۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۲۵۱۲۵
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

برای اصلاح قلب راهی جز اصلاح عمل نیست

برای اصلاح قلب راهی جز اصلاح عمل نیست
امام جمعه موقت تهران گفت: آنچه که بیشترین اثر را در قلب و نفس انسان دارد عمل انسان است لذا برای اصلاح قلب راهی جز اصلاح عمل نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران امروز۱۳ آذرماه در مراسم درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات حوزه برگزار شد، با اشاره به آیه ۲ سوره انفال: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ گفت: اشاره شد که این آیات نورانی در مقام توصیف انسان هایی است که در درجه بالا و یا مطلوب از ایمان قرار دارند. یکی از قله های تربیت دینی را تبیین می‌کنند، خروجی مدرسه قرآن و اهل بیت(ع) باید دارای این ویژگی های ۵‌ گانه باشد، در حوزه تربیت نفس‌ تحولات روحی، قلبی، معرفتی و جوانحی باید این مقام رفیع را به عنوان کمال لحاظ کرده و  برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کند.

وی ادامه داد: وَجِلَت قُلُوبُهُمْ، قلبی که یاد خدا باید او را متحول و گداخته کند، با یاد خدا انقلاب درونی پیدا می‌کند و قلب انسان باید مومن باید اینگونه باشد، البته این وجل یا خشیت عقلی مراتبش بی نهایت است، از یک مراتب نازلی آغاز و به مراتب بالایی منتهی می‌شود.

ابوترابی‌فرد افزود: در مراتب عالی همیشه متذکر خدای متعال است نه اینکه اذا ذکر الله بلکه همیشه به یاد خدا و در محضر خداست، همیشه مودب به آداب است، رعایت ادب در محضر خدا، همیشه در محضر خدای متعال یک مراقبه دائمی، لب ها تحت کنترل، مدیریت و هدایت، نه اینکه فی صلاتهم خاشعون بلکه در همه حالات خاشع‌اند و آن خشوع در نماز آغازی است برای همه ساعات، لذا عرض شد اهل معرفت یک توجه ویژه به نفس و قلب خود دارند، تربیت نفس و قلب کاملا مورد توجه آنان است.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) اشاره کرد: این خوف غیر از خوف از قیامت، معصیت، عذاب و قهر الهی است، این خوف خوف از عظمت ربوبیت است، به میزان معرفتش به خدای سبحان بر این مراتب و خوف و خشیت و وجل قلبی افزوده می‌شود، مثل شخصی که محضر بزرگی حاضر است محضر او، او را در فروتنی، تواضع و خشیت قرار می‌دهد. آنچه بیشترین اثر را در قلب و نفس انسان دارد عمل انسان است لذا برای اصلاح قلب راهی جز اصلاح عمل نیست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مراتب عمل بی نهایت است و در هر مرتبه‌ای از اصلاح عمل باشد می‌بیند تا مرتبه برتر فاصله زیادی است، وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا این قلبی که در‌ محضر خداوند متعال است و خشیت دارد و آراسته به این مقام و کمال است و طهارت از گناه پیدا کرده این قلب اگر آیات الهی را استماع کند قطعا بر مراتب معرفتش افزوده می‌شود بدون تردید، این افزایش معرفت تناسب دارد با طهارت قلب و به میزانی که قلب طهارت پیدا کرده از تلاوت آیات قرآن بهره می‌برد و بر معرفت او افزوده می‌شود. قلب خاشع که ظاهرا نفس تربیت شده انسانی است آیات الهی را که استماع می‌کند بر مراتب خشیت افزوده می‌شود. گمان می‌کنم قطعا شخصیت های مثل آیت‌الله بهجت می‌یافتند خشیت‌شان نسبت به نماز دیگر بیشتر است لذا در مسیر تکامل با شتاب حرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پایان گفت: وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا، این تلاوت است که انسان را متحول می‌کند. باید از خدا درخواست کرد در مسیر این تلاوت ما را هدایت کند.

ارسال نظرات