۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۲۴۰۱۵

شهدای مدفون در حرم قم؛ یادگاران تلاش برای حفظ ارزش‌های الهی در سده اخیر

شهدای مدفون در حرم قم؛ یادگاران تلاش برای حفظ ارزش‌های الهی در سده اخیر
پیکر پاک بیش از ۴۰ شهید در حرم مطهر بانوی کرامت دفن شده است که هر کدام یادآور جریانی سیاسی و اجتماعی در نبرد جبهه حق علیه باطل بوده‌اند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت برپایی کنگره ۶ هزار و ۹۰ شهید استان قم که ۲۶ آبان ماه که در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود به معرفی شهدای مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت که از اقشار مختلف بوده و در جریان های مختلف به شهادت رسیده اند می پردازیم.

شهدای مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت هر کدام یادآور جریانی سیاسی و اجتماعی در نبرد جبهه حق علیه باطل بوده اند که در راه خدا به شهادت رسیده اند و خون پاکشان را به پای اسلام و اهداف متعالی آن ریخته اند تا امروز جمهوری اسلامی به درختی تنومند برای احیا و ترویج ارزش های اسلامی بدل شود.

در مجموع پیکر پاک بیش از ۴۰ شهید در حرم مطهر بانوی کرامت دفن شده است که حداقل نیمی از این شهدا روحانی بوده‌اند و ماجراهای به شهادت رسیدن هر کدام یادآور اکثر تلاش هایی است که در راه حفظ اسلام در حدود ۱۰۰ سال اخیر صورت گرفته است.

شهدایی که در راه به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و حاکمیت شرع مقدس اسلام جان خود را فدا کردند مانند شهید شیخ فضل الله نوری، شهید آیت الله مطهری، شهید آیت الله قدوسی و شهید آیت الله مفتح که از شاخص ترین شهدای روحانی مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت نیز هستند.

همچنین ۹ شهید دفاع مقدس نیز به نام های آیت الله حاج شیخ فضل الله محلاتی، طلبه شهید سیدعلیرضا میرحسینی اشکوری، حجت‌الاسلام شهید عباس شیرازی، حجت الاسلام شهید سیدابوالقاسم موسوی‌دامغانی، بسیجی شهید نورالله اختری، پزشک شهیده پروین ناصحی، مهندس شهید محمدرفیع مستقیمی، شهید ذبیح الله گائینی و پاسدار شهیدمحمدحسین فرقانی در حرم مطهر بانوی کرامت مدفون شده اند که یادآور تهاجم نا برابر رژیم بعثی عراق با حمایت همه قدرت‌های استکباری علیه نظام نوپای اسلامی است.

در میان شهدای مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت شهدای ترور نیز وجود دارند از شاخص‌ترین آن شهدا می توان به شهید سپهبد قرنی که به ضرب گلوله اعضای گروهک فرقان ترور شد، شهیدان عبدالحمید دیالمه و محمد منتظری که در حادثه انفجار حزب جمهوری در هفتم تیر ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند و شهیدمهدی عراقی که از اعضای فدائیان اسلام و از بنیانگذاران حزب مؤتلفه اسلامی بود و توسط اعضای گروه فرقان به همراه فرزندش ترور شد و به شهادت رسید اشاره کرد.

همچنین شهید شهروز مظفری نیا که همرزم شهید قاسم سلیمانی بود و در غمبارترین حادثه تروریستی سال‌های اخیر به دستور شقی‌ترین افراد روی زمین در کنار قاسم سلیمانی به شهادت رسید نیز در حرم مطهر بانوی کرامت مدفون شده است.

شهید شاخص دیگری که در حرم مطهر بانوی کرامت مدفون شده است شهید مهدی ایمانی است که سال‌ها از خادمان این بارگاه نورانی بود و در دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها در سوریه به فیض شهادت نایل آمد و نماینده ای از شهدای مدافع حرم در حرم بانوی کرامت است.

شهید دیگری که نماینده قشر دیگری از شهدا است شهید علیرضا گل محمدی است که از شهدای تفحص و فرمانده جبهه میانی تفحص شهدا بود و پس از چندین بار جانبازی در راه تفحص شهدا در سال ۱۳۹۹ در منطقه زرباطیه عراق که منطقه عمومی عملیاتی مهران بود در حین تفحص پیکر شهدای مفقود دفاع مقدس در پی انفجار مین باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسید.

از دیگر شهدای مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت می توان به ۷ شهید حادثه هواپیمای اوکراینی به نام های محمد صالحه و همسرش زهرا حسنی‌سعدی، محمدامین بیروتی، محمدرضا کدخدازاده، امیرحسین اویسی، همسرش سارا حمزه‌ای و فرزندش عسل اویسی اشاره کرد که در مقبره ۲۴ صحن امام رضا علیه السلام مدفون هستند.

ارسال نظرات