۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۷۲۳۲۸۸

توضیحات آژانس فضایی اروپا در مورد یک کهکشان مارپیچی

توضیحات آژانس فضایی اروپا در مورد یک کهکشان مارپیچی
"تلسکوپ فضایی هابل" در ماه گذشته، منظره یک کهکشان مارپیچی زیبا را به تصویر کشید که با درخشش دو ستاره مجاور مزین شده است.

کهکشان "NGC ۵۴۹۵" در فاصله ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. در سمت چپ بالای مرکز کهکشان و در سمت راست، اجرام آسمانی جواهرمانندی دیده می‌شوند. این اجرام درخشان، ستارگانی در کهکشان راه شیری هستند که کهکشان اصلی زمین است و مانند NGC ۵۴۹۵، یک کهکشان مارپیچی به شمار می‌رود.

"آژانس فضایی اروپا" (ESA) در مورد این تصویر جدید از NGC ۵۴۹۵ که در ۲۶ سپتامبر منتشر شد، توضیحی نوشت که در مورد بازو‌های مارپیچی کهکشان شرح می‌دهد. ۶۰ درصد از کهکشان‌ها، کهکشان‌های مارپیچی هستند. این بدان معناست که بیشتر ستارگان کیهان در کهکشانی مانند راه شیری یا کهکشانی مانند آنچه در تصویر جدید "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope) دیده می‌شود، قرار دارند.

به گفته مقامات آژانس فضایی اروپا، NGC ۵۴۹۵ یک "کهکشان سیفرت" (Seyfert galaxy) است. کهکشان‌های سیفرت، کهکشان‌هایی هستند که در هسته خود فعالیت دارند. نورانی‌ترین نمونه از یک هسته فعال کهکشانی، "اختروش" (Quasar) نام دارد که درخشان‌ترین جرم در جهان شناخته شده است. این نوع قلب درخشان کهکشانی، از یک سیاه‌چاله کلان‌جرم نیرو می‌گیرد که ستاره‌شناسان معتقدند در مرکز بیشتر کهکشان‌های کیهان قرار دارد.

هنگامی که این حفره‌های گرانشی مواد زیادی را در اطراف خود جمع می‌کنند، مواد گرم می‌شوند و شروع به درخشش می‌کنند. کهکشان NGC ۵۴۹۵ در رده اختروش‌ها قرار نمی‌گیرد، اما همچنان یک هسته فعال کهکشانی متحرک در نظر گرفته می‌شود.

کهکشان NGC ۵۴۹۵ دیدنی است، زیرا به راحتی جهت‌گیری می‌کند و به هسته و بازو‌های مارپیچی امکان می‌دهد تا به وضوح قابل مشاهده باشند. اگرچه کهکشان از این منظر خیلی قابل مشاهده نیست، اما احتمالا در هاله‌ای قرار دارد که درست در بالا و زیر قرص کهکشانی قرار گرفته است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات