۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۷۲۳۶۱۶
دبیر اجرای کنگره بین المللی علامه طباطبایی تشریح کرد؛

جزئیات هشتمین ویژه برنامه گنگره بین المللی علامه طباطبایی

جزئیات هشتمین ویژه برنامه گنگره بین المللی علامه طباطبایی
خراسانی در نشستی خبری به تشریح جزئیات هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، محمد باقر خراسانی دبیر اجرای کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) در نشست خبری هشتمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی که قبل از ظهر امروز در سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: هشتمین ویژه‌برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی از ۲۱ آبان ماه شروع شده و تا سوم آذرماه 1401 به مدت دو هفته برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های این ویژه برنامه پرداخت و افزود: برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی در ۶ استان و 8 شهرستان برگزار خواهد شد و برنامه هایی که در این راستا تنظیم گردیده است شامل ۲۵ برنامه عمومی و تخصصی است که تعداد ۱۵ برنامه و نشست تخصصی از گروه های علمی مجمع عالی حکمت اسلامی در دفتر مرکزی و برخی از شعب مجمع برگزار خواهد شد.

دبیر اجرای کنگره بین المللی علامه طباطبایی ابراز کرد: تعداد 9 نشست عمومی در استان قم و برخی از استان هایی که در هشتمین بزرگداشت علامه طباطبایی با ما همکاری می‌کنند برگزار خواهیم کرد و سیزدهمین گردهمایی اساتید علوم در 25 آبان ماه با سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی که به صورت مجازی و زنده نیز پوشش داده خواهد شد، برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: در نشست های علمی غیر از اینکه به موضوعات حکمی و علوم عقلی توجه شده است، سعی شده تا به برخی از موضوعات مرتبط با تفسیر و علوم قرآن که یکی از ابداعات و نوآوری های علامه طباطبایی بوده است نیز توجه بیشتری شود.

دبیر اجرای کنگره بین المللی علامه طباطبایی خبر داد: نشست جایگاه روایات در روش تفسیری علامه طباطبایی در روز پنج شنبه 26 آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور آیت الله رجبی، حجت الاسلام علی اکبر بابایی و شفیعی دارابی در قم برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برنامه هایی که برگزار می شود علاوه بر استان قم در استان‌هایی مثل تبریز، اصفهان، تهران، مشهد و ملایر نیز اجرا خواهد شد که هرکدام از این استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه های خاص خود را در محیط های حوزوی، دانشگاهی و علمی تدارک دیده و برنامه های آن نیز اعلام شده است.

خراسانی بیان داشت: در هفت ویژه برنامه‌ای که مجمع عالی حکمت اسلامی تا به امروز برگزار کرده است تعداد ۱۱۶ برنامه برگزار شده که شامل ۸۸ نشست تخصصی و ۲۱ نشست عمومی در همایش نیم روزه و 4 گردهمایی اساتید علوم عقلی بوده است.

دبیر اجرای کنگره بین المللی علامه طباطبایی در ادامه افزود: ماحصل برنامه های علمی که در هر ویژه برنامه برگزار می شود، در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد که تا به امروز نیز تعداد 6 جلد کتاب در ین باره چاپ و عرضه شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ابراز کرد: یکی از کارهایی که مجمع عالی حکمت اسلامی آن را پیگیری می‌کند، برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی است که این کنگره در چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی تدارک دیده شده بود که ما از تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ برنامه های علمی را در حرم حضرت معصومه(س) شروع کردیم.

خراسانی در ادامه با اشاره به فراخوان مقالات به کنگره بین المللی علامه طباطبایی بیان داشت: مقالات در ۶ محور اصلی قرآن و حدیث، حکمت نظری، حکمت عملی، کلام و ادیان و اخلاق و عرفان است که بحمدالله استقبال خوبی از برنامه های کنگره صورت گرفته است.

وی در ادامه افزود: تعداد ۳۳۷ چکیده به دبیرخانه کنگره بین المللی علامه طباطبایی رسیده است که از مجموع آن ها ۲۴۵ چکیده پذیرفته شده و تعداد ۹۲ نتوانستند چکیده شاخص های پذیرش را دریافت کنند و تا امروز نیز تعداد ۲۱۶ اصل مقاله به دبیرخانه واصل شده است.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به هزینه های برگزاری نشست های علمی در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: تا به امروز که تعداد ۴۰ پیش نشست از سوی ستاد مرکزی کنگره برگزار شده است، هیچ هزینه ای برای برگزاری پیش نشست ها پرداخت نشده است و تماماً از ظرفیت های علمی استان ها و شهرستان ها استفاده شده است.

خراسانی در پایان با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش فلسفه برای کودکان خاطرنشان کرد: انتظار بر این است که مجمع عالی حکمت اسلامی در این زمینه ورود پیدا کرده و از زاویه فلسفه اسلامی، فلسفه آسان برای کودکان را رقم بزنند که به همین منظور کار گروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان در مجمع عالی حکمت اسلامی راه اندازی شده است.

ارسال نظرات