۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷

کشف شواهدی از فعالیت آتشفشانی در زیر سطح مریخ

رسوبات تاریک از جنس غبار در زیر سطح مریخ شواهدی از فعالیت آتشفشانی را ارائه می‌دهند.

دانشمندان می‌دانند که مریخ برای مدت طولانی از نظر آتشفشانی فعال بوده است؛ اما یک مطالعه تازه نشان داده که ممکن است تا به امروز ماگمای باقی مانده از فوران یک آتشفشان در پنجاه هزار سال پیش تا به امروز جریان داشته باشد.

تیمی از دانشمندان بین المللی به رهبری موسسه فدرال فناوری در زوریخ (ETH Zurich)، گروهی متشکل از ۲۰ زمین لرزه تازه را تجزیه و تحلیل کرده اند که برخی از آن‌ها ممکن است ناشی از یک منبع گرم بوده باشند که تنها با ماگمای فعلی قابل توضیح است.

با در نظر گرفتن این موضوع، این گروه به تصاویر ماهواره‌ای از این منطقه نگاه کرده و رسوبات تیره غباری را در عمق بیش از ۱۸ فوتی زیر سطح مریخ یافتند که نشان‌دهنده یک منطقه آتشفشانی است.

این کشف، در صورت تایید، تاریخ سیاره سرخ را بازنویسی می‌کند. به گونه‌ای که تا به امروز اعتقاد بر این بوده که فعالیت‌های آتشفشانی تا قبل از چهار میلیارد سال پیش وجود نداشته اند.

سیمون استهلر، نویسنده اصلی این مقاله، در بیانیه‌ای اعلام کرد: سایه تیره‌تر غبار شواهد زمین شناسی تازه‌ای را از فعالیت‌های آتشفشانی جدید، احتمالاً در ۵۰۰۰۰ سال گذشته ارائه می‌دهد که از نظر زمین شناسی نسبتاً جوان است.

این تیم با استفاده از مریخ نورد InSight ناسا که در نوامبر ۲۰۱۸ به سیاره سرخ رسید، زلزله‌های Cerberus Fossae که مجموعه‌ای از شکاف‌های تقریبا موازی در مریخ هستند را بررسی کرده است.

ماموریت آن این بوده که با بررسی ساختار درونی و ترکیب مریخ، چگونگی شکل‌گیری و تکامل این جسم صخره‌ای به یک سیاره را آشکار کند. همچنین میزان فعالیت تکتونیکی مریخ و اثرات شهاب سنگ‌ها را تعیین خواهد کرد.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که Cerberus Fossae در ۱۰ میلیون سال گذشته از نظر آتشفشانی فعال بوده است؛ اما کشف جدید می‌تواند جدول زمانی را بازنویسی کند.

احسان قنبری نسب