۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۷۲۴۸۱۴

اختتامیه اولین جشنواره ستایشگری ذاکران برگزار شد

اختتامیه اولین جشنواره ستایشگری ذاکران برگزار شد
خراسان رضوی - اختتامیه اولین جشنواره ستایشگری ذاکران با مشارکت مدیریت فرهنگی حوزه علمیه خراسان و مجمع‌الذاکرین طلاب مشهد در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.
به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، اختتامیه اولین جشنواره ستایشگری ذاکران با مشارکت مدیریت فرهنگی این حوزه و مجمع‌الذاکرین طلاب مشهد در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد.

این جشنواره، از دهه کرامت تا دهه ولایت ویژه عموم طلاب حوزه علمیه خراسان در سه عرصه مدیحه‌ثرایی، مرثیه‌خوانی و شعر آئینی، به پنج زبان زنده دنیا برگزار شد و مباحث اعتقادی، مدح و ثنا و سخنان ائمه معصومین و انبیا و اولیای الهی، مناجات با امام زمان(عج)، مقتل‌خوانی و پرورش آن به‌صورت نظم و نثر و نیز جهاد تبیین با محوریت دشمن‌ستیزی برگرفته از قیام عاشورا، شهدای روحانی به‌ویژه شهدای رمضان حرم مطهر، بیداری اسلامی، وحدت اسلامی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و... از جمله موضوعات این جشنواره بود.

در مرحله اول این جشنواره، از بین آثار ارسالی به دبیرخانه، ۲۲ نفر پس از ارزیابی داوران برجسته استانی به مرحله بعد راه یافتند و در مرحله دوم نیز، منتخبان به‌صورت حضوری با یکدیگر رقابت کردند.

گزارشی کوتاه از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره

حجت الاسلام سیداحمد مؤید، دبیر جشنواره ستایشگری ذاکران در این برنامه به ارائه گزارشی از روند فعالیت جشنواره در مدت برگزاری آن و همچنین آثار ارسالی به دبیرخانه پرداخت و با بیان این که جمعی برای ارتقای سطح مرثیه‌خوانی بین طلاب به‌نام مجمع‌الذاکرین تشکیل شد که بیش از یک سال از فعالیت آن می‌گذرد، بیان کرد: این جمع با هدف شناسایی طلاب خوش‌خوان و علاقه‌مند به مرثیه‌خوانی ایجاد شد.

وی با بیان این که این جشنواره برای نخستین بار در عرصه های مدیحه خوانی و مرثیه سرایی برگزار شد، عنوان کرد: در عرصه شعر، ۹۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۷۴درصد آن را آثار برادران و ۲۶درصد را آثار خواهران به خود اختصاص داد که ۷۷درصد آثار به زبان فارسی و ۱۳درصد نیز به زبان های دیگر بود.

حجت الاسلام مؤید ادامه داد: در عرصه مرثیه‌خوانی نیز در بازه های سن ۱۵ تا ۲۶ سال، ۲۶ تا ۴۰ سال و ۴۰ سال به بالا، ۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بیشترین آن متعلق به طلاب جوان سطح یک حوزه بود.

حوزه های علمیه، زبان حکمت را در تبلیغ دین مدنظر بدانند

حجت الاسلام عیسی نژاد، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان نیز در این اختتامیه به حدیث «إنَّ مِنَ الشِّعرِ لَحِكَما و إنَّ مِنَ البَيانِ لَسِحرا» از پیامبر گرامی اسلام(ص) اشاره و ابراز کرد: رسول الله(ص) در این حدیث، چنین می فرمایند که پاره ای از شعرها حکمت به معنای معرفت راستین، پاره ای سحر و بخش دیگر نیز از تیر، برنده تر است.
وی با بیان این که از کنار شعری که بخش ویژه ای از آن حکمت است، طبیعتا به سادگی نمی توان گذشت، تصریح کرد: معرفت اصیل از زبان شاعران جاری می‌شود و شعر قوه خیال انسان را فعال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از زبان شعر، زبان حکمت است و معرفت اصیل را به انسان می رساند، تصریح کرد: حوزه های علمیه باید متمرکز بر این امر بوده و زبان حکمت را در تبلیغ دین اولویت بدهند و از استعدادها استفاده کنند تا از این طریق، بتوانند با لایه های مختلف جامعه اسلامی در همه سطوح، ارتباط و تعامل برقرار کنند.

گفتنی است، قرائت بیانیه هیات داوران، معرفی برترین های این حوزه همراه با تقدیر از منتخبان و برگزیدگان جشنواره ستایشگری ذاکران از جمله مهمترین برنامه های این مراسم بود./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات