۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۷۲۳۱۱۳
آیت الله اراکی:

شهدا مظهر نخبگی و هنر هستند

شهدا مظهر نخبگی و هنر هستند
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه شهدا مظهر نخبگی و هنر هستند، گفت: نخبگی در بستر جامعه شکل می گیرد و هر نخبه محصول جامعه خودش است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به همت دفتر امور نخبگان و استعداد های برتر، دومین نشست تخصصی مدیر جوان امید انقلاب در غالب طرح جامع شهید بیاضی زاده با سخنرانی آیت الله اراکی در تالار بیان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

آیت الله محسن اراکی در سخنرانی خود در این نشست، در مقدمه بحث نخبگی و مدیریت اسلامی ابراز داشت: از منظر قرآن کریم دو نوع انسان و دو نوع جامعه داریم و قران کریم جامعه را به جامعه هوشیار جامعه ناهوشیار تقسیم بندی کرده است.

وی افزود: در قرآن کریم و منابع دینی جامعه شناسی خاصی داریم و مبنای خاصی برای آن ذکر شده است و هر جامعه خصلت هایی دارد، جامعه هوشیار بیدار و آگاه است و جامعه ناهوشیار غافل و در این جامعه غافل بودن اصل است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در مورد مدیریت در جامعه هوشیار و غیر هوشیار، بیان کرد: مدیریت در جامعه هوشیار و جامعه غافل در روش ها و ابزار ها فرق دارد و کاربست این روش ها و ابزار ها در دو نوع جامعه کاملا با هم متفاوت است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که نخبگی چه تعریفی دارد ابراز داشت: نخبگی در بستر جامعه شکل می گیرد و هر نخبه محصول جامعه خودش است. هنرمند در یک جامعه نخبه حساب می شود و در جامعه دیگر نخبه حساب نمی شود. در جامعه غافل که چیزی جز خوش گذرانی و غفلت و لذت های جسمانی وجود ندارد هنرمندی نخبه حساب می شود که انسان را سمت خوش گذرانی و لذت جسمانی هدایت می کند اما هنر مند در جامعه بیدار کسی است که جامعه را به سمت کارهای ارزشمند، بیدار کردن جامعه، ایثار و.. هدایت میکند و در چنین جامعه ای شهید، مظهر هنر و نخبگی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیریت را سنخی از نخبگی نامید و افزود: مدیریت یک سنخ از فعالیت های نخبگانی است و نخبگان هستند که مسئول مدیریت جامعه هستند. نخبگان هم به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخبه راکد و نخبه فعال. نخبه راکد کسی است که هیچ خدمتی به جامعه ارائه نمی دهد و بعد از مدتی تبدیل به یک مانع هم برای خودش و هم برای جامعه می شود و نخبه فعال کسی است که گاهی دارای مدیریت بالفعل و گاهی دارای مدیریت غیر رسمی است و پست ندارد اما دارای جهت دهی به جامعه می باشد مانند علما، دانشمندان، انسان های با تقوا و...

آیت الله اراکی مرحله بالاتر از نخبه را نخبه اسوه خواند و تصریح کرد: گاهی نخبه تبدیل می شود به نخبه اسوه یعنی نه تنها کار خوب انجام می دهد بلکه افزون بر آن، اسوه است و جامعه را به سمت بالا حرکت می دهد و در کشمکش های جامعه، نخبگان محک می خورند و مشخص می شود چه کاره هستند به عنوان مثال طلبه شهید آرمان علی وردی نخبه اسوه است و در حوادث اخیر مشخص شد که جامعه دینی و غیر دینی چه جامعه ای است.

وی در پایان افزود: جامعه خوب و برتر بودن وظیفه حاکمیت است و ما به عنوان جامعه اسلامی در همه عرصه ها باید جامعه برتر باشیم و جامعه اسلامی ایمانی باید جامعه اعلا باشد.

گفتنی است، سلسله نشست‌های تخصصی مدیر جوان امید انقلاب به همت شاخه استعدادهای مدیریتی طرح جامع شهید بیاضی زاده، هر دو هفته یکبار با حضور استعدادهای حوزوی و با سخنرانی چهره های مطرح و شاخص حوزوی و نظام اسلامی برگزار می‌شود.

ارسال نظرات