۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۲۴۵۱۶
استاندار اصفهان:

مولفه های "آرمان شهر اسلامی" مورد تعریف و تبیین قرار گیرد

مولفه های
اصفهان ـ استاندار اصفهان با بیان اینکه آرمان شهر اسلامی مقدمه شهر توحیدی است، گفت: در آرمان شهر اسلامی سعادت توحیدی در گرو برپایی عدالت و نابودی ظلم و فساد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، صبح امروز سوم آبان ماه نشست مشترک شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهر ها و مراکز استان های کشور به میزبانی اصفهان آغاز شد.

در این نشست دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، ضمن گرامیداشت هفته بسیج، گفت: گردهمایی شهرداران فرصتی برای به اشتراک گذاشتن و تجمعی عقول و تجربه همه دست اندرکاران این حوزه پیرامون مباحث امور شهری، همچنین فرصتی برای تکامل نگاه مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: قطعاً ارائه تجربه ها در خصوص موضوعات مربوطه شهرداران به سمت راه حل های موثری منجر خواهد شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: مشکلات و چالش های شهر نشینی اعم از مشکلات مسکن شهری، مهاجرت و حاشیه نشینی، ضعف طراحی و برنامه ریزی مدیریت شهری، نقایص و راهبردهای توسعه شهری، کاستی ها در حفظ مولفه های هویتی شهر، مشکلات آلودگی هوا و پسماند، حفظ سرمایه های اجتماعی و فرهنگی، تأمین زیرساخت‌ها و اقتصاد شهر از مسائلی هستند که امروزه دامن گیر شهر و مدیریت شهری در کشور شده اند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در مورد برخی مشکلات اساسی ساده اندیشی می کنیم و در گیر و دار تصمیمات انجام نشدنی گرفتار می شویم، عنوان کرد: سه مؤلفه اساسی و تأثیرگذار که هویت شهر را شکل می دهد شهر، مردم و سیاست ها و برنامه های اعمالی در اداره شهر است.

دکتر مرتضوی افزود: شناخت صحیح این سه مولفه اساسی و لحاظ کرد نقش هرکدام در مدیریت شهری موفقیت در اجرای تصمیمات را به همراه خواهد داشت.

استاندار اصفهان با تأکید بر تعریف مؤلفه های آرمان شهر اسلامی، تصریح کرد: تعریف کردن یک آرمان برای شهر و مؤلفه این افق برای مردم و جای مشارکت شهروندان بر باور به این آرمان و تدوین سیاست ها می تواند مسیری راهگشا برای پیشرفت شهر فراهم کند.

دکتر مرتضوی در خصوص شهر آرمانی، خاطرنشان کرد: در این شهر به شأن واقعی انسان توجه می شود. در آرمان شهر اسلامی سعادت توحیدی در گرو برپایی عدالت و نابودی ظلم و فساد است. در این آرمان شهر آراسته بودن انسان ها به زیور علم و تقوا یک راهبرد اساسی برای ضمانت رستگاری آنهاست.

وی در ادامه اظهار کرد: در آرمان شهر اسلامی هر گونه تصمیم در مورد کالبد، اقتصاد و آبادانی ظاهر شهر گرفته می شود ابتدا با سنجه تأثیر آن در رستگاری شهروندان ارزیابی می شود. نیکی، خیرخواهی و دستگیری از دیگران از آموزه های ابتدایی این آرمان شهر اسلامی است.

استاندار اصفهان گفت: در آرمان شهر اسلامی طهارت و پاکی در ظاهر و باطن همه برنامه های شهر را معنا می کند. همچنین امنیت شغلی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و ... جایگاه ویژه ای دارد و دغدغه اصلی همه مدیران است.

مرتضوی با اشاره به اینکه سیاست های اتخاذی و برنامه های انجام شده باید در مسیر تحقق آرمان شهر اسلامی باشد، تصریح کرد کرد: در چنین شرایطی وحدت و همدلی مردم حول این آرمان متعالی و مسیر را به سمت شهر توحیدی فراهم می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در ادوار گذشته مکرراً به جنبه های مختلف نیازهای شهر پرداخته شده است اما تنها این آرمان متعالی راه رستگاری را برای همگان می گشاید.

گفتنی است، یکصدوپانزدهمین نشست مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور با هدف هم‌افزایی و تعامل بیشتر و مؤثرتر بین شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرها جهت ارتقای سطح اجرایی و عملیاتی اقدامات و برنامه‌های مدیریت شهرها برگزار می‌شود، در این نشست با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در خصوص لایحه برنامه هفتم کشور و بودجه ۱۴۰۲ بحث و تبادل نظر می‌شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات