۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۷۲۳۱۵۳

گزارشی از نخستین نشست استعدادهای برتر حوزه با کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی

گزارشی از نخستین نشست استعدادهای برتر حوزه با کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی
نخستین نشست مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه و کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد در نخستین نشست مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه و کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه که در قم برگزار شد، گفت: نخبگان حوزوی باید مسائل جامعه را بشناسند و در صدد حل آن برآیند، چرا که جامعه نخبگانی هسته علمی حوزه هست و بیشترین توقع از آنها می‌رود.

وی افزود: برخلاف گذشته امروزه فرصت‌هایی مانند کرسی‌های آزاداندیشی و مانند آن برای نخبگان حوزوی ایجاد شده که باید از این فرصت‌های استفاده کنند.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه بیان داشت: حدود دودهه از پاسخ رهبری به نامه برخی محققین و پژوهشگران حوزوی در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و توسعه فرهنگ آن در حوزه علمیه، گذشته، اما کار جدی و قابل توجهی صورت نگرفته است تا جایی که چندمرتبه هم گله کردند که چرا کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه علمیه راه نمی‌افتد؟ تا معضلات و گره‌های جامعه با گفت‌وگوهایی که در این کرسی‌ها صورت می‌گیرد، باز شود.

وی با بیان این که تمام کارهای علمی با اندیشیدن آزاد صورت می‌گیرد و اگر آزاداندیشی به معنای واقعی آن محقق نشود، تحقیق و پژوهش هم صورت نخواهد گرفت، گفت: یکی از موانع آزاداندیشی احساس و ترس غلطی هست که در جامعه علمی ایجاد شده و این موضوع با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی برطرف خواهد شد.

حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه نیز در این نشست گفت: کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی در جهت عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان نسبت به گسترش فرهنگ آزاداندیشی در حوزه، با مراجع عظام تقلید، برخی بزرگان و فضلای شاخص حوزوی و همچنین نهادهای امنیتی حوزوی و غیرحوزوی گفت‌وگوهایی انجام داده و در پی آن میثاق‌نامه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را به امضای آنان رسانده است.

وی افزود: سابقا آزاداندیشی در حوزه وضعیت مطلوب‌تری داشت و امروزه، کم‌تحملی و کم ظرفیتی برخی گروه‌ها و جریان‌های حوزوی که از سر تکلیف رفتارهای تندی دارند، مانع حضور محققین و پژوهشگران در عرصه آزاداندیشی شده است.

رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه بیان داشت: تولیدات علمی حوزه بیشتر مصرف حوزوی داشته و ناظر به مسائل و مشکلات جامعه نیست، طلاب نخبه جوان حوزوی می‌توانند فضای حاکم را تغییر داده و با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مسائل به روز جامعه را حل کنند.

وی افزود: البته با وجود موانع و مشکلات موجود، تا الان حدود ۴۰۰ کرسی آزاداندیشی برگزار شده که در دبیرخانه کمیته ثبت شده است. اما با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و انتظاری که از حوزه علمیه می‌رود بسیار بیشتر از این است.

حجت‌الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: مفهوم جهاد تبیین، این است که تبیین باید با مجاهدت صورت بگیرد و در معنای مجاهدت احتمال آسیب و خطر وجود دارد و جهادگر علمی با احتمال این آسیب باید به این عرصه قدم گذارد. کسی می‌تواند جهاد تبیین کند که حاضر باشد از آبروی خود هزینه کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم با آیاتی همچون الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه، به ما آموخته که آزاداندیش باشیم. سیره عملی اهل بیت (ع) هم بر اساس آزاداندیشی بوده و زنادقه، مسیحیان، یهودیان، کفار و ... آزادانه نظرات خود را در محضر معصومین بیان می‌کردند و آن حضرات هم با ملایمت جواب می‌دادند.

رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه گفت: اگر آزاداندیشی در جامعه جریان پیدا می‌کرد. بیگانگان فرصت و بهانه پیدا نمی‌کردند که فتنه به پا کنند و امنیت و آرامش جامعه را به هم بزنند، کمیته مرکزی آزاداندیشی آمادگی دارد زمینه و بستر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را برای نخبگان حوزوی فراهم کند و حمایت‌های معنوی را از آنان به عمل آورد.

حجت الاسلام معصومی لاری نیز در سخنانی با بیان این که هدف از این نشست آشنایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی با کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه بودگفت: تعریف کرسی آزاداندیشی عبارت است از: نظریه چالشی نسبت به علوم حوزوی و مبانی دینی در جمع تخصصی؛ یکی از موانع آزاداندیشی این است که محققین و فضلا حاضر نیستند در جلسه کرسی آزاداندیشی مورد نقد قرار بگیرند. کمیته با مراکز متعددی جهت برگزاری کرسی صحبت و گفتگو کرده ولی هنوز وضعیت مطلوبی در برگزاری کرسی آزاداندیشی دیده نمی‌شود. ترس از اینکه حوزه حاضر به شنیدن صدای مخالف نیست بیشتر از واقعیت بیرونی آن است که باید این ترس برطرف گردد.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی افزود: برگزاری کرسی آزاداندیشی فقط در ارائه نظریه علمی ونقد آن، منحصر نبوده، بلکه مصوب شده برای نقد عملکرد یک نهاد حوزوی هم می‌توان کرسی برگزار کرد.

وی بیان کرد: نخبگان حوزوی ممکن است برخی مسائل علمی چالشی که قابلیت برگزاری کرسی آزاداندیشی دارد را بشناسند، ولی خودشان بنا به دلایلی حاضر به برگزاری کرسی برای آن نباشند؛ می‌توانند آن موضوعات به همراه قائلین آنها را به ما معرفی کنند تا بستر برگزاری کرسی برای آن را فراهم کنیم. یکی از موانع برگزاری کرسی نیز ترس از عواقب امنیتی و صیانتی آن است که چنانچه کرسی آزاداندیشی با هماهنگی کمیته مرکزی برگزار شود ضمانت امنیتی و صیانتی هم پیدا کرده و حوزه خودش پاسخگو خواهد بود.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: این کمیته آمادگی دارد ظرفیت‌های خود را در خدمت نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی قرار دهند تا آزادانه اندیشه‌های چالشی خود را برگزار کنند.امروزهای سه جریان نظام ستیز، نظام گریز و نظام پذیر در کشور فعال هستند. باید عرصه‌ای باشد که فضلای این جریان‌های غیرهمسو بتوانند حرف خود را بزنند و حوزه هم به آنها جواب دهد.

خاطرنشان می شود، در این نشست، برخی نمایندگان استعدادهای برتر حوزوی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال نظرات