رئیس پارلمان لبنان، در اظهارنظری اعلام کرد که «حضور مقاومت و سلاح آن، نوعی قدرت در پرونده مرزبندی بود، این صحبت ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی آزاردهنده باشد، اما حقیقت است.»، همچنین میشل عون رییس جمهور مسیحی لبنان نیز بر «اهمیت سلاح مقاومت در تضمین حق لبنان» تأکید کرد.

موشک‌ها نان هم می‌آورند!

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در سخنرانی اخیر با کنایه به ماجرای اخیر گفت: «معلوم شد موشک‌ها نان هم می‌آورند!»، این صحبت سید حسن نصرالله در واقع طعنه‌ای بود به کوتاه آمدن رژیم صهیونیستی در برابر قدرت مقاومت و نشان دادن اهمیت سلاح مقاومت برای عبور از گردنه مشکلات اقتصادی کشور. این سخنان ولوله‌ای بین سیاستمداران صهیونیستی انداخت و آن‌ها دولت مستقر را به کرنش در برابر حزب‌الله لبنان متهم می‌کنند.

از نادان هم نادان‌تر؟!

برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته با اشاره به مناقشه گازی لبنان با رژیم صهیونیستی، به این مطلب اشاره کرده‌اند که حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند! همچنین درخواست کردند جمهوری اسلامی ایران نیز همین روش را در مناسبات خود نظیر برجام دربرگیرد. نویسندگان این مطالب احتمالاً از جزئیات این توافق مطلع نیستند و یا مغرضانه سعی بر تحریف واقعیت دارند، چرا که اولاً توافقی میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی صورت نگرفته است بلکه دولت لبنان مسئول مذاکرات انجام شده بود، ثانیاً عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی زمانی حاصل شد که مقاومت از قدرت سلاح خود در این مناسبات بهره گرفت، در این صورت نیز اگر لازم باشد از حزب‌الله لبنان چیزی آموخته شود، حتماً درس پیروزی سلاح قدرت بر سلاح مذاکره خواهد بود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات