۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۲۳۸۹۴

ترکیب جدید کنگره و بازآرایی سیاست آمریکا در قبال ایران

ترکیب جدید کنگره و بازآرایی سیاست آمریکا در قبال ایران
سه شنبه هفته پیش بود که مردم آمریکا به پای صندوق های رفتند تا سرنوشت کنگره آمریکا را تعیین کنند.

این ساختمان هرمی شکل که به کنگره آمریکا معروف است و مسبب هر تصمیمی در این کشور است و هرچه هست در اینجا تصویب می‌شود ساختمانی متشکل از دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا که اگرچه قانون این کشور در تلاش است تا نقش هردوی این مجلس‌ها را یکی عنوان کند اما در عمل نقش سنا مهمتر از مجلس نمایندگان است.

مجلس نمایندگان در آمریکا شاید عمده اختیاراتش همان تخصیص بودجه سالیانه این کشور باشد و نهایتا استیضاح مقامات این کشور باشد اما مجلس سنا حتی می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را نیز رد کند و در تایید و رد مقامات این کشور نیز نقش دارد.

باتوجه به این موارد بایدن حق داشت که پس از پیروزی حزب خود در انتخابات سنا اعلام کند:«فوق‌العاده خوشحالم، احساس خوبی دارم و مشتاقانه منتظر کار در دو سال آینده هستم».انتخاباتی که در سه شنبه هفته پیش برگزار شد و در نتیجه آن اکثر حزب جمهوری خواه یا همان قرمزها به مجلس نمایندگان و حزب دموکرات یا همان آبی‌ها راهی سنا شدند.

و حالا به این بهانه شاید بد نباشد که به تاثیر این انتخابات در نگاه سیاست خارجی آمریکا نیز نگاهی بیاندازیم و اینکه آیا این انتخابات تاثیری بر سیاست آمریکا در قبال ایران دارد؟

لابی صهیونیستی در کنگره پررنگ تر خواهد شد

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در این زمینه به ما گفت : پیش بینی می‌شد که دموکرات‌ها اکثریت آرا را در کنگره به دست بیاورند اما در سنا نتوانستد به اکثریت مد نظر برسند،  قاعدتا هرچه که در کنگره مطرح می‌شود باید برای تصویب به سنا برود و اختیارات رئیس جمهور آینده هم از طریق سنا قابل اعمال هست ؛ بنابراین پیش بینی می‌شود که تا انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا چندان تغییری در سیاست داخلی اش نداشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون  دموکرات ها در سنا اکثریت را دارند و رئیس جمهور هم از دموکرات هاست؛ بنابراین احتمال زیاد سیاست های آمریکا درباره ایران بر مدارفشار حداکثری و ادامه مذاکرات در برجام تداوم یابد.همچنین با توجه به اینکه مجلس نمایندگان جمهوری خواهان اکثریت را دارند تلاش خواهد شد که قوانین درباره ایران خصوصا در زمینه تحریم ها را تشدید کنند تا هم بایدن تحت فشار باشد و هم لابی صهیونیستی در آمریکا که عمدتا با  دموکرات ها در حال همکاری است‏ نظارت بیشتری بر عملکرد کنگره داشته باشد.

جمهوری خواهان پیروز احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره انتخابات آتی آمریکا نیز بیان کرد: احتمال می‌دهم که با توجه به این روندی که وجود دارد جمهوری خواهان در انتخابات آینده آمریکا پیروز باشند اما اینکه ترامپ بخواهد رئیس جمهور باشد را بعید می‌دانم؛ زیرا جمهوری خواهان برای انتخابات آینده بر روی او احتمالا ریسک نخواهند کرد و حتی ممکن است محاکمه و محکوم هم بشود. جمهوری خواهان اگر حاکم شوند با محور عربی‏, عبری, غربی که درست کردند با عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش خواهند کرد که به فشارهای ایران و جنگ هیبریدی بر ایران شدت بخشند.

و در پایان باید گفت که آمریکا‏ ,سنا ‏, مجلس نمایندگان و در کل کنگره چه آبی باشد و چه قرمز به نظر می‌رسد که سیاست‌شان در قبال ایران همان سیاست همیشگی باشد. همان سیاست دستکش مخملی و دست چدنی...

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات