۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۲۴۱۵۲

فرهنگ‌سازی درست اجازه بسته شدن پنجره جمعیتی را نمی‌دهد

فرهنگ‌سازی درست اجازه بسته شدن پنجره جمعیتی را نمی‌دهد
دبیر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اداره کل تبلیغات اسلامی البرز گفت: به زودی پنجره جمعیت بسته و باسیاه چاله جمعیت روبرو می‌شویم.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، معصومه آقایی، مشاور استاندار البرز در امور بانوان و دبیر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اداره کل تبلیغات اسلامی البرز، امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه در مورد وضعیت نابسامان جمعیت عبارتی که حضرت آقا بکار می‌برند، «عبارت آینده هولناک است»، گفت: این فرمایش در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ طی یکی از سخنرانی‌های مقام معظم رهبری انجام شده است که نشان دهنده اهمیت مسئله است.

وی افزود: باتوجه به شرایط موجود مسؤولین باید به چاره جویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت باشند. به عبارتی پیری جمعیت آینده ای هولناک رقم می‌زند. حضرت آقا به لحاظ فنی این مسائل را خیلی عمومی مطرح نمی‌کنند زیرا ممکن است دشمنان از آن سواستفاده کنند.

وی یادآور شد: حضرت آقا همیشه می‌فرمایند شاید استفاده از این عبارت بر عملکرد مسؤولین تأثیرگذار باشد، بنابراین مسؤولین باید اولویتشان را طبق فرامین مقام معظم رهبری انتخاب کنند.

آقایی با اشاره به اینکه به زودی پنجره جمعیت بسته و باسیاه چاله جمعیت روبرو می‌شویم، تصریح کرد: مسئله جوانی جمعیت از این حیث حائز اهمیت است. بیشتر از آن اندازه که در مسئله «فرزند کم تر زندگی بهتر» کار فرهنگی شد، باید امروز در مسئله فرزندآوری کار شود، در گام اول باید فضای قبل را از بین ببریم وسپس به ایجاد فرهنگسازی جدید بپردازیم.

مشاور استاندار البرز در امور بانوان با اشاره به قوانین تصویب شده در خصوص جوانی جمعیت، اظهار کرد: در این رابطه قانون خوبی مصوب شده است، قانونی که تمام سطوح مختلف و انشعابات مختلفی را که می‌تواند اثرگذار باشد در حوزه جمعیت پیش‌بینی و برای آن ماده قانونی مطرح کرده است. به طور مثال برای فرزند آوری فقط به فرزند آوری نپرداخته است بلکه به طرح تشویق به ازدواج در دو ماده تصریح شده است.

دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اداره کل تبلیغات اسلامی البرز بیان کرد: همچنین حدود ۶ ماده که برای ناباروری و درمان آن نیاز است بیش از گذشته در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است؛ در این میان ۶ ماده قانونی نیز به دوران بارداری و شیر دهی اختصاص داده است.

به گفته وی شرایط برای میلاد نوزادان چند قلو با اقدامات پزشکی نیز فراهم است. در این میان حمایت از فرزند سوم به بعد ویژه تر است، این طرح به حمایت از عموم مادران از جمله مادران غیر شاغل، مادران دانشجو، طلبه و شاغل و مشوق های اقتصادی برای آن ها است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: خدمات اجتماعی در ۲ماده برای مادر و کودک پیش بینی شده است. همچنین ۳ ماده پیرامون برنامه ی آموزشی و بهداشتی نوشته شده است و حتی در حوزه ی زایمان هم برای حمایت زایمان طبیعی تسهیلات ویژه و ماده قانونی تصریح شده است. از طرفی تدابیر کلی برای جلوگیری از کاهش جمعیت در آن دیده می‌شود از جمله سقط جنین به لحاظ جنایی و غیب جنایی. در هر دو حالت به جلوگیری از کشتن نسل آینده و کمک به افزایش جمعیت نگاه دارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه فرزند آوری علاوه بر موضوع قانون باید حتما همراهی فرهنگ را به دنبال داشته باشد اداره کل سازمان تبلیغات استان البرز تصمیم دارد که در این حیطه ورود کند و دست دستگاه های اجرایی علی الخصوص اداره کل بانوان استانداری که مجری این طرح است بگیرد. با ایجاد تفاهم نامه مقرر شد که طی سه برنامه در بازه ی زمانی ۲ سال اتفاقاتی رقم بخورد که در نهایت شاهد جریان سازی باشیم.

به گفته دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اداره کل تبلیغات اسلامی البرز؛ برنامه های مشترک اداره کل تبلیغات اسلامی و امور بانوان استانداری البرز به شریح ذیل است؛ 

برگزاری ۳۰۰ همایش و تربیت کنشگران است. رفتار کنشگران در بحث حمایت از خانواده از جریان سازی به درونی سازی و گفتمان سازی تبدیل می‌شود. این کار علاوه بر برگزاری ۳۰۰ همایش و تربیت ۱۰۰ کنشگر در کنار آن تولید محتوای رسانه ای متناسب با این موضع توسط سازمان تبلیغات تولید و پخش شود.

ارسال نظرات