۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۲۵۱۶۳

گزارشی از نشست مدیر جامعه‌الزهرا با رؤسای دانشگاه‌های قم

گزارشی از نشست مدیر جامعه‌الزهرا با رؤسای دانشگاه‌های قم
نشست رؤسای ۳۵ دانشگاه استان قم با مدیر جامعه‌الزهرا(س) در آستانه گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با رؤسای دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه امروز (دوشنبه، ۱۴ آذر) در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

بسیاری از دانشجویان در مسیر اغتشاشات قرار نگرفتند / لزوم استفاده از ظرفیت اساتید در دانشگاه‌ها و شناسایی دانشجویان انقلابی

در این نشست، حجت‌الاسلام بهمن وحدتی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی برای دانشجویان در آستانه روز دانشجو و هفته وحدت حوزه و دانشگاه برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: بسیاری از دانشجویان در مسیر اغتشاشات قرار نگرفتند، اما به طور کلی، بین دانشجویان، افرادی به عنوان لیدر و قوه محرکه هستند که باید شناسایی شوند و با آنها پدرانه رفتار شود تا در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و سرافرازی کشور قرار گیرند.

مدیر خدمات اجتماعی، پیشگیری و درمان آسیب‌ها دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه دشمن عمیق برنامه ریزی کرده و نباید نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشیم، گفت: اساتید دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل اخیر کشور موضع گیری داشته باشند و نباید بی‌تفاوت باشند، اساتید باید نسبت به هنجارشکنی‌ها حساسیت نشان دهند، ما نیز باید از ظرفیت اساتیدی که مخاطب شناس هستند، استفاده کنیم و دوره‌هایی برای حضور فعال این اساتید برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید دانشجویان انقلابی را شناسایی کنیم، تصریح کرد: ما باید به دانشجویان نخبه و انقلابی میدان دهیم و آنها را در عرصه‌های مختلف فعال کنیم؛ همچنین نشست‌های مشترک و کرسی‌های آزاداندیشی مشترک بین حوزه و دانشگاه می‌تواند باعث ارتباط گسترده تر بین این دو قشر شود.

پیشرفت و توسعه کشور به تصمیم گیری دو نهاد حوزه و دانشگاه بستگی دارد

سرکار خانم سیده زهره برقعی نیز در این نشست، با اشاره به پیشینه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از سال ۱۳۶۳ تا کنون، عنوان کرد: نظام آموزشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یک زنجیره معنادار و هدفمند است، به طوریکه از مهد کودک تا تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی از سطح دو تا سطوح عالی فقه و اصول را داریم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار طلبه در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تحصیل کردند، افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی به صورت حضوری، غیرحضری و مجازی مشغول به تحصیل هستند.

برقعی در ادامه، با تصریح بر اینکه اصلاح کشور محصول وحدت دو جناح حوزه و دانشگاه است، گفت: هدف از تشکیل حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، تربیت نیروهای کارآمد و مدیران توانمند است که بتوانند کشور را به اهداف انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه کشور به تصمیم گیری دو نهاد حوزه و دانشگاه بستگی دارد، عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی حرکت‌های خوبی انجام شده است، اما آیا جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و دانشگاه‌ها به نقطه مطلوب خود رسیدند؟، ما مدام باید این مسئله را ارزیابی و با سنجه‌های علمی سنجش کنیم، ما باید فعالان و کنشگرانی را به اجتماع تحویل دهیم که جامعه را به سوی اهداف نظام سوق دهند.

«امید»، «حرکت» و «تلاش» واژه‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب مدظله العالی/دانشگاه‌های قم الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها باشند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما  باید در یک هم اندیشی به نقش حوزه و دانشگاه‌ها در پیشبرد اهداف نظام توجه کنیم؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، ما در منطقه حساسی هستیم و به معنای واقعی کلمه یک پیچ تاریخی است؛ امروز که کنار هم هستیم درباره این مسائل دقت کنیم، ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم، نقش ما در پیچ تاریخی چیست و چه باید کرد تا با موفقیت از این پیج عبور کنیم؟؛ قطعا ما پیروز خواهیم شد اما به عنوان نهادهای تأثیرگذار باید وظیفه خود را بدانیم.

برقعی بیان داشت: امید، حرکت، تلاش و غیره از جمله واژه‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر آنها تأکید دارند؛ ما در ایجاد این واژه‌ها چه اقدامی کردیم؟.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های زیادی صورت گرفته اما تا وضعیت مطلوب و گذراندن این پیچ تاریخی خیلی راه داریم؛ امروز باید آسیب‌ها را به درستی شناسایی و بررسی کنیم و برای آنها راهکار نشان دهیم؛ تصمیمات و اقدامات ما باید منجر به کاهش آسیب‌ها شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تأکید کرد: دانشگاه‌های قم نسبت به دانشگاه‌های دیگر مطلوب هستند، اما ما باید الگو باشیم و به عنوان الگو به دیگر دانشگاه‌ها معرفی شویم.

تجمع عظیم دانشجویان در دانشگاه قم به مناسبت روز دانشجو/ تجمع حوزویان و دانشجویان به مناسب هفته وحدت حوزه و دانشگاه

خانم معصومه شریفی نیز در این نشست، با تصریح بر اینکه امروز بیش از گذشته، ارتباط بین حوزه و دانشگاه احساس می‌شود، اظهار داشت: ما در مکتب اهل بیت علیهم‌السلام بحث جدایی حوزه و دانشگاه نداشتیم؛ در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و امام محمد باقر علیه‌السلام، علوم مختلف تدریس می‌شد. نقشه صهیونیست بود که بین علم دین و علم عقل و بین دنیا و آخرت، یک دوگانگی غیرمنطقی و پارادوکس غیرقابل جمع ایجاد کند، دشمنان تلاش کردند حوزه را نماد سنت و خرافه و غیرعلمی معرفی کنند و دانشگاه مدنظر خود را نماد علم و تمدن و پیشرفت نشان دهند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است، به برنامه‌های روز دانشجو و گرامیداشت هفته حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت:  دشمن حرکاتی را در آستانه ۱۶ آذر دارد و برنامه ریزی‌هایی کرده است، برای اینکه این قضیه خنثی شود دو برنامه مد نظر است، از جمله روز دانشجو در دانشگاه قم تجمع عظیمی با حضور دانشجویان همه دانشگاه‌های قم برگزار می‌شود، همچنین اجتماع عظیم دانشجویان و حوزویان در مدرسه فیضیه روز سه شنبه ۱۵ آذر برگزار می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه دشمن با تمام قوا فکر و ذهن و بینش دانشجویان ما را هدف قرار داده است و مابا ید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم، به برگزاری اردوهای دانشجویی و طلبگی، حلقه‌های گفتگویی و ارتباط بین دانشجویان و طلاب، حضور طلاب در دانشگاه‌ها و بالعکس، حضور طلاب غیرایرانی در مجامع علمی و غیره در راستای ارتباط و وحدت بیشتر بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

لزوم اعتبارزایی به جبهه انقلاب و اعتبارزدایی از چهره دشمن

جناب آقای مصطفی ملائی از دیگر سخنرانان این نشست بود که با اشاره به جنگ نرم و شناختی که امروز از سوی دشمن صورت می‌گیرد، عنوان کرد: دشمن از تمام ابزارهای خود در حوزه جنگ روانی و جنگ شناختی استفاده می‌کند و به دنبال اعتبار زدایی از چهره اسلام و انقلاب اسلامی و اعتبارزایی به چهره خود است، بنابراین نقش و جایگاه حوزه و دانشگاه این است که به دنبال اعتبارزایی به جبهه انقلاب و چهره اسلام و انقلاب اسلامی و اعتبارزدایی از جبهه و چهره دشمن باشد و این کار از طریق راهبرد حوزه و دانشگاه صورت می‌گیرد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم افزود: تکنیکی که در بحث اعتبارزایی و اعتبارزدایی مطرح است، از طریق عیان و بیان صورت می‌گیرد، عیان به معنای بصر است، مانند برگزاری نمایشگاه‌هایی که بتواند چهره و نقشه‌های دشمن را تبیین کند؛ ما باید به دنبال تبیین چهره دشمن باشیم و از طریق تبیین چهره دشمن به هدف خود برسیم.

ملائی همچنین به برگزاری جلسات و نشست‌های سواد رسانه ای اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید در دانشگاه‌ها زنگ رسانه داشته باشیم و با برگزاری نشست‌های مختلف، سواد رسانه ای دانشجویان را ارتقا دهیم.

وی بر لزوم فعال شدن راهیان پیشرفت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت: ما در حوزه جهاد تبیین باید راهیان پیشرفت را که در نگاه دولت مد نظر است، فعال کنیم و دبیرخانه ای فعال شود؛ همچنین باید دوره‌های مختلفی جهت تربیت راویان راهیان پیشرفت برگزار شود تا به واسطه این اردوهای راویان پیشرفت، مسئولیت پذیری در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تقویت شود.

ملائی با بیان اینکه دانشجو باید در برنامه‌های مختلف به عنوان تبیین گر و افسر جبهه انقلاب در مساجد و هیئات مذهبی حضور داشته باشد، به مواردی چون لزوم ارتباط دانشجویان با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات، تولید محتوا، دید و بازدید از پروژه ها، دیدار با خانواده معظم شهدا و ارتباط با آنها اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در پایان به حضور اساتید کنشگر در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اساتید باید در دانشگاه‌ها فعال باشند و نقش مؤثر، کنشگر و نقش آفرین در میان جوانان داشته باشند.

حجت‌الاسلام وحدتی در ادامه از رؤسا و مسئولان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه درخواست کرد که پیشنهادات عملیاتی خود را در این رابطه ارائه کنند که در ادامه، رؤسا و معاونان دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در جهت تقویت وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.

در پایان نشست، مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اهدای لوح سپاس، از تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «بهمن وحدتی آراسته» به عنوان «مسئول کمیته فرهنگی قرارگاه ۱۹ دی استان قم» قدردانی کرد.

ارسال نظرات